1 t/m 8 december

9 december 2013 - Ballarat, Australië

Zondag, 1 december
Wowh....het is al december...het gaat echt hard!
We werden vanochtend ook wakker met een "wowh"..er was een flink onweer en een flinke knal hier vlakbij! De wind is vannacht gedraaid en het is ineens erg warm geworden, dus sokken halverwege nacht uit, raam open, dekens af...
Het is vanochtend ook nog zwoel en na het onweer blijft het zwoel met zo nu en dan een klein buitje. Het is dus wel weer om wat langer te blijven liggen en we kunnen toch niks voor 10.00 uur:)
Om half elf dus pas uit bed en na een douche, gelukkig was er weer elektriciteit en dus warm water, gaan we toch maar binnen zitten ontbijten. Het waait niet zo gek hard meer trouwens. We hebben de wasmachine ook al aan en doen daarna het meeste maar in de droger. De kleding aan de waslijn is trouwens ook zo droog...zelfs al waren er nog paar buitjes! We hebben vandaag een rustdag en "alles weer op orde breng dag"...wat dingetjes wisselen van tas, onderin de bak, naar bovenste plank, zoompjes naaien, kaarten en folders sorteren/weggooien (en later weer terughalen, gelukkig de folders in het washok gelegd als leesvoer.....)
We werken de blog bij, veel foto's deze keer....we hadden wel even tijd!
Daarna wordt het ook weer steeds zonniger en de lucht wordt zowaar weer strakblauw! We gaan nog een stuk wandelen over het strand, lopen even de pier in Marion Bay op, daar waait het wel ontzettend hard, we doen de zonnebril af omdat we bang zijn dat ie weg gaat waaien.....we horen daar een vader "pas op" tegen zijn zoon zeggen. Het blijken Belgen te zijn die hier inmiddels 3 jaren wonen, net onder Adelaide. Ze hebben 4 kinderen, zij komt er ook net aan lopen en we hebben leuk even staan praten, ze hebben geen minuut spijt gehad van hun verhuizing! De kinderen hebben nog wel eens moeite om zich verbaal te handhaven op school vertelt hij..het Australische engels is best ruig inderdaad...heel wat anders dan het zachte Belgische...
Daarna gaan we op de camping lekker in de zon zitten en gaan eens bedenken wat we vanaf morgen gaan doen, de Belgen hadden ook goede tips! We halen dus weer de folders terug uit het washok.....leek Eyre Peninsula eerst gekkenwerk, weer via Port Augusta rijden, het wordt wel steeds aantrekkelijker! In The Grampians wordt het komende week maar 7 graden....dan kun je net zo goed naar Tytsjerk gaan zegt Etienne...
En....je kunt met een ferry hier vanaf Wallaroo naar de overkant, naar Lucky Bay....
Dus ferry geboekt, wat heerlijk dat we hier wifi hebben, en we gaan dus morgen naar de overkant! De Belgen vertelden dat de route naar Port Lincoln vergelijkbaar is met the Great Ocean Road, alleen veeeeel rustiger!!
Daarna komt er een "nieuw" Apollo busje tegenover ons " wonen", een man alleen, hij komt praatje maken, hij komt uit Engeland, zijn zus woont in Sydney en hij is al vele malen op bezoek geweest en gaat dan ook steeds met een Apollo busje even alleen op stap en heeft al veelvan Australië gezien!
Dan is het alweer zondagmiddag borreltijd en we zitten nu nog heerlijk in het zonnetje, het is nu helemaal windstil, straks even eten koken in de mooie campkitchen en dan hebben we een heerlijke rustige zondag gehad! Net als thuis....alleen hebben we de wandeling door de Grote Wielen verwisseld voor een wandeling over het strand van Marion Bay......

Maandag 2 december,
We hadden de wekker erbij aan, maar waren al op tijd wakker.
Even een snel crackertje...alle brood is op, en op weg! We moeten eerst terug naar Minlaton, vanaf daar krijgen we een voor ons nieuwe route, omhoog via Moonta en dan naar Wallaroo.
In Minlaton stoppen we trouwens nog even om een foto te maken van het Harry Butler Memorial, die van het "Red Devil" vliegtuigje. We tanken hier ook nog maar even...oh ja Etienne heeft uitgerekend dat het busje 1 op 8, 1 op 9 rijdt....en dan hebben we nog vaak de airco niet eens aan!
Onderweg zien we weer heel veel graanvelden, ze zijn met de oogst volop bezig of schapen op de kale stoppels. Er rijden ook veel graanvrachtwagens, ook naar Wallaroo, daar staat een hele grote graanopslag, hier worden de boten volgeladen. We zijn er mooi op tijd en gaan eerst nog inkopen doen bij de Foodland!
De koelkast weer vol, weer brood op de plank, en een flinke flater geslagen...de mevrouw achter de kassa zat heel erg te gapen en verkondigde luid en duidelijk hoe moe ze wel niet was....ze sliep zo slecht, dan weer koud, dan weer warm....dus ik zeg "ja, dat ken ik, dat heb je op onze leeftijd he?" en toen zei ze "dat is het niet hoor, ik ben nog maar 41.." Oeps...ze zag er echt ouder uit..
We krijgen nog wel een gratis krant mee :)
Dan richting de ferry, de Aurora V, het online reserveren is goed gegaan, we mogen aan boord! We hadden wel eigenlijk Apollo moeten bellen zegt Etienne...schijnt ergens in de kleine lettertjes te staan..
We maken eerst nog foto's van de boot die vol graan geladen wordt en van het schoolklasje wat in zee zwemles of zoiets krijgt! Leuk om te zien, volgens ons zijn er lifeguards bij.
Dan mogen we aan boord van de ferry! Het is weer net Terschelling:) we kunnen bovenop mooi in het zonnetje zitten! De boot vaart ook in zelfde tempo, je moet je wel steeds ergens aan vasthouden als je gaat lopen...flinke deining. Binnen is ook nog een mooie lounge met films en natuurlijk een bar/restaurant. We drinken binnen een cappuccino en vanaf je zitplaats bij het raam kun je door zowel normaal raam als raam in de vloer het mooie blauw/groene zeewater zien!
We varen dus over de Spencer Gulf naar Lucky Bay en dat scheelt een stuk rijden!
De overtocht duurt twee uren en het was prachtig weer, achter de stuurhut zit het ook lekker beschut.
Aan de overkant staan alweer de nieuwe klanten klaar, ook een Britz Hitop busje, die lachen en zwaaien natuurlijk als wij van de boot komen..
We komen dus aan op Lucky Bay en rijden daarna nog 17 km naar Cowell. Hier gaan we naar de camping. Het is nog mooi op tijd dus aan de wandel....eerst de pier van Cowell op, het staat hier bekend om de oestervangst, we zien 3 oesterboten vertrekken! Dat gaat razendsnel, ze komen aanrijden met een tractor, binnen een minuut hebben ze de boot in het water en 4 minuten later zie je ze al niet meer...zover zijn ze dan al op zee! Het zijn aluminium boten met 2 gigantische motoren er achter. We lopen ook nog over de boardwalk gemaakt door de Rotary club of de Lions club (ik weet het niet meer:)) dat is ook overal...de Rotary Club en Lions club zijn erg actief.
Daarna gaan we de stad verkennen, daar waren we snel klaar mee....de bakker is gesloten, is net verkocht zien we bij de makelaar op het raam, er zijn 2 hotels, een apotheek, een supermarkt, een slager, een kapper en een museum waar je eerst iemand moet bellen die het komt openen...oh ja en een apotheek en soort van snackbar met pie's en loterijbriefjes, ze zijn hier gek op gokken!
Wij kopen daar een ijsje en zitten die voor op straat op te eten en voelen ons helemaal opgenomen in de gemeenschap van Cowell...iedereen die parkeert of langs loopt/rijdt (veel scootmobielers) begint enthousiast "gday, how are you?"..dat doen ze hier altijd wel maar het was vanmiddag wel erg grappig door de manier waarop ze het zeiden. Er speelt ook kerstmuziek over straat trouwens en als ik een foto wil maken van de brede compleet lege hoofdstraat komt er net steeds een auto aan....
We hebben ons dus wel weer vermaakt:) Daarna op de camping heerlijk nog in het zonnetje gezeten en zelfs even ingedut! Dat viel nog niet mee want de buren hebben veel lawaai, het oudere stel naast ons heeft alle andere oudere stellen bij hen zitten en ze hebben veel sterke verhalen. Aan het praat te horen zijn dit ook weer stellen die jarenlang al rondreizen met de caravans! Ze noemen die mensen hier trouwens "grey nomads"!
Als de zon achter de bomen gaat wordt het flink frisser! We gaan eten, douchen en boekje lezen in het busje. Morgen de mooie route naar Port Lincoln rijden.

Dinsdag 3 december,
De zon schijnt en we vertrekken met zonnebril op uit Cowell.
Nog even door de hoofdstraat rijden, er komt zowaar een auto uit een zijstraat...verder is het helemaal stil op straat.
Dan op naar Port Lincoln, we gaan eerst stukje richting binnenland, richting Cleve. Dat ligt prachtig in de heuvels en het is hier een heel ander landschap dan op Yorke Peninsula. Wat niet verandert is zijn de graanvelden, ook hier leven ze vooral van de graanproductie en visvangst.
Na Cleve gaan we weer richting kust, naar Arno Bay. Dan is de lucht inmiddels helemaal betrokken en we zien lichtflitsen, we hebben een onweersbui. In Arno Bay de bui even afgewacht, met uitzicht op the boatramp en jetty (pier). Daarna weer verder, eerst Tumby Bay, daar schijnt de zon weer en we gaan op een terrasje aan zee een kop capu drinken. We rijden nog een rondje door het dorp en zien een mobiele dogwash staan, met hond :-), erg grappig om te zien.
Net voor Port Lincoln rijden we nog een doodlopende weg helemaal omhoog, hier is grond te koop om je huis te bouwen, prachtig plekje zo aan zee! Voor ons een mooi plekje voor een mooie overzichtsfoto:)
Dan rijden we Port Lincoln binnen, we zien de gigantische graanopslagtorens, er wordt weer een boot vol geladen ook!
We gaan eerst even bij de VVV langs, de aardige mevrouw geeft goede tips, dan richting camping. Die ligt prachtig aan zee! We hebben weer een plek met zeezicht, inclusief 2 pieren het water in en veel pelikanen, rots parkieten en veel andere vogels, er rennen ook konijntjes rond. De mevrouw bij de receptie is niet in voor een gezellig praatje...ze is to the point, vraagt wat ze moet weten, vertelt puntsgewijs wat wij moeten weten en dat allemaal in een strak tempo:)
We eten even een broodje en gaan dan via de trail die helemaal bij de kust langs loopt, dus ook de camping is een punt op deze wandeling, richting stad. Het is een prachtige wandeling, mooie rotsen langs de kust, stukjes strand, pelikanen en we lopen langs de graanfabriek, zelfs over het terrein van de fabriek! We zien de grote roadtrains binnenkomen, eerst wegen en er wordt monster genomen, dan verder waar ze lossen! Ondertussen wordt ook de grote boot geladen, de Aziatische bemanning komt net allemaal terug uit de stad met boodschappen. Er worden hier trouwens ook vissersschepen gelost, grote bakken met, grote, vissen worden in een vrachtauto geladen. In de folder van de wandeling staat dat de graanfabriek 201 silo's heeft met een opslag capaciteit van 396,500 ton! 99% van het graan wordt geëxporteerd.
Het volgende punt langs de wandeling is een bronzen beeld van een paard, maar niet zomaar een paard, deze heeft 3x op rij the Melbourne Cup gewonnen! Makybe Diva heet ze.
Hier begint ook het stadscentrum, we lopen rond en gaan nog wat winkels binnen om een laatste Sinterklaaskadootje te kopen, we komen niet verder dan pakpapier...hopelijk komen we nog een leuke souvenirshop tegen voor donderdag! De gedichten hebben we al klaar trouwens, Etienne zit nu met mijn nagelschaartje en plakband moeilijk te doen in het busje met de deur dicht:)
Ik zit nog in de zon! Dat hadden we even niet meer verwacht...toen we terug kwamen van de wandeling was ook hier de lucht betrokken en het sputterde al wat...
We hebben dus gekookt en gegeten in de mooie campkitchen, tegelijk weer eens even journaal kunnen kijken!
Na de afwas werd de lucht alweer blauw en nu is het dus weer zonnig! Als er een wolk is voelt het wel meteen erg fris hier zo aan zee! Morgen gaan we naar het Lincoln NP, hopelijk werkt het weer mee! Op de weersvoorspelling in het journaal is het erg moeilijk om te zien wat het gaat worden, het land is zo groot en we hebben vandaag weer meegemaakt dat een half uur rijden al verschil kan maken in hoe het eruit ziet! Oh ja Greetje schreef al "wat zullen jullie afvallen"...nou de broeken voelen inderdaad een stuk ruimer! We hadden het er vandaag ook over hoe gezond je hier eet, op werkelijk zo'n beetje alles wat we in "huis" hebben staat: geen conserveringsmiddelen, geen toegevoegde suikers, geen kleurstoffen, veel is zelfs gluten en vetvrij....en alles is gemaakt of gegroeid in Australië! Zelfs op de thee staat dat er geen pesticide in zit, op het vlees staat dat het zonder hormonen is! Ik vind alleen wel dat ze veel met zout strooien....als je uit eten gaat is er vaak al flink gestrooid, over de frites, maar ook over de vis en groente. De Australiërs pakken meteen zelf ook nog de zoutpot...zodra een bord op tafel staat zie je ze naar de zoutpot grijpen, ze proeven nooit of het ook nodig is..
Wij eten dus gezond hier en we snoepen minder dan thuis, dan ook nog eens de gezonde wandelingen erbij, we zijn goed bezig:)
Ik ben ook zo blij dat ik niet meer rook...een pakje kost tegen de 18,00 dollar...en je mag echt nergens roken, zelfs buiten vaak niet....en ik was natuurlijk minder goed al die bergen opgekomen:)

Woensdag 4 december,
Rare nacht, slecht geslapen...er nog uit geweest naar de wc en daarna kon ik niet meer slapen. De zon schijnt maar er is ook al bewolking...
We ontbijten niet want we hebben een kortingsbon van de Mcdonalds:) 2 egg mcmuffins halen..1 betalen...uit de VVV brochure van Port Lincoln, Etienne heeft nog nooit een egg mcmuffin gegeten! Dat wordt tijd!
Het is hier een oase van rust bij de Mcdonalds en ze brengen je de koffie aan tafel, de wifi doet het zowaar ook eens! Dus heerlijk even zitten eten en koffie drinken bij de Mc. Ze hebben erg goede nummers op de radio en Etienne verzucht dat hij alleen al voor de muziek op de radio hier zou willen wonen....
Kennen jullie trouwens nog Susy Quatro!? Die treedt hier op eind december!
Op de radio komen nummers voorbij van Roxette, Cheap Trick en Reo Speedwagon...waar hoor je dat nog?
Daarna gaan we richting Lincoln NP, we betalen en registreren bij het "doe het zelf" registratiehokje en dan het park in, de wolken worden steeds dikker...
We rijden eerst een heel eind over een asfaltweg langs de kust, erg mooie route! Dan slaan we af naar Stamford Hill, hier doen we de wandeling van bijna 6 km. Eerst moeten we de Stamford Hill op! Klimmen dus...Dat kun je natuurlijk bedenken als een wandeling een "hill" heeft:)
Het valt op zich mee, het is zo'n 2,5 km omhoog en dan zijn we boven bij het monument voor Matthew Flinders, hij ontdekte deze kustlijn in 1802.
Boven hebben we een fantastisch uitzicht rondom over de Boston Bay, Port Lincoln en het park.
Daarna lopen we verder, een stuk over de Investigator trail, die is totaal 93 km! Wij lopen deze aan de andere kant van de hill terug naar het strand tot beneden bij de parkeerplaats. Naar beneden lopen is niet echt mijn hobby, vooral als er losse stenen liggen...maar het gaat steeds beter! We krijgen ook nog een buitje onderweg en schuilen onder bomen en we hadden ook onze regenjasjes mee, even later schijnt de zon ook alweer.
Bij de parkeerplaats staat een toilet en de heenreis dacht ik al "wat zit daar in die toiletrol"?...nu zie ik het duidelijk, het is verplaatst...er zit een hele dikke spin in de toiletrol! Ik kan wel zonder papier:) Etienne komt de spin ook even inspecteren en fotograferen, het is echt een hele dikke!
Daarna rijden we naar Cape Donington, hier staat een vuurtoren. Het is via een gravelweg, maar wel een goeie...de mevrouw van de VVV zei dat wij het ook kunnen en mogen.....
Het viel inderdaad mee op wat rare stukjes na....het is 11 km heen en 11 km terug.
Het eindigt bij de vuurtoren, die is niet zo heel erg mooi, het zijn hier eigenlijk maar lelijke vuurtorens.
Op het strand liggen prachtige "roestige rotsen", we wachten dus even op de zon voor mooie foto's..er komen steeds meer wolken..
De lucht wordt daarna helemaal zwart en we besluiten de 11 km terug te rijden en dan terug naar de stad. Daar aangekomen schijnt de zon weer...we gaan naar de Marina, hier liggen ook veel vissersboten, leuk om even rond te lopen.
Daarna rijden we nog door de stad, omhoog naar een uitzichtpunt, Winter Hill lookout. We hebben een fantastisch uitzicht boven, over de hele omgeving, vooral richting graanopslag en haven lijkt erg mooi!
Ook het eiland voor het NP ligt er mooi bij en we boffen, we hebben zon! Het waait wel erg hard....
Daarna naar beneden en nog een poging om sinterklaaskadootjes te scoren, we zagen nog een winkel....maar tenzij je van doodshoofden houdt was er niks in deze "giftshop"..
Daarna wilden we vis gaan eten/halen in een take away geroemd in de VVV brochure, leek geweldig dus... daar aangekomen blijkt het een supermarkt met zelfgemaakte maaltijden voor in de magnetron.....hahaha
We kopen er wel even brood, dat moest toch nog. We bedenken dan dat we naar de Chinees willen..die is nog dicht...dus terug naar de camping. Daar hebben we nieuwe buren gekregen....hij heeft zijn grote 4wheeltruck precies voor ons zeeuitzicht gezet....dat is minder maar hij is wel erg aardig en wij gaan morgen toch weg...ze hebben grote Jayco caravan, komen uit Melbourne en zijn vanaf mei afgelopen jaar op reis en nu op weg terug, ze willen thuis zijn met Kerst.
We gaan daarna lopend naar de stad naar de Chinees! Het is er smoordruk, met afhalen, maar ook het restaurant is goed bezet! We eten heerlijk! De wijn smaakt ook goed en is zo goedkoop dat ik maar een karaf bestel:)
Ondertussen was er al eens een dikke bui....als wij terug gaan lopen begint het ook te regenen, gelukkig hebben we de regenjas mee! De zon schijnt er ook nog bij....en we zien dan geen 1 maar 2 regenbogen!
Een hardlopende mevrouw wijst ons ook nog op een dolfijn die vlakbij de graanopslag zwemt! Weer een leuke wandeling langs de kust dus! Op de camping lekkere warme douche, de vrouwen in het toiletgebouw staan allemaal te klagen over het weer, en dan in het busje nog een kopje thee!
Morgen gaan we weer richting Port Augusta, we moeten langzaam richting Melbourne. Het was erg leuk op Eyre Peninsula, maar als je geen tijd hebt om echt richting Westen te rijden (dus de kust na Coffin Bay richting westen) is Yorke Peninsula ook mooi! Wij vonden Innes NP veel mooier dan Lincoln NP al is het veel kleiner, er is meer te zien!

Donderdag 5 december,
Sinterklaas!
Heerlijk geslapen vannacht, je wordt alleen elke ochtend beetje beurs wakker, moet eerst voorzichtig alle ledematen op z'n plek zien te krijgen....zoveel nachten op zo'n slecht matras (de kussens van de eethoek) beginnen we nu wel te voelen.
De zon schijnt maar er komen ook al donkere wolken aan en het is weer een erg koude wind. Het valt op dat heel veel mensen aan het inpakken zijn, ook een paar waarvan ik zeker weet dat ze langer zouden blijven, mee gekletst in het douchegebouw...
Wij ontbijten snel uit het vuistje en dan op weg! Fleece er zelfs bij aan, nog net niet de kachel aan in de auto....ik heb wel bij een fotostop mijn sokken aan gedaan...zeer charmant in de teenslippers:)
We rijden eerst stukje richting Westen en zeggen "zullen we doorrijden.." Dan moeten we wel wat telefoontjes plegen en een hoop rompslomp..dus toch maar bij Wanilla omhoog over de B90.
Het wordt saai...maar het is weer allemaal graan, graan, graan, graanvelden, graantrucks, graanopslagsilo's, graanstoppels, stropakken...en het blijft een mooi gezicht!
In Lock hebben we een cappuccino en toilet stop, er staat een erg mooie tekening op het toiletgebouw! De zon schijnt hier! Overal dikke wolken, maar hier in Lock bij het roadhouse hebben we zon! We drinken de koffie dus lekker buiten.
Daarna ook zonder fleece verder, richting Kyancutta en daar rechtsaf richting Port Augusta! Hoe je het ook wendt of keert, je moet weer via Port Augusta.
In Kimba hebben we nog een toeristische omweg, van paar kilometer, voor de Whites Knob lookout..mooi over de graanvelden en de ontdekkingsreiziger Eyre met aboriginalgids staan hier in mooie beelden gemaakt. Dan weer terug naar Kimba, waar we ook nog getankt hebben en ik de ramen stond schoon te maken en toen erg schrok......er liep een erg grote enge spin over het busje...we denken dat ie van het raamschoonmaakding afkwam....griezel, griezel...ook de Australische jongeman naast ons maakt rare geluiden....ik ook natuurlijk....Etienne heeft eerst heel moedig foto's gemaakt en 'm toen met de raamwisser dood gemaakt! Hij was erg snel! Het was een spin in de categorie "douche bij de Mary River..."
We zagen toevallig ook net deze week dat er een dikke spin is doodgedrukt in de deur van de auto...passagiersdeur..
We hadden eerst altijd angstvallig de deuren dicht tegen ongedierte maar nu staat ook meestal alles open...
Daarna rijden we nog langs de grote ijzermijn in Iron Knob en even verder over de Eyre Highway komen we alweer in Port Augusta aan! Daar trakteren we onszelf op een meatpie! Het is ook Sinterklaas! Gisteren schreef ik nog hoe gezond we eten, niet snoepen etc....maar vandaag ging het beetje mis, we hebben zo'n zin in chocolade...dus Twix en Crunchies gekocht...en zitten snoepen onder het rijden..
We kennen natuurlijk de weg in Port Augusta, dan rijd je ook zo even langs de supermarkt:)
We zien dus ook weer the Flinders Ranges, weer erg mooi om te zien! We kamperen een stukje verder dan Port Augusta, in Port Germein.
Het is een klein plaatsje aan de Spencer Gulf, met een mooie oude vuurtoren en alles staat in het teken van krabben vissen. Er is ook een jetty/pier de Gulf in die echt heel lang is, je ziet het einde niet als je er voor staat! We moeten toch echt even de burgemeester van Harvey Bay mailen...die beweren de langste houten pier te hebben, 870 meter, maar deze hier is echt langer! Etienne heeft 'm gemeten met de gps en deze is 1600 meter! Vanaf de pier heb je een geweldig uitzicht op het dorp met daarachter the Flinders Ranges mooi gekleurd in de zon!
Het waait heel erg op de pier en de wind is ook koud, maar later uit de wind in de zon is het nog heerlijk bij de camper! We eten ook nog buiten en dan lekker warm douchen en het busje in! Deur nog wel open..
Het is natuurlijk "het heerlijk avondje".. Dus zo meteen pakjesavond:)
Het is hier trouwens 20 graden kouder dan de vorige keer dat we hier in de buurt waren, bij de schapenboer..de mevrouw van de camping zegt ook dat het erg ongewoon weer is voor begin december....hopelijk verandert dit snel! Nu nog snel iets veranderen aan mijn gedicht:)

Vrijdag 6 december,
The day after:)
De Sint bonsde op de zijkant van het busje...en er waren kadootjes bezorgd:)
De gedichten zijn natuurlijk altijd het leukst..mijn gedicht kreeg ik op echt papier en zelfs in een soort envelopje! Etienne kreeg zijn gedicht digitaal....
We hebben allebei een mooie grote badhanddoek gekregen! Geen overbodige luxe in het busje! Etienne kreeg ook nog chocolade koekjes in een heel oubollig trommeltje...wel handig om dingetjes in te doen die hij steeds kwijt is...:) zoals de superlijm en de plakband...
Ik kreeg ook nog doos Belgische bonbons! Helaas hadden ze de dagen met 40 graden en meer van vorige week niet overleefd....
Het was ook een avond om lekker binnen te zitten, er waaide een erg koude wind door Port Germein...dus sokken aan en in het busje gezeten, kopje thee erbij...hahaha we zijn soms net een paar senioren uit Engeland...we hebben nog nooit zoveel thee gedronken, soms zelfs al om 17.00 uur...maar nog niet met melk erin hoor...
Na het Sinterklaasfeest hebben we ook al alvast de kerstversiering opgehangen....dat scheelde vandaag veel tijd:)
Vanochtend was het totaal ander weer! Blauwe lucht en windstil! Nog even foto's gemaakt van de langste jetty van Australië, bij hoog water, wat een heerlijkheid zonder die wind...
De buurman op de camping was al vroeg krabben gaan vissen en kwam met een paar dikke terug! Hij deed ze eerst levend in de vriezer! "Dan doen ze niet zo gek als je ze in kokend water doet en ze barsten niet open" vertelde hij...ze komen door de temperatuur in een soort slaap en zijn dan meteen dood als ze in het kokende water komen.
Daarna gaan we op weg, eerst naar Port Pirie, ook hier kennen we de weg..we gaan even naar de bibliotheek voor de wifi! We lezen dat Nelson Mandela overleden is en dat er in Nederland alweer storm was! Daarna weer kilometers maken, nu echt afscheid nemen van the Flinders Ranges, niet erg leuke route vandaag want we zijn er nu voor de 3e keer....na Port Wakefield voor de 2e keer...nog steeds veel graan, voor Adelaide weer de tuinbouwhoek, dan al de leuke Amerikaans uitziende autoverkoop bedrijven...de één heeft alle motorkappen open, de ander de kofferbakken, bij sommige zie je niet eens de auto maar alleen slingers en stickers...
Dan weer Adelaide, we rijden zowat bij de camping langs..
We gaan via de Adelaide Hills, we komen even in de verleiding om een braadworst te halen in Hahndorf:) haha, echt niet hoor, maar eten een broodje bij een bakery, net even van de snelweg, en een grote mok koffie natuurlijk. Tanken doen we vandaag ook weer 2x.
Verder is het rijden vandaag, we gaan via Murray Bridge, Tailem Bend en komen voor een camping in Keith terecht! Dat blijkt best een leuk plaatsje!
Op "the office" deur van de camping hangt dat je maar een mooi plekje uit moet zoeken en dan even bellen, het nummer staat er natuurlijk bij. Het is er niet echt druk en we vinden mooi plaatsje, als ik het nummer bel horen we de mevrouw antwoorden, gewoon buiten, ze staat achter ons bij het openbare zwembad...daar is ze lifeguard!
Ze komt niet veel later even langs en alles is zo geregeld! Ook zo gek, soms moeten ze van alles weten en nu niks, betalen en klaar!
Wij lopen daarna het centrum van Keith binnen, het beloofd wat, ze hebben een monorail en een landrover op een paal zegt het toeristische bord aan de weg!
Wij hebben eerst een fotosessie met een grote black angus stier! Er staat een hele mooie bij de slager op de stoep, net als een mooi plastic varken met een bordje om z'n nek "Christmas hams now available"..
Er is een echte winkelstraat en Etienne moet beslist even de supermarkt binnen en zegt dat hij daar heel toevallig Sinterklaas tegen kwam en ik krijg opnieuw een doos bonbons!
Ik heb inmiddels de monorail gevonden! In de speeltuin bij de kleuterschool!! Een speelgoedrail dus...maar wel een mooie!
Dan willen we ook "de landrover op paal" zien! Aan het einde van het dorp staat deze echt! Een paal met er bovenop dus een groene landrover! Er is ook nog een huisje waarin je kunt zien hoe de eerste pioniers leefden, dat hadden we ook al gezien in de kerk, de kerk is museum geworden hier!
We hebben echt al heel veel kerken gezien die een nieuwe bestemming hebben gekregen. Er zijn ook nog heel veel kerken die nog wel bezocht worden, en bij zo'n kerk hoort ook de school en het hele sociale leven.
Wij bewonderen nog een hele mooie grote Massey Ferguson tractor en dan terug naar de camping. Hier nog heerlijk in de zon gezeten, ook heerlijk buiten gegeten, eens zonder vliegen en zonder dat alles weg waait! Daarna lekker douchen met extra..Etienne is naar de kapper geweest!
Toen nog buiten thee zitten drinken en verhaaltje schrijven, het wordt hier later schemerig lijkt het wel..dan wordt het wel frisjes en gaan we binnen verder met ons theekransje, bonbons erbij vandaag:)

Zaterdag 7 december,
We hebben een late start...we worden laat wakker! Het was een koude nacht. Nu schijnt de zon al prachtig, we ontbijten snel in het zonnetje en dan op weg! We hebben nog steeds geen black kaketoe kunnen ontdekken, die zijn erg zeldzaam, maar komen in deze regio wel voor! We hebben wel allemaal andere mooie vogels om ons heen, ook bij het ontbijt.
We rijden daarna via de A66 richting Penola. Er begint hier al snel weer een hele wijnstreek, zo ver je kan kijken zijn er wijngaarden, afgewisseld met vee boerderijen. Het is een prachtige route en weer eens heel wat anders dan de vele graanvelden van de laatste week! Het "rode wijn centre" hebben ze hier, het is hier kalksteengrond, the Coonawarra heet deze wijnstreek. Coonawarra ligt net voor Penola maar we zien wijngaarden van Padthaway tot Penola.
We maken een stop bij Naracoorte, hier hebben we de Naracoorte Caves World Hertitage Area.
Ze zijn op die lijst gekomen mede door de fossielen die hier bewaard en tentoongesteld worden. We beginnen in het visitor centre, hier hebben ze een grot nagebouwd met hoe zij denken dat het er miljoenen jaren terug uit zag! Met erg grote dieren, de kangoeroes waren vele malen groter...ze hebben het prachtig gemaakt met bewegende dieren en geluiden en echt onweer etc.
Daarna gaan we naar "the wet cave", je loopt hier zelf doorheen en er gaan steeds lampjes aan op de route die je volgt. Het zijn hier natuurlijk kalksteengrotten, miljoenen jaren oud. Gelukkig hadden we de fleece vestjes mee, erg koud beneden! Daarna lekker in het zonnetje een kop koffie bij het "Cave Café" op het terras met kerstboom, we krijgen er een zelfgebakken vleermuiskoekje bij!
In Naracoorta zijn ze trouwens erg slim, ze leiden je door de hele stad heen richting de Caves, je volgt natuurlijk braaf deze borden en uiteindelijk kom je weer op de A66 uit! Die moet je dan nog al 10 km volgen! Maar je bent dan wel het winkelgebied helemaal door gereden! Slimme winkeliersvereniging hier!
Wij wilden na ons bezoek aan de grotten ook nog boodschappen doen maar rijden natuurlijk geen 10 km terug....dus het kan ook averechts voor ze uitwerken..
Wij rijden verder naar Penola, tanken hier en gaan boodschappen doen bij de IGA. We hebben dan eerst kilometers alleen maar wijngaarden gezien met erg mooie huizen/kelders erbij, eigenlijk veel mooier dan in de Barossa, ze hebben steeds ook prachtige bloeiende bloemen voor de wijnstronken staan! Schitterende huizen met prachtige tuinen hebben ze hier ook, heel netjes en verzorgd en ze hebben hier zowaar niet alle ramen potdicht maar de gordijnen open! Het ziet er erg gezellig uit allemaal!
Na Penola gaan we verder over de B160, een prachtige route! Mooi glooiend landschap, bos, veeboerderijen met prachtige black en red angus koeien of Herefords, veel schapen ook en ook fries melkvee! De grote ronde pakken hooi liggen overal, er staan her en der ook gigantische sproei-installatie's.
Leuke plaatsen komen we ook tegen zoals Casterton de geboorteplaats van de "Kelpie"... Etienne vindt het grappig om dit als raadsel op te geven...."wie of wat is een Kelpie"? Ik weet niet of hij voor de eerste persoon die het goed heeft een prijs heeft.....misschien wel bonbons:)
We zijn inmiddels natuurlijk ook al in Victoria! De klok moet dus weer een half uur vooruit!
We komen ook nog door een heel gebied waar we erg aan Drenthe moeten denken..en we hebben in de supermarkt een "gingerbread mannetje" gekocht, die lijkt op een zwarte Piet..die wilden we van de week al met Sinterklaas, maar zagen ze niet meer, nu dus geproefd en .....daar komt Terschelling weer om de hoek, het smaakt naar Terschellinger plaatkoek.
In Hamilton, een echt grote stad, met hele grote kerken, gaan we langs de visitor centre en komen beladen met folders over Victoria naar buiten. De vrouw achter de balie is erg vriendelijk en behulpzaam en geeft ons veel informatie! We gaan eerst naar the Grampians, we zien ze al liggen, hoge toppen! We kamperen aan de voet van the south Grampians, in Dunkeld.
De kleine camping adverteert ook klein, we kunnen 'm eerst niet vinden, als we stilstaan op straat stopt er meteen een auto met een vrouw die vraagt of we iets zoeken.....dus de camping snel gevonden! Het office zit in een oude bus en daar wonen ze ook..de mevrouw is een beetje in het hippie tijdperk blijven hangen:) ze kennen hier ook nog geen computer en creditcard betaling, we moeten zelf onze gegevens opschrijven en cash betalen, daarna moet je met haar mee over de camping om plekje te kiezen...Voor de campkitchen staan een hele serie kabouters! In het toiletgebouw, afgesloten met traliedeuren, hangen een heel stel A4's met dingen die je moet doen en ook vooral niet mag doen:) het begint bij die deur "veeg je voeten" in de wc een hele serie opdrachten over het "doorspoelen" en "schoonmaken" en "niet door de wc mogen spoelen"....bij de wasbakken dat "je zuinig moet zijn met de handdoekjes", dat je "maximaal 3 minuten mag douchen", dat "de dweil óp de emmer moet en niet erin" haha en ik vergeet er ook nog heel veel...
Wij maken nog een wandeling om een mooier uitzicht op the South Grampians te krijgen. Daarna raken we op de camping met de buurvrouwen aan de praat, we kunnen Hollands praten, de Australische (ze vertelt meteen dat ze nu Australisch paspoort heeft) mevrouw uit Melbourne woont hier al 40 jaar, haar moeder kwam oorspronkelijk uit Leeuwarden. Ze heeft een vriendin uit Hoorn te logeren, ze zijn nu samen een weekend op stap en de mevrouw uit Hoorn wil nog verder reizen, ze denkt ook aan een tour door the red Centre, dus maken wij even reclame voor Wayoutback, waar wij mee waren.
We krijgen nog een kaartje van Anja uit Melbourne, we mogen altijd bij haar aankloppen of bellen voor info!
Dan moeten we nodig eten koken, rijst vandaag. Na de afwas douchen, ik weet niet of ik de 3 minuten wel gered heb...maar heb de dweil zeker goed opgeborgen:) en heb zelfs mijn voeten geveegd toen ik weer uit het gebouwtje ging:) ik betrapte mezelf er op...haha het slaat nergens op...
Etienne staat met de nieuwe buren te praten, Duitsers, jong stel, hebben beide hun baan opgezegd en gaan hierna ook nog naar Nieuw Zeeland!
Wij gaan thee drinken, de folders doorkijken, al foto's sorteren voor op de blog, hopelijk hebben we morgen ergens wifi....het is alweer zondag!
We hadden vandaag echt fantastisch weer en hopelijk morgen in the Grampians ook! Er zijn weer mooie wandelingen (omhoog) met als beloning mooie uitzichten!

Zondag 8 december,
Verdorie...het is bewolkt ....maar niks koud! De hippie camping-mevrouw loopt alweer vroeg rond in joggingbroek en jurkje erover, pet op, druk met de kabouters, plantjes water geven en ze loopt met een doekje rond en poetst her en der wat...we denken dat ze datzelfde doekje voor álles gebruikt, douche, wc, campkitchen...neus snuiten...
We gaan na het ontbijt richting the Grampians, richting Halls Gap.
De eerste stop is bij Mount William, dit is het hoogste uitzichtpunt van the Grampians. Eerst is het 10 km omhoog met de auto, dan nog 2 km lopen! Als we boven zijn zitten we op 1170, op de parkeerplaats zaten we nog 300 meter lager. Het is dus lekker steil omhoog op sommige plekken, we komen redelijk fris boven en het uitzicht is prachtig! Het is alleen jammer dat de zon er niet echt bij is. Hij is er zo nu en dan even....dan waren de uitzichten echt geweldig geweest. We vinden the Grampians trouwens nu al mooier dan the Blue Mountains, het is hier groter, meer wandelingen en uitzichtpunten, meer variatie in uitzichten....maar ja daar hadden we natuurlijk ook pech met het weer.
Als we bovenop Mount William foto's staan te maken komt er een jong blond meisje omhoog, ze zegt "ah Nederlanders" ...zij komt uit Den Helder en is al 11 maanden op reis, 2 maanden in Nieuw Zeeland geweest, verder hier in Australië. Haar moeder is hier nu ook en ze zijn samen ook in een Apollo op stap! Wel in de hele grote bus trouwens...haar moeder vindt dat kamperen eigenlijk maar niks:) zij is nu ook niet mee naar boven gekomen maar is halverwege terug gegaan...
We lopen samen weer naar beneden, het is gezellig kletsen met haar, beneden maken we nog kennis met haar moeder en nemen afscheid.
We rijden verder, stoppen even bij een meertje en lopen even later vanaf de parkeerplaats naar de Silverband Waterfalls. We komen bij alle stops de Duitse buren van vannacht ook tegen! Bij de waterval, niet zo'n hele grote, staat een Indiase familie foto's te maken..het duurt even voor wij de waterval zonder mensen kunnen fotograferen:)
Etienne verliest daarna nog zijn hoed hier en heeft de wandeling dus 1,5 keer gemaakt.
Bij de dam bij Lake Bellfield drinken en eten we wat en dan komen we in Halls Gap aan. We rijden eerst nog even door naar de Boroka Lookout, erg mooi, we zien nu het plaatje wat op alle folders van Halls Gap staat! Ook hier zijn de Duitsers, een wonder dat ze hier nog niet naast ons op de camping staan..
Daarna besluiten we niet meer verder te gaan, we hopen op zonniger weer morgen, voor mooiere uitzichten bij de volgende wandelingen. We gaan naar een camping in Halls Gap, het is hier een oorverdovend lawaai van krekels...wat een herrie en de kaketoes er nog eens doorheen te schreeuwen...
We hebben de was gedaan, zitten nu te wachten op de droger, en gaan straks hier naar een cafeetje met free wifi, de meneer van de camping vertelde dat...was veel betere verbinding dan hun slechte betaalde verbinding! We proberen dan de blog bij te werken! Jullie rekenen daar geloof ik wel elke zondag op:) het kan ook wel eens niet lukken natuurlijk, zoals volgende week moeten we het busje inleveren op zondag. Nou intussen is de was klaar en hebben we ook nog een half uur met de buurvrouw zitten kletsen, nu op naar de wifi en een borrel!
We zitten nu buiten bij een ander restaurant..die met de wifi is al gesloten, maar de wifi had toch niet gewerkt zeggen andere Nederlanders hier....dus jullie moeten wachten tot we weer eens wifi tegenkomen:)

1. Ma en Aale:
    9 december 2013
    Leeuwarden maandagmorgen: reisverhaal!!! Tina, gister met je moeder gebeld: geen reisverhaal op zondagmorgen! Ze rekende er
    al helemaal op. Als het komt leest ze het je vader voor. We genieten
    van jullie belevenissen. Tot de volgende keer.
    Etienne en Tina, heel veel liefs en groeten, Aale en Ma
  2. Mischa:
    9 december 2013
    Klinkt weer goed allemaal. Ik denk dat we toch nog maar een keer terug moeten ;-)

Grampians zijn helemaal tof! Zeker veel wandelingen maken en lekker eten in Halls Gap!

Have fun!

Mischa