21 t/m 24 februari

24 februari 2014 - Singapore, Singapore

Vrijdag 21 februari en zaterdag 22 februari,
Om half 4 gaat de wekker op de mobiel en de hoteltelefoon geeft ook een wake-up call.
Half 5 stappen we in de shuttlebus naar het vliegveld, die bus rijdt langs een aantal hotels elk half uur, heel handig.
We moeten, als we staan te wachten op de bus, steeds een dronken Koreaan van ons afhouden....de mevrouw van de receptie is hem ook meer dan zat...
Binnen 10 minuten zijn we op het vliegveld en daar staat geen incheckbalie bij onze vlucht...toch maar in de rij gaan staan bij de Quantas hoek en het kwam gelukkig goed. Alles ging erg voorspoedig vandaag, het inchecken ging snel, de douane deed niet moeilijk, de controle ging ook zonder gedoe, dus zitten we ook zo aan de koffie en moeten we wachten tot we het vliegtuig in gaan.
Alles vertrok ook op tijd vandaag en we hadden geen vertragingen, kwamen zelfs steeds te vroeg aan. We moeten het horloge 3 uren achteruit zetten....dus zijn we rond 8 uur al in Brisbane! Daar moeten zelfs al kom je het land niet "binnen" toch de tassen door de controle....en een bodyscan, maar niet iedereen moest erin....Leuk om weer even in Australië te zijn trouwens. In de winkeltjes zien we weer koala's en kangoeroes...
Om 10.30 vliegen we verder naar Singapore, weer met Quantas en weer hebben we ons "eigen" tv-schermpje voor ons in de stoel. Ze hebben leuke nieuwe films in de premiere, "Last Vegas" is een erg leuke film! Ik heb een stukje "Diana" gekeken, maar vond het niet geweldig. De nieuwe film met Robert Redford is wel een bijzondere...hij heeft weinig tekst hoeven leren...hij zit op een zinkende zeilboot en je ziet hem bezig om te overleven....
De tijd gaat met die films best snel om, we krijgen ook nog lekkere hapjes van de stewards (bijna geen stewardessen....allemaal mannen vandaag) en zitten lekker breed, het vliegtuig is lang niet vol, iedereen zit alleen of hooguit met 2.
Het is 7 uren vliegen naar Singapore en de tijd moet weer flink achteruit...
Om 16.00 uur komen we aan en het is niet te geloven....om 16.30 rijden we al in een taxi! We waren bang voor lange rijen bij de douane...maar we waren zo aan de beurt, de tassen waren er ook snel en die werden helemaal niet meer gescand ofzo....we hebben nog gepind en toen dus naar de taxi's!
Die taxi brengt ons best snel, door de vrijdagmiddagspits, naar het hotel. Daar zijn we ook zo ingecheckt en we hebben een mooie grote kamer, met nog een aparte kamer, met schuifdeur, met zitje, tv en schrijftafeltje....
We lopen even een stukje om de dichtstbijzijnde metro te zoeken, hier is ook een grote Mall en daar eten we nog een hapje! Daarna douchen en slapen! We hebben nu al een beetje jetlag:)

Zaterdag 22 februari,
's Nachts om 2.20 al wakker...anders was het natuurlijk al bijna half 8... Toch weer in slaap gevallen na een poosje.
Het bed lag heerlijk! In de ontbijtzaal is het erg druk...we zijn eerst de enige westerlingen, er zijn veel jonge mensen uit alle delen van Azië, het buffet is ook gericht op mensen uit Azië, maar wij lusten ook best gefrituurde garnalen als ontbijt gelukkig!
Er is ook een omelet "bakkertje" en stokbrood, dus helemaal goed.
Daarna gaan we met de metro op stap, eerst 2 haltes verder met een gewoon kaartje en daarna kunnen we op het grotere station een toeristenkaart voor 3 dagen kopen, dat is veel gemakkelijker!
We gaan meteen naar de Marina Bay met de metro. Daar is het echt prachtig, je ziet er de skyline heel mooi, de Marina Bay Gardens zijn prachtig, het grote reuzenrad is er in de buurt, we lopen helemaal rond de Gardens, er zijn veel mensen aan het vliegeren en er is een bruidspaar bezig met de fotoreportage. Vanaf hier heb je ook een prachtig uitzicht over de zeehaven en de vaarroutes van de grote tankers, we zagen ze gisteren uit het vliegtuig al liggen voor de haven, echt gigantisch veel grote boten.
Een echte blikvanger is het Sands Hotel, 3 grote torens verbonden door een dak, wij gaan op het dak, je mag alleen op een punt op het observatiedek, verder is het voor de gasten van het hotel....er zit een heel mooi zwembad bovenop en een tuin!
Elke hotelkamer heeft een balkon met prachtige bloemen en de hal van het hotel is fantastisch.
Op het dak is het lekker met de wind, het is best warm en de zonnebrand uit NZ komt hier nog wel op.
We maken mooie foto's van het uitzicht en gaan daarna verder langs de waterkant, aan de overkant is het Koloniale district, de landingsplaats van Raffles is daar, je kunt erheen via mooie bruggen. We eten een heerlijk blok ijs tussen wafeltjes, gekocht bij een heel oud vrouwtje die met een groot mes een stuk ijs van een blok snijdt.
We kijken bij het Raffles Hotel, het is een prachtig gebouw in oude koloniale sferen.
We kijken ook eens even in een groot electronica warenhuis naar camera's en mobiele telefoons, het is hier niet veel goedkoper dan bij ons.
Daarna gaan we naar Chinatown, we slenteren rond over de markt met allemaal souvenirs en prullaria, kopen leuke dingetjes...gaan op een gezellig terras aan het Tiger bier en eten hier later ook heerlijk! Het is wel erg pittig....
Daarna lopen we nog wat rond, kijken in de Boeddhistische tempel, ik moet een "rokje" om, Etienne mag in korte broek. We kijken op een pleintje naar artiesten op een podium, ter ere van het Voorjaar...eerder hadden we hier ook al typische Chinese snoepjes gegeten..
Overal hangen trouwens lampionnen in de vorm van paarden, het is het jaar van het paard!
We vallen bijna om van al het lopen en slenteren, dus gaan we met de metro terug naar het hotel.
Het was een leuke dag in Singapore, er is hier alleen veel te veel te doen.....maar gelukkig hebben we morgen nog een hele dag.

Zondag 23 februari,
Alweer vroeg wakker...
We zitten dus om half 8 al in de ontbijtzaal en eten ook maar weer lekkere gefrituurde garnalen.....daar zou je thuis toch echt niet aan moeten denken zo vroeg:)
Daarna gaan we weer met de metro op stap! We gaan eerst weer terug naar Chinatown, naar de mooie     Chinese Tempel, Thian Kock Keng. Het is een prachtige tempel en het is nog niet zo druk. De tempel ligt in een prachtige straat met oude gebouwen. We klimmen nog even omhoog op een heuvel in een parkje, volgens mijn boekje met prachtig uitzicht...dat blijkt het uitzicht op de achterkant van de restaurants in de straat te zijn, met heel veel airco "bakjes" ...
We lopen daarna terug naar de metro en gaan naar de binnenstad, naar de rivier. We eten eerst weer een lekker blok ijs met wafeltjes, vandaag nog goedkoper dan gisteren...en gaan daarna een boottochtje maken in een paarlevinker bootje, over de rivier en door De Marina Bay, het is erg mooi om nu alle mooie gebouwen vanaf het water nog eens te zien! Het tochtje duurt zo'n 45 minuten, we hebben 2 moslima meisjes aan boord die een fotosessie doen met hun tablets en ze willen beide met Etienne op de foto....vast om hun ouders te laten schrikken:)
Als we van de boot afkomen gaan we een stuk van de route langs de rivier nog lopen, daarna gaan we weer met de metro, naar Little India nu! Daar aangekomen waan je, je inderdaad net in India...het is een totaal andere sfeer ook meteen...we lopen er over de markt, bewonderen de mooie jurken en lopen over de fruit, vlees en vismarkt. We gaan op zoek naar de mooie Hindu tempel, maar helaas is deze helemaal in de renovatie en niet te bezichtigen...jammer..Etienne is mooi blij...de grote Moskee een stukje verderop is ook niet aan hem besteed, dus begin ik ook maar niet over de Sultan Mosque:)
We gaan naar het grote electronica centrum, het Sim Lim Square, 6 verdiepingen gadgets....leuk om rond te lopen, verbazend hoeveel nep Samsung telefoons je er kunt kopen....ze lijken sprekend, maar er staat geen Samsung op....in de metro zie je heel veel mensen met de "grote" Samsung Note, dat verbaasde me al, die zijn niet echt goedkoop, maar je hebt 'm hier voor rond 200 dollar....maar is dus een nepper..
Je hebt daarna wel bij alles wat er staat het idee van "is het wel echt"...
We besluiten later om terug te gaan naar Chinatown om te eten, we hebben niet zo'n zin in curry...
In Chinatown is het weer gezellig druk en we komen er natuurlijk weer niet weg zonder een plastic zakje in de hand:) ze hebben leuke dingetjes voor bijna niks.
We drinken weer een lekkere Tiger bier en eten ook weer heerlijk! Daarna gaan we richting Marina Bay, voor de lichtshow, we zitten alleen op de "verkeerde" metrolijn, we komen er wel, maar deze lijn doet er wat langer over:) we zitten zowat een uur in de metro, maar het is ook wel lekker om even te zitten....jammer dat het er zo koud waait....
Bij Marina Bay lopen we door de prachtige glazen hal met dure winkels, echt heel mooi om te zien...., naar buiten en gaan zitten op de houten vlonders met uitzicht op de skyline van Singapore. We moeten nog even wachten, om 21.30 begint de show van muziek, lasers en water. De skyline met alle lichtjes is ook al prachtig om te zien. De show is erg mooi, ook het hotel, die van de 3 hoge torens met dak, wordt er bij betrokken, erg mooi! Er komen rookwolken en zeepbellen bij te pas, in het water zie je beelden van mensen en kinderen, erg bijzonder.
Daarna gaan we met de metro naar het hotel, douchen en "klappen" in bed en slapen als Chinese ossen.

Maandag 24 februari,
Al iets later wakker...de jetlag is dus al bijna weg.....gelukkig hebben we morgen weer tijdverschil:) vreselijk....
Na het ontbijt, de laatste keer gefrituurde garnalen, gaan we nog een keer op pad met de metro! We stappen uit op Orchard Road, daar moet je even geweest zijn....we zien het grote warenhuis van de familie Tang, zoiets als Harrods in Londen, en werpen een blik op de andere winkels en gaan dan met de metro naar de Botanische Tuin. De tuin valt ons een beetje tegen, alles ziet er droog en verdort uit, het water staat ook erg laag in de vijvers. Wij hebben ook helemaal geen regen gehad de laatste dagen en volgens mij hebben ze al een poosje geen regen gehad hier....We zien heel veel waterschildpadden, toch wel mooie waterlelies en we zien een grote varaan over de weg lopen. We drinken koffie op het terras en lopen daarna weer terug naar de metro. We gaan toch nog maar een keer naar Chinatown, we willen niet afscheid nemen van Singapore met het beeld van de trieste Botanische Tuin.
In Chinatown is het alweer een drukte van belang en het is er als eerder weer heel gezellig, al die kleuren en geuren en gezellige winkeltjes...
Het lukt mij om mijn laatste dollars op te krijgen! Etienne moet op het vliegveld nog in actie:)
Daarna gaan we terug naar het hotel, waar de kamersleutel het niet meer doet....na 13.00 uur ben je automatisch uit het systeem...alleen hebben wij een kamer tot 16.00 uur, we krijgen nieuwe sleutelkaartjes bij de receptie! Daarna heerlijk douchen en de laatste dingen inpakken. Om half 4 gaan we uitchecken, de bell-boy houdt een taxi voor ons aan op straat en een half uurtje later zijn we al op het vliegveld! We kunnen inchecken bij de early check-in balie van Emerites gelukkig, zijn we de zware tassen kwijt, daarna hebben we dus nog een periode te overbruggen op het vliegveld....maar er is hier genoeg te beleven en we kunnen mooi even de laatste foto's voor de blog uitzoeken en het laatste verhaal erop zetten!
Hopelijk lukt dit allemaal qua wifi verbinding....we hadden net zowat 70 foto's geselecteerd maar toen verbrak de verbinding.....We vliegen pas om 1.20 vannacht..we vertrekken dus op 25 februari en komen ook op 25 februari aan...vanaf hier eerst naar Dubai, 7,5 uur...daar even wachten en dan nog 7,5 uur naar Schiphol, daar zijn we rond 13.30 als alles goed gaat, gelukkig is het nacht voor ons en hopelijk kunnen we lekker slapen!
Dit is dus de laatste blog update, wie weet tot een volgende reis:) maar dat zal wel een poosje duren.......