9 t/m 15 december

16 december 2013 - Melbourne, Australië

Maandag 9 december,
Gisteravond bij het restaurantje waar we op het terras zaten voor een drankje en wifi uiteindelijk ook gegeten. Heerlijke lasagne en pizza hadden ze, er zaten meer Nederlanders met een Apollo ...dus ervaringen uitgewisseld..zij hadden ook al nieuwe stoelen gekocht!
De wifi was dus niet gelukt, de zondagmorgen mail van ons werd al gemist lazen we net:)
Na het eten nog heerlijk buiten gezeten, er verschenen ineens ook nog allemaal kangoeroes op het veldje voor ons en later ook onder de waslijnen, erg grappig blijft dat om te zien! De kaketoes gingen gigantisch tekeer gisteravond, er waren er ook heel erg veel! Allemaal witte. Het is broeierig warm en dan kun je er op wachten in die bergen...ja hoor een dikke onweersbui! We laten nog wel stoeltjes buiten staan, het valt vast wel mee:)
De krekels zijn wel meteen stil en dat is eigenlijk wel lekker, je kon elkaar niet eens verstaan.
Daarna slapen, erg moe! Om 4 uur worden we wakker van een flinke knal, weer onweer en vlak boven ons, het hele busje schudt ook van de wind! Later wel weer in slaap gevallen...en het regent nog steeds beetje als we opstaan, erg jammer, we kunnen de geplande wandelingen vandaag wel vergeten. De bergen hangen ook helemaal in de mist, de stoeltjes zijn weggewaaid en erg nat natuurlijk..In het douchegebouw is het onweer het gesprek van de dag!
Een aantal dames zijn nog van streek....dachten dat de wereld verging...dat soort praat allemaal hahaha, als ik in korte broek en hemdje sta te tandenpoetsen beginnen ze "oh love, don't you have warmer clothes?"...
We rijden pas half 11 van de camping, we raakten nog met de achterburen aan de praat, erg aardige mensen uit Hamilton. Zij moesten nog al de tent en alles oppakken daarna....officieel moet je om 10.00 uur van de camping zijn..
Wij rijden daarna naar McKenzies watervallen, de Pinnacle wandeling is nu niet te doen, die is 3,5 uur met ladders en trappen etc, veel te gevaarlijk nu. Ook de Reed Lookout heeft geen zin, die hangt in de mist. Maar bij de watervallen is geen mist, goed zicht! Wel de lange broek en regenjas aan gedaan. Het is een wandeling met trappen omlaag, maar met relingen dus je kan je vasthouden. Beneden sta je onderaan de waterval, erg mooi! De waterval zit natuurlijk ook vol "power" met die regen! Op verschillende niveaus heb je op deze manier uitzicht op de watervallen, echt prachtig! We kregen nog wel een dikke bui op de kop ook....
Bij de kiosk een kop warme cappuccino gedronken, ook hier zitten kangoeroes en grappige/brutale vogels.
Daarna rijden we terug naar Halls Gap om te tanken en vanaf daar naar Ararat, via een mooie toeristische route. In Ararat staat bij binnenkomst een hele mooie arrenslee met witte kangoeroes, met kerstmutsen op, ervoor! Helaas konden we niet stoppen voor een foto.
Het weer wordt een beetje beter en we genieten weer van de boerderijen en schapen, koeien, alpaca's (die zagen er wel erg koud uit zonder wol).
Daarna op de A8 naar Ballarat en dan begint het ook weer flink te regenen, het is totaal grijs. Ik zoek naar een camping met wifi en denk die gevonden te hebben, de Big4 in Ballarat!
Als we daar het kantoor binnenlopen is het eerste wat die mevrouw zegt "onze computer ligt eruit hoor".. Dus kan ze niet zien of ze plek heeft, we kunnen alleen cash betalen en ze hebben geen wifi....
Maar ze hebben wel een zwembad met bubbelbad en ze trekt de regenjas aan en brengt ons naar een plekje met betonplaat!
Wij rijden wel eerst naar Ballarat, ze hebben een McDonalds! Dus daar nog een cappuccino en de blog bijwerken én natuurlijk naar het weer kijken bij de verschillende plaatsen waar we naar toe kunnen gaan nog voor zondag. Het is overal wisselvallig, paar dagen mooi, dan weer minder....
Daarna kijken we nog even bij het grote meer wat middenin Ballarat ligt, hier is ook de Botanische tuin. De zon komt er zowaar door en we wandelen nog even door het park, er zijn heel veel zwarte zwanen met kuikens. We rijden nog een rondje om het meer, er staan hier mooie huizen. In Ballarat zelf schijnen ook mooie oude panden te staan, in die tijd met veel pracht en praal gebouwd, er was in de goudmijn periode geen gebrek aan geld hier! De hele streek hier was vroeger in de ban van de "goldrush". Het is best druk verkeer met de avondspits dus besluiten wij niet meer de stad in te gaan maar naar het bubbelbad op de camping! Die is echt heerlijk warm, met grote bubbels! Het is volgens ons net nieuw...een prachtig overdekt zwembad, best groot, met 2 grote bubbelbaden! Er hangt een heel groot tv-scherm, dus ondertussen ook nog nieuws gekeken! Het blijft verder de hele avond droog, buiten gegeten met beetje zon, de wifi deed het later ook weer, maar erg traag..
De bonbons zijn bijna op en we denken dat we morgen naar Philip Island, onder Melbourne, gaan!

Dinsdag 10 december,
Het is erg koud in Ballarat, maar nog droog! De lucht voorspelt weinig moois....
We drinken snel een kop koffie en weg! Eerst zelfs even de kachel aan in de auto! We rijden richting Melbourne op de A8. We hebben onze "Truus" opgegeven dat we naar Philip Island willen, zonder tolwegen...we komen steeds dichter bij Melbourne en ja hoor we moeten echt dwars door Melbourne....gelukkig is het al na de spits, maar het is nog druk genoeg! We komen over een grote brug en ik maak al foto's van de skyline van Melbourne! "Truus" en Etienne doen het erg goed, we manoeuvreren door de stad of deden we het dagelijks, over de trambanen...echt dwars door het centrum van de stad, we komen trams tegen met "via City" voorop...
Daarna rijden we in zuidwestelijke richting over de Monash Highway richting Cranbourne, daar tanken we. Daarna naar beneden naar de brug bij San Remo en we rijden Philip Island al op! In Newhaven gaan we eerst naar de visitor centre, we regelen hier meteen kaarten voor de natuurparken hier, daar heb je kaartjes voor nodig....en een plek voor vanavond om de kleine pinguïns aan land te zien komen bij zonsondergang. Daarna rijden we naar Cowes voor een camping. We zitten dicht bij het dorp op een rustige camping met wifi! Het weer is inmiddels verandert van zwaar bewolkt met zo nu en dan een buitje, naar zonnig! Nog wel harde wind en frisjes. Dus meer kleren aan en dan aan de wandel in Cowes. Ze hebben leuke winkeltjes, souvenirs gekocht, een bakery met koffie...een kleine jetty, een mooi strand. Het wordt ook steeds warmer, ik zit hier nu weer in het hemd! We gaan zo vroeg eten en dan naar de pinguïns! Helaas mag je daar geen foto's maken....
Om 19.00 uur waren we al bij de pinguïns, mooi op tijd! Als de deuren opengaan lopen we over een boardwalk naar het strand, hier zijn tribunes die uitkijken op het strand. Volgens de ranger moeten we links onderaan in het hoekje gaan zitten voor een goed uitzicht! Naast ons zit ook een Nederlands stel. We zitten gelukkig mooi uit de wind, de paar kleine buitjes zijn ook niet zo erg. De ranger komt een paar keer wat dingen vertellen, zoals dat je geen foto's mag maken, de kleine beestjes schrikken erg van de flits, de ranger zegt ook "je zou kunnen zeggen ik maak foto's zonder flits...maar er zijn altijd mensen die dat weer wel doen en daarom is er een algemeen verbod"! Gelukkig wordt het ook meerdere malen in het Japans en Chinees herhaald, die verstonden er natuurlijk niks van en maken maar raak foto's...ze moeten dat bandje ook in het Frans gaan maken..we ergerden ons aan een stel Fransen die zaten te flitsen....
We moeten best lang wachten natuurlijk, maar de woeste golven zijn ook prachtig om naar te kijken en we kunnen kletsen met de buren! Als ik de ranger vraag of ze wel komen met zo'n woeste zee moet hij erg lachen.....het zijn immers watervogels...ach ja..
Het gaat hier om de kleinste pinguïns die er zijn op de wereld, ze hebben een blauwachtige vacht! Ze komen elke avond tegen zonsondergang het strand op en moeten dan best een eind lopen, omhoog klimmen over rotsen, naar hun holletjes op het land. In deze tijd van het jaar gaan ze naar hun jongen die daar wachten. Rond 5 voor 9 zien we het eerste groepje aankomen! Voorzichtig met de golven mee en soms gaan ze nog weer paar keer met de golven mee terug! Erg mooi om te zien, er komen steeds meer groepjes en soms een eenling. We zien ze op ons hoekje ook goed omhoog klauteren! Het is een prachtig gezicht die kleine beestjes, hoe ze dribbelen over het strand, heel grappig, ze maken ook geluidjes. Er kwamen de dag ervoor meer dan 1500 aan land! Veel mensen gaan al weg van de tribune en wij ook, je kan daarna, over de boardwalk, met de pinguïns meelopen en zelfs zien hoe ze bij hun jongen komen. Sommige moeten echt een héél eind lopen! De visitor centre blijft ook al die tijd open en we warmen even op in de souvenirshop, heel veel Pinguin dingetjes natuurlijk! Het is al bijna 22.30 als we naar de camper teruggaan en het is nu erg koud! Op de camping snel bed opmaken en met sokken aan onder de dekens!

Woensdag 11 december,
Goed geslapen al was het erg koud! Gelukkig had ik gisteren een lekker warm slaap T-shirt gescoord. Het zonnetje schijnt een beetje! Als we gedoucht en ontbeten hebben is het helaas zwaar bewolkt en zelfs een beetje regen...en het waait héél erg hard! Wij besluiten eerst naar het begin van het eiland te rijden. Onze eerste stop is, heel verkeerd, The Chocolate Factory....een goed idee voor een regenachtige ochtend!
We krijgen bij binnenkomst al meteen een lekker chocolaatje:)
We gaan de "tour" doen en krijgen een ticket van chocolade...het is echt heel leuk, uitleg over hoe chocolade gemaakt wordt eerst, dan oude reclameposters en commercials op tv, er is een hele spoorbaan in chocolade. De "David" van Michelangelo in chocolade, foto van Dame Edna in bonbons, pinguïns van chocolade...
Er is veel interactief, je drukt op een knop en er start van alles..erg leuk! We kunnen onze eigen reep maken, mogen decoreren, krijgen een chocolaatje van een pinguïn...
Er zijn ook behendigheidsspelletjes, de balletjes die je wint kun je omzetten in chocolade balletjes:) het is allemaal heel fout, maar wel leuk! Aan het einde kun je ook de mensen van de fabriek bezig zien, hoe ze de bonbons maken etc. Ook de kerstbomen en huisjes die te koop staan in de shop. Al met al een leuke excursie en lekker:)
Daarna gaan we naar Churchill Island, hier kun je over een brug komen. Ook hier een leuke souvenirshop...we hebben er nog nooit zoveel bekeken als de laatste dagen.
We lopen eerst het héle eiland rond! Klinkt stoer, maar kan in een klein uurtje..(4,5 km) mooi voetpad langs de kust.
Onderweg nog wel een paar buien, maar schuilen onder de bomen en het is niet echt heel koud vandaag.
Daarna een lekkere cappuccino met gebak:)
Daarna naar de oude boerderij die op het eiland staat, we zagen ook al koeien en schapen op onze wandeling. De boer is zelfs begonnen met maaien! Hij heeft vast de Australische Piet gehoord want de zon komt er ook door en het wordt prachtig weer! Er loopt van alles op de boerderij, het is vooral leuk voor kinderen. Er zijn ook demonstraties koe melken en schaap scheren:) ons ook wel bekend....dus na het bekijken van de boerderij van de binnenkant en andere mensen helpen met het hele gezin op de foto zetten (veel Japanners en mensen uit India zijn hier op het eiland) hebben wij het wel bekeken. Bij de uitgang raken we nog aan de praat met een hele club bejaarden uit Melbourne, die hebben hun kerstuitje vandaag, ze zijn erg leuk, met kerstgeweien op hun hoofd....eentje is in Holland geweest, in Volendam! In de winter nog wel want ze wilde sneeuw en ijs zien....
Omdat de zon nu volop schijnt besluiten we naar de andere kant van het eiland te rijden, naar The Nobbies.
Het is op het uiterste puntje, nog iets verder dan de pinguïns en het is prachtig! Wat een kustlijn en met de harde wind beuken de golven omhoog! Een prachtige boardwalk kunnen we volgen naar "de berg" in de zee en the Blowhole, een tunnel/tochtkanaal in zee waar het water door spuit, echt prachtig om te zien! We moeten de camera wel goed vasthouden...wat een wind. Er zijn ook heel veel zeemeeuwen met kleintjes! Ze zitten overal in holletjes in het gras, sommige zitten zelfs op de parkeerplaats en blijven gewoon zitten als er een auto aan komt...ze hangen ook prachtig naast je in de wind.
We kijken ook nog even in the visitor centre, een prachtig gebouw met mooie grote ramen, mooi uitzicht over zee! Normaal kun je hier ook op een scherm de zeehonden zien liggen, iets verder in zee, maar ze zijn er nu niet.
Wel mooie foto's en uitleg over alle dieren die hier voorkomen. Er is ook weer een mooie shop...
Daarna rijden we over een gravelweg (een hele goede:)) langs de kust, er zijn nog paar uitzichtpunten met boardwalk. We staan nu ook boven het strand waar we gisteravond zaten, nu kunnen we nog even een foto die kant op maken, van de tribunes en de boardwalk etc.
We hebben ook een foto gemaakt van een mooie ansichtkaart, in een shop, waarop de pinguïns het strand opwaggelen..
Daarna rijden we nog naar het uitzichtpunt van de Pyramid Rock, ook weer over een goede gravelweg. Ook hier veel wind, woeste golven en prachtige wandeling en uitzicht! De lucht is strakblauw en de zon schijnt volop! Wat een prachtige kust hier!
We kijken ook nog even bij het Philip Island Grand Prix Circuit. Het is een bekend circuit voor de Moto GP. Je kunt daar elke dag zelf ook rondjes rijden met je motor of racewagen...als je flink betaald..
Wij maken nog een foto op de erepodium, met helm en champagne:) we zijn ook al als echte toeristen begonnen vandaag.
Daarna gaan we naar de camping, nog lekker wat drinken in het zonnetje! Daarna pasta maken en buiten eten. Afwassen, proberen de campingbeheerder te pakken te krijgen....de Japanners in de cabin tegenover ons zijn weggegaan maar we horen de fluitketel....en die gaat maar door. Van alles geprobeerd maar geen succes, de telefoon gaat over in hun kantoor...dat hebben we eerder beleefd:)
Gelukkig komen de Japanners dan zelf terug rijden...ze hadden het zelf bedacht...gelukkig, de hele cabin had wel de lucht in kunnen gaan..
Hierdoor raken we wel aan de praat met de man die verderop met motor en tentje staat. Het is een Canadees en hij is van plan om de hele wereld rond te rijden! Hij heeft net Noord en Zuid Amerika afgerond en is nu dus hier, hij hoopt een jaar te mogen blijven en daarna naar Azië! Hij is totaal wel 4 of 5 jaren op reis....
Dan is de zon weg en is het ook meteen koud, dus onder de slaapzak in het busje! Thee en chocolade...
Hopelijk is het morgen mooi weer! We denken het wel want we zagen ineens alle boeren maaien!

Donderdag 12 december,
We worden pas half 9 wakker! Heerlijk geslapen.
Voorzichtig naar buiten kijken.....ja hoor! De zon schijnt!
Na het ontbijt, wel in de bus, zo koud is de wind...wordt het ook al weer bewolkter...
We rijden eerst naar het Koala centrum, joepie alweer koala's:)
Ze hebben een hele mooie visitor centre, veel duidelijke uitleg en interactief, je drukt op knop en hoort bijbehorende geluiden etc. Nu zijn we eindelijk achter het geluid wat we 's avonds vaak horen...klinkt als een soort house muziek, maar dan anders:) Het is een kikker!
Daarna lopen we door het park, het is mooi aangelegd, boardwalks die iets verhoogd zijn, dus hoef je minder omhoog te kijken om ze te zien hangen! We maken natuurlijk weer foto's...de meeste koala's slapen lekker, ze slapen ook 18 uur per dag, dus geen wonder ...maar er is ook wat actie, draaiende koppies, krabben ...
We zien ook weer een swamp wallaby en vele prachtige vogels! Ze hebben ook een mooie souvenirshop, alleen foto's gemaakt van de prachtige koala knuffels...geen knuffel gekocht! Gisteren wel...een kleintje aan sleutelhanger..
Daarna breekt de zon steeds vaker door en het is niet erg koud, het waait ook iets minder dan gisteren. Dus gaan wij naar het andere puntje van het eiland, dichtbij waar je met de brug het eiland opgaat, Cape Woolamai.
Hier is een wandeling naar het hoogste punt van Philip Island en de Pinnaclesroute in één, je loopt langs de prachtige rotskust. We kunnen eerst het begin van de wandeling niet vinden....een echtpaar wat net terug komt had hetzelfde gehad maar weten het nu natuurlijk....we moeten eerst over een lang mul zandpad wat eigenlijk gesloten is, er hangt een ketting voor, ze zijn hier bezig om de vossen uit te roeien, met vergif....staat op het bordje..
Na ongeveer 1,5 km mul zand begint de wandeling van 5,7 km. We lopen eerst langs de prachtige kust, we lopen er boven eigenlijk, beneden zien we de golven op de rotsen beuken! Er zijn ook nog 3 mannen een paar hoge rotsen aan het beklimmen....levensgevaarlijk....
Wij moeten ook uitkijken waar we lopen...om de konijnenholen, Etienne gaat door het dak van een hol , zo veel gaten! ....maar ja hij bleef ook niet op het wandelpad. Ik verzwikte ook nog bijna mijn enkel, en belandde in groene vetplantjes. Er bloeien ook allemaal prachtige bloemetjes, het is een prachtige natuur hier, zandduinen, woeste rotspartijen en een prachtig strand waar de golven breed over uit waaieren. De zon komt er ook steeds meer door en uit de wind is het warm aan het worden. Wij komen uiteindelijk op het hoogste punt uitl! We kunnen nu over het hele eiland kijken en ook richting brug en vaste land. We zagen eerder ook al the Nobbies en the Pyramid Rock op het andere puntje van het eiland. Daarna loopt het pad naar beneden en door het binnenland, we zien nog vechtende lizards, ook dode..met zwermen vliegen...
Er waren steeds veel vliegen, ook langs de kust, dat verwacht je niet met die wind..Etienne had z'n netje mee, heel slim, ik heb flink om me heen geslagen met mijn rose regenjas:)
We hadden de regenjassen dus mee, maar de hele dag geen drup gehad!
Terug bij het startpunt-bord gaan we met de trap naar beneden naar het strand, dat loopt beter dan over dat mulle zandpad. Het is heerlijk op het strand, helaas liggen er wel dode zeehondjes, we telden er zo al 5...en een grote zeeleeuw. Hoe dat kan..de zeeleeuw leek aangevallen te zijn door een haai ofzo, miste een stuk van achteren. De zeehondjes, en er waren ook kleintjes bij, misschien door de harde wind?
Terug bij het busje hebben we wel zin in wat! We rijden over de brug naar San Remo, het dorpje net voor de brug naar het eiland. De mevrouw van de camping had verteld dat je hier heerlijk vis kon eten! We eten fish and chips, de echte! Maar niet in een krant, in een stuk vetvrij papier! Het smaakt heerlijk! Het is er alleen erg druk door een hele familie die bij elkaar horen en erg vervelende drukke kinderen hebben..
Na het eten gaan we nog even op de jetty van San Remo kijken bij de vissersbootjes. We rijden ook nog even door het dorpje en belanden weer bij het strand, er loopt een trap naar beneden en we komen op een prachtig strand met stenen waar je mooi over heen kunt lopen, in holletjes zit water in de stenen en daar zit van alles in...prachtig is het hier..en warm, uit de wind en in de zon! We hebben beide de zon in het hoofd..
Daarna terug naar de camping en nog heerlijk met drankje in de zon gezeten en dingen uitgezocht, zoals de afstand van Apollo naar het hotel in Melbourne etc. Ook gekeken wat we nog kunnen doen tot zondag. Genoeg natuurlijk:) Heerlijk dat we internet hebben, er is ook alweer een ferry gereserveerd...
Daarna nog even, lopend, brood en koffie gehaald bij de Woolworths in het dorp, al die tijd is het nog heerlijk weer! Gedoucht en nu aan de thee, we zitten nu in het busje maar hadden nog wel buiten kunnen zitten! Wie weet kan morgenochtend de korte broek weer aan! De boeren hadden dus gelijk met hun gras maaien gisteren!

Vrijdag 13 december,
Als ik wakker word heb ik het best warm met de sokken aan! Buiten is het nog best fris, maar het waait niet zo hard meer dat we niet buiten kunnen ontbijten!
Dus lekker eitje gekookt en eens uitgebreid ontbeten vanochtend.
De zon is alweer verdwenen achter dikke wolken als we wegrijden...we gaan eerst naar de wascabine, het busje is erg vies van vooral de off road wegen die we gehad hebben...Etienne zet 'm flink in de zeep en ik lees ondertussen waar we naar toe moeten/kunnen op de Mornington Peninsula en zoek naar campings.
We moeten eerst een stukje terugrijden natuurlijk, bij Frankston rijden we de Peninsula op naar beneden en hebben we een "nieuwe" route. We hebben vandaag ook weer een paar keer een stopteken voor road work te pakken..dat doen ze natuurlijk als ze met de weg bezig zijn, maar ook voor maaien of snoeien of wanneer er bij de bouw van een huis ofzo materiaal gelost moet worden...overal pionnen en borden en als je pech hebt een man/vrouw met "stop" bord.
Op de Mornington Peninsula wonen vooral de "rijken", de beste golfbanen zijn hier, de lekkerste "cuisines and fine wines", er staan dus ook grote huizen met muren er om heen.
Aan de westkust zijn alle mooie stranden en is het plat, aan de oostkust is een prachtige woeste kust met mooie rotsen. In de brochure staat ook dat het een winkelparadijs is.....nou dat is ook zo...alle plaatsen hebben boulevards met winkels tot aan de volgende plaats! Wij gaan in Mornington koffie drinken, het is er erg druk, maar ze hebben grote gratis parkeerterreinen. Na de koffie kijken we nog even in wat winkeltjes en ik koop nog een lekkere warme sweater in de uitverkoop:)
Daarna kijken we even in het haventje van Mornington, daar staat een gigantisch groot fish & chips restaurant, er staat (alweer) een monument voor Matthew Flinders en er liggen vissersbootjes. De zon komt er ook door, dus het is meteen heerlijk vertoeven op de jetty! Op het strand verderop staan allemaal van die leuk gekleurde strandhuisjes!
Er zijn in het park verderop allemaal bussen met schoolreisjes, er zit ook een stel in schooluniform patat te eten op de pier en tegelijk aas aan de vishaak te doen...in één beweging..
Daarna rijden we via de kustweg verder langs de Westkust, mooie route, steeds zicht op de Port Philip Bay. Dromana is de volgende grote plaats, zag er ook erg gezellig uit. Wij gaan hier even stukje het binnenland in om omhoog te rijden naar Arthurs Seat State Park. De weg gaat met mooie bochtjes omhoog, dus in de camper lag alles weer beneden:)
Het uitzicht boven is prachtig, mooi zicht over de zee, stranden, huizen en je ziet nu goed hoe plat het aan deze kant van de kust is. Het is 305 meter hoog trouwens.
Daarna rijden we weer omlaag en verder langs de kust tot aan Sorrento. Dit heeft ook weer een mooie winkelstraat en een prachtig statig hotel en dan is het ook wel weer eens tijd voor een lekker ijsje! Het is nu ook lekker warm buiten, we zijn weer in korte mouw! Gelukkig liepen we daarna nog even bij de VVV binnen, de kordate mevrouw, geboren in Breda, vertelt nog wat dingen waar we zeker even moeten gaan kijken! We gaan daarna dus naar de andere kant van de kust, de oostkust. Het is een prachtig strand met prachtige rotsen dus, zoals we op Philip Island al gezien hebben, maar toch weer anders...het is eb en er zijn een aantal diepe kuilen waar nog water in zit, diep genoeg om in te zwemmen. Verder mag er weer niet gezwommen worden op dit strand, te gevaarlijk door de stroming.
We lopen nog omhoog naar een lookout in een heel mooi prieeltje, daar aangekomen staat er een bruidspaar, met bruidsjonkers en bruidsmeisjes, en fotograaf bezig met de fotosessie! Dat zijn vast prachtige foto's geworden! Geweldig uitzicht boven. Er is ook nog een rots te zien in de vorm van een Sphinx.
Daarna rijden we nog een stukje verder naar een ander uitzichtpunt, hier ligt een rotsformatie met "the London Bridge" als naam...en het leek er ook op! Ze waren hier ook aan het deltavliegen.
We zien vanaf hier ook het uiterste puntje met de vuurtoren erop, dit ligt in het Nepean NP, maar het is te laat om daar nog heen, het gaat om 17.00 uur dicht. We rijden naar de camping in Sorrento, die ligt aan de kust, we hebben dus weer een plekje met zeezicht! Er is niemand in the office, we moeten een nummer bellen, daar krijg ik een bandje en kan boodschap achterlaten. Het is een camping waar iedereen elkaar kent lijkt het...wij zijn de vreemde eenden...ik moet naar het toilet, maar daar heb je code voor nodig...gelukkig is er verderop nog een openbaar toilet. Als we stukje gaan wandelen worden we teruggebeld en wordt de campingplaats telefonisch geregeld! Creditcardnummer doorgeven en klaar! En we krijgen code voor het toiletgebouw...het plaatsje waar we op staan was vrij vannacht, vanaf morgen is het gereserveerd...dat dachten we al..er zijn al een aantal buren geweest die vroegen "one night?"....allemaal benauwd natuurlijk...want morgen komen "Hank and Ingrid"...:) hoe moet dat nou? Haha ze komen vast allemaal samen elk jaar, om het Kerstvuurwerk van komende zondag mee te maken...dat missen wij weer natuurlijk...
Ik hoorde vanochtend in de douche, op de radio, dat er een miljoen dollar meer aan kerstkadootjes was uitgegeven dan vorig jaar, tot nu toe...
Wij gaan daarna nog even over het strand lopen, vinden nog mooie schelpjes, ik krijg nog natte voeten en broek omdat de golven ineens veel verder komen.....wilde schelpjes wassen...
We kijken even in de veerhaven, vanaf daar gaan we morgen naar de overkant! Daarna via de weg terug naar de camping, eten koken, afwassen, zitten kijken wat voor toeren mensen moeten uithalen met het achteruit rijden van de grote caravans in een plekje, het is hier niet vlak...
We beginnen al met wat dingetjes op te ruimen in de camper...die moet zondag leeg zijn....
Na het douchen natuurlijk dagboek schrijven, thee drinken en chocolade eten, dat moet ook op:)
We zien nog grote vrachtboten voorbij komen, kleine zeilbootjes en een groot cruiseschip! Vanmiddag toen het zicht even heel helder was zagen we de skyline van Melbourne aan de overkant!

Zaterdag 14 december,
We worden wakker met een flauw zonnetje. Op de camping is alweer allemaal actie van caravans die geparkeerd moeten worden, iedereen begroet elkaar. Even later komt iemand een praatje maken en blijkt het inderdaad zo te zijn ...ze komen hier allemaal elk jaar weer terug, hij komt hier al vanaf klein jongetje! Elk jaar voor de zomervakantie, 6 weken! Het valt ons op dat het veel bouwvakkers zijn, ze hebben het hout/gereedschap etc nog op het dak...zouden die 6 weken vakantie hebben allemaal? Misschien zitten de vrouwen en kinderen er ook wel al die weken en komen de mannen in het weekend. Die vrouwen zijn er nu nog niet allemaal, de meeste mannen zijn alleen met de caravan en toebehoren.
Wij gaan keurig voor 10.00 uur weg..maar er had zich nog niemand gemeld voor "ons" plekje..
We rijden nog even naar de winkelstraat van Sorrento, even wandelen en op een terrasje lekker een kop cappuccino  gedronken. Het lijkt nu erg op Haren qua publiek wat er rond loopt...het is hier inderdaad high society:)
De Rotaryclub staat worstjes te verkopen, de vrouwenvereniging staat met jam en gebreide sokjes...we zien kerststerren (de kamerbloem) voor 14 dollar...bloemen zijn hier sowieso erg duur.
De mensen van de camping zullen hier wel niet naar toe gaan..het zijn ook dure winkels hier, toch kopen wij nog wat leuks in een hele grappige gallery! Ik zal er een keer een foto van maken! Maar nu niet, want alles is al ingepakt in de tassen.
We kijken ook nog even op het strand van gisteren, die aan de Oostkant, het is nu vloed en de rotsen liggen zowat onder water, een heel ander gezicht!
Om half 12 zijn we bij de ferry, die is er ook stipt op tijd en om 12.00 uur varen we al richting overkant.
De overtocht duurt iets van 40 minuten, we hebben mooi boven op het dek gezeten.
We komen in Queenscliff aan! Dat is een leuk dorpje, we rijden er doorheen op weg naar de highway naar Geelong. Geelong is een hele grote plaats, we moeten er dwars doorheen om op de highway naar Melbourne te komen. Daarna is het 3 baans snelweg. We gaan er af bij Werribee, we willen naar een camping in Werribee South, alweer aan zee. Vanaf de snelweg tot aan de camping is het allemaal tuinbouw gebied. Op de camping gekomen hangt er een briefje op the office dat ze vol zitten.....
We willen net weer weg gaan als de mevrouw van de camping er aan komt, ze denkt dat ze voor 1 nacht nog wel een plaatsje heeft! Dat zullen we volgende week wel meer gaan beleven, het wordt nu overal druk, het is officieel zomervakantie nu!
We kregen een hele mooie grote plek met volop zon, ze heeft geen waspoeder te koop maar ik mag haar pak even meenemen. Dus de wasmachine aan en we gaan de camper leegruimen en schoonmaken! Heerlijk dat het zonnetje daar bij schijnt! De was is ook zo weer droog en kan schoon de tassen in. We eten daarna wat we allemaal nog in "huis" hadden! Na de afwas nog een wandeling langs de zee gemaakt en dan is de dag alweer om! Morgen ons busje inleveren, we zitten een half uurtje vanaf het inlever punt, aan de goede kant! Dus we hoeven niet eerst de hele stad weer door:)
Dan 2 nachten in een hotel! Daar hebben we ook zin in!

Zondag 15 december,
Mooi weer, het zonnetje staat hoog aan de hemel! De laatste dingen schoongemaakt, koelkast etc.
Dan op weg naar Melbourne, we moeten dichtbij het vliegveld zijn, gelukkig niet middenin het centrum, en het is zondag, maar toch nog druk op de weg.
Nog voltanken en dan melden we ons bij Apollo. Er komt iemand het busje checken van binnen en van buiten, alles is prima en we krijgen de borg en kosten voor de nieuwe stoeltjes teruggestort, ze bellen ook nog even een taxi voor ons. Die komt even later voorrijden, een mooie gele..
Alle bagage erin, wat hebben we ineens veel...en richting stad. We zitten echt zowat in het centrum, vlakbij het grote South station en de Docklands. Het was een duur taxiritje maar je zal het maar moeten lopen:) we gingen ook nog over de tolweg en dat wordt apart in rekening gebracht...
De vlaggen hangen overal half stok, de taxichauffeur vertelt dat dit al de hele week zo is voor Mandela.
In het hotel kunnen we nog niet in de kamer, maar ze checkt ons wel alvast in en we mogen de bagage laten staan, even labeltjes er aan!
Dan de stad in! Het is er een gezellige drukte, iedereen is er op uit gegaan met het mooie weer en de kerstinkopen moeten gedaan natuurlijk.
We lopen eerst naar het Federation Square, hier is ook het visitor centre. Het is er erg gezellig, straatartiesten overal en mensen zitten op de trappen te genieten in de zon. We drinken op een terrasje capu, met gebakje natuurlijk, het is zondag.
Daarna verder....er is veel in kerstsfeer, mooie versiering overal en er is een heel "Kerst" plein ingericht, hier staat ook het huis van Santa en je kunt in de rij om hem handje te geven...wij maken foto's en raken met een vrouw aan de praat over de kerstman en onze Sinterklaas:)
Melbourne is echt een hele gezellige stad met veel restaurantjes, cafeetjes, terrasjes, mensen zitten ook overal langs het water en in het park te picknicken. Er staan prachtige oude gebouwen midden tussen de hoge wolkenkrabbers. Er rijdt een, gratis, oud trammetje rond, daar gaan we morgen mee rond. We zijn even naar het hotel gelopen, dachten even de tassen in de kamer zetten...maar die hadden ze er al keurig ingezet! Even een kop koffie gemaakt en daarna weer de stad in. We zijn op de Queen Victoria Market geweest, hele oude markthallen met echt alles te koop, vis, vlees, groente, fruit, kleding, souvenirs...alles, er waren zelfs Hollandse poffertjes te koop..
We staan een poosje te luisteren naar iemand die op een elektronische didgeridoo muziek staat te maken, erg mooi!
We eten een lekkere pizza en hebben daar wifi. We lopen daarna nog een keer naar het Federation Square, de St. Pauls Cathedral komt net uit, er was een bijeenkomst voor Nelson Mandela en nu gaan ze allemaal het plein op, hier staat een podium en is nog een bijeenkomst. We staan er een poosje naar te kijken, het duurt tot 23.00 uur....
Wij kijken nog naar de mooie etalage's bij warenhuis Myer, echt prachtig....hele voorstellingen, mensen staan ervoor in de rij! Dat heeft Etienne niet door..dus die stoomt naar voren...de hele rij mort...haha maar met wat excuses komt het weer goed:)
We doen ook nog heel fout een briefje op de post voor Santa...ik durfde niet te vragen om de Ford Falcon (pick-up truck) die ik zo mooi vind....heb 'm Merry Christmas gewenst..
Nu liggen we languit voor de tv, wat een luxe, we hebben een echt heerlijk zacht bed....tv, en ik hoef niet bang te zijn om teveel te drinken....het toilet bezoeken kan vannacht zonder zaklamp:)
Morgen lekker nog een dag en nacht Melbourne! Dinsdag halen we het Britz busje en gaan we aan de Great Ocean Road beginnen.