16 t/m 23 december

24 december 2013 - Victor Harbor, Australië

Maandag 16 december,
Heerlijk geslapen op het zachte brede bed! Wat een heerlijkheid ...je voelt niet al je ledematen als je omdraait en van elkaar heb je ook geen last:)
We ontbijten in het café naast het hotel, hier is een ontbijt bijna nooit inbegrepen.
Daarna pakken we de gratis historische tram nr. 35, die heeft al een halte iets verder dan ons hotel. We rijden het hele rondje mee tot bij de Docklands. Hier lopen we langs de Marina en er is ook weer een hele shopping en eterij area natuurlijk. Er staan prachtige appartementen hier, je zal er wonen, wat een uitzicht! Ze hebben ook een groot reuzenrad á la Londen, maar het is nog niet open.
Daarna pakken we weer de tram en stappen dan uit bij het parlement van Victoria. Hier is het een getoeter van belang, de chauffeurs van taxibusjes zijn aan het demonstreren, er staat ook een stel op het bordes met spandoeken, blijkbaar is de staat Victoria van plan om het taxivervoer voor mensen in rolstoelen te beperken! De taxi chauffeurs voeren dus actie, we zien geen mensen in rolstoelen demonstreren.
Wij lopen even het bordes op en af en dan verder door een mooi parkje met prachtige fontein, een vierkante.. dan naar de St. Patrick's Kathedraal, die is erg groot en mooi, binnen, maar ook de tuin er omheen.
We lopen door de Fitzroy Gardens, hier staat het cottage van de ouders van captain Cook, het lijkt er wel Volendam, je kunt er in de klederdracht van die tijd op de foto....de busladingen Japanners vinden het weer prachtig natuurlijk:)
Daarna lopen we door de Treasery Gardens en komen bij het Treasery gebouw uit, hier werd vroeger alle gevonden goud eerst opgeslagen!
Daarna lopen we weer naar het Federation Square, nu via het prachtige Forum! Daar speelt de musical King Kong trouwens.
Via de brug steken we over naar The Southbanks om naar het Eureka gebouw te lopen waar je op het observatiedek kan, het Eureka Deck.
We gaan met de lift naar de 88e verdieping en zijn dan op 300 meter. De lift gaat razendsnel, 9 meter per seconde, je voelt aan je oren hoe snel het gaat..
Boven kun je rondom lopen langs de grote ramen en op een hoek kun je ook naar buiten, daar is het wel koud..dus we hoeven niet te dringen...
Het is trouwens een prachtige zonnige dag geworden, gelukkig hadden we vanochtend ons ingesmeerd al was het eerst bewolkt!
Je kunt ook nog extra betalen om over een glazen vloer en soort uitbouwachtig iets te lopen....of om op de foto te gaan in "de hand" van King Kong...lekker commercieel dus allemaal en de uitgang gaat natuurlijk via een shop:)
Maar het is een prachtig gezicht om Melbourne te bekijken zo van boven, ze hebben ook overal nog verrekijkers staan en er is free wifi, dus iedereen is bezig om een foto op Facebook te zetten....
Beneden gekomen eten we een lekker broodje op een bankje langs het water, het is er net zo gezellig als gisteren, net zo druk ook! We zien vandaag wel veel mensen in keurige pakken en rokjes, ze hebben zeker geen koffiemachines in de kantoren hier.....iedereen loopt maar met bekers koffie buiten heen en weer te lopen, of met sushi, dat is hét lunchgerecht en niemand heeft brood van thuis mee:)
Er liggen zelfs mannen in pak een dutje te doen in het park.....de pauze duurt ook vast langer dan een half uur...
We zagen vanochtend trouwens ook een BHV oefening....allemaal mensen in het park en een aantal mensen, met hesjes aan, druk in de weer:)
Wij lopen nog een keer bij Santa zijn huis langs, maar hij is gesloten, dat kan ook niet anders want als we bij Myer nog een poging doen om de etalages te bekijken, zit Santa daar op de 6e etage. Erg leuk om te zien! Ze hebben een huisje met spoorbaantje er om heen, ook echte spoorwegovergang, en kinderen mogen in dat treintje rond het huis rijden en binnen Santa begroeten. De hele 6e etage is erg leuk, wat een prachtige kerstspulletjes stonden daar! We lopen daarna ook nog door de oude winkel Arcade die ook helemaal in Kerstsfeer is...en...we zijn vandaag ook de gingerbreadhuisjes gaan bekijken, er was geen wachtrij meer! Ook erg leuk om te zien! Voor de etalage bij Myer was nog steeds een wachtrij, maar niet zo gek lang meer, er werd daar een heel verhaal uitgebeeld en vertelt over een klein gingerbread mannetje, prachtig gemaakt!
We zijn dus goed voorzien van kerstsfeer ingrediënten, het begint ook al een beetje gewoon te worden al die kerstbomen en toestanden terwijl je in korte broek rondloopt.
We zijn ook nog in een winkel geweest met een grote glazen punt gebouwd over een oude fabriek, de fabrieksschoorstenen stonden er nog! Een erg bijzonder gebouw ook.
Melbourne is echt een erg leuke stad, heel gezellig, veel te eten en te drinken, veeeeel te shoppen! Mooie gebouwen, parken, veel culturele dingen en als het had geregend hadden we ook nog veel kunnen doen, we zijn niet toegekomen aan de oude gevangenis en musea.
Ik kan wel bij de VVV hier werken:) maar het is waar, het is echt een erg leuke stad!
Moe van al het lopen hebben we op onze hotelkamer de blog bijgewerkt, toch maar even wifi gekocht voor een uurtje....lekker languit op het heerlijke bed! De wifi deed het wel 2,5 uur...dus ook weer op de hoogte van alle nieuws in de wereld!
Daarna in de buurt nog snel hapje gegeten, nu dagboek, tv en lekker slapen!
Morgen de camper ophalen, dus vroeg eruit.

Dinsdag 17 december,
Weer heerlijk geslapen op het brede zachte heerlijke bed!
Na het ontbijtbuffet in het café in het hotel gaan we uitchecken en om de hoek staat gelukkig een taxi op de standplaats. Het is een erg aardige Ethiopische chauffeur met Australisch paspoort! Hij babbelt gezellig over het verkeer hier in Melbourne en het verschil met Ethiopië..hij durft daar niet meer te rijden...
Hij vertelt onderweg ook nog waar we langs rijden, zoals de Vietnamese/Afrikaanse buurt.
Dan rijden we bij Britz het erf op, die hebben een stuk ruimer terrein dan Apollo...
We zijn ook meteen aan de beurt, een erg aardig meisje, van oorsprong Indonesisch, later Nieuw Zeeland, regelt alle papierwerk. Er staat ook nog een oudere man achter de balie en die roept meteen "jullie hebben een upgrade"!!
Nou ja zeg...we krijgen een veel grotere VW bus, automaat, diesel, douche en wc...en zelfs tv..
Hij is wel meteen 7 meter lang...3 meter hoog. Maar die 7 meter is wel meteen iets waar we iets mee moeten voor de ferry naar Kangaroo Island..
Het meisje loopt mee om de camper en laat ons in de camper een dvd zien hoe alles werkt....zo hebben we nu ineens net zoveel slangen als die grote caravans en campers steeds om ons heen op de camping.
We hebben ook betere stoelen! Stevige en je zit gewoon recht! Wel een raar tafeltje...maar binnen hebben we nu een groot werkblad....we kunnen breeduit koken en brood smeren etc.
Dat koken kunnen we ook buiten aan de bus! Er zit, in een vakje, buiten aan de bus een bbq/gaspitten verstopt!
En...we kunnen een kingsize bed maken! En...we hebben nu ook achterin een airco! Die kan zowel koud als warm blazen...
Er komen ook net Nederlanders terug met soortgelijke bus, zij vragen of wij nog weggaan? Ze hebben nog spulletjes over en vragen of wij die willen, dus hebben we ineens ook nog een soort van "kerstpakket" ...wel grappig om te kijken wat er allemaal in zit:) handige dingen zoals diepvrieszakjes en keukenrol...en we hebben nu 2 flessen afwasmiddel en 2 rollen vuilniszakken:)
We zullen eens zien wie wij daar in Adelaide blij mee kunnen maken!
Na iedereen bedankt te hebben en een Merry Christmas gewenst te hebben rijden we het erf af...het is wel even wennen zo'n grote bus...maar Etienne is meteen enthousiast over wegligging, betere stoel...wat wel weer wennen is, is dat de ruitenwissers en richtingaanwijzer weer zo zitten als thuis....hahaha nu krijgen we steeds schone ramen als we richting aan willen geven:)
Wat wel een beetje lastiger is, is dat dit echt als bus wordt gezien en niet als auto...we mogen dus vandaag al niet een parkeerplaats op...hebben we dus wel gedaan..maar toch..
Even snel parkeren ergens is wel wat lastiger nu én die ferry...
Die wilden we vanmiddag gaan bellen maar we hebben hier geen netwerk...morgen maar eens proberen!
Wij rijden dus Melbourne uit in de grote bus en gaan richting Geelong eerst, hier zijn we eerder geweest. Vanaf Geelong rijden we richting Great Ocean Road, die begint bij Torquay, het surfmekka van Australië. Hier heb je de hoogste golven en de surfwedstrijden, heel Torquay draait om surfen.
We kijken even op Bells Beach, maar er zijn vandaag niet echt spectaculaire golven helaas..maar dat komt omdat het prachtig zonnig, rustig weer is!! En dat hebben we liever!
Daarna rijden we Anglesea binnen, onderweg bij wat lookouts prachtige foto's gemaakt. We zijn wel aan koffie toe en daarna doen we hier meteen boodschappen bij de Iga.
De koelkast is ook een stuk groter komen we dan achter:)
Daarna stoppen we bij het Split Point Lighthouse en lopen hier even naar toe, prachtige uitzichten weer! Al met al gaan we zo langzaam aan bij de kust langs en stoppen her en der voor foto's.
Je rijdt of bij de kust langs of door het Great Otway NP. Er zijn ook steeds watervallen landinwaarts maar wij gaan deze dagen voor de kust, we moeten keuzes maken....
Er staan prachtige huizen langs de kust, wat hebben die mensen ook een uitzicht...dat prachtige blauwe water!
We staan ook nog in de file door roadwork, dan rijden we door Apollo Bay, ook een erg leuk plaatsje met een mooie jetty!
Wij rijden verder naar Cape Otway, wat een prachtige route...na Apollo Bay een stuk door prachtige bossen, we zien ook schitterende groene glooiende heuvels, á la Atherton Tablelands. Daarna mooie eucalyptus bomen en ......wie eten de blaadjes hiervan? Ja! De koala's, en die zijn hier heel veel, er staan allemaal auto's stil langs de weg en mensen die omhoog kijken, er zitten veel koala's in de bomen hier! Erg leuk! We hadden er al veel gezien maar nog niet écht in het wild! We komen daarna wel te laat bij de vuurtoren aan...die is al dicht! We lopen nog wel naar de lookout...onderweg zegt een tegemoetkomende Japanner al dat we ons de moeite kunnen besparen....en inderdaad...gelukkig kunnen onze camera's zoomen anders zag je de toren niet eens...
We gaan daarna naar de camping vlakbij de toren, die ligt echt prachtig midden in de natuur, het is weer een spektakel van vogels, vooral kaketoes! We horen ook het "knorren" van koala's en ook die zitten in de bomen rond de camping!
We gaan eerst de camper inrichten, alles uit de tas heeft weer een plaatsje...we hebben ook meer kastjes, maar het kleine busje was ook erg economisch ingericht, daar had je ook genoeg bergruimte.
We eten brood met worstjes van onze eigen bbq! Daarna nog gewandeld over de camping en over een pad door de bush en dus weer koala's gezien! Onze buren zijn een jong stel uit Nederland in een Apollo busje:)...die kwamen na een uur wandelen terug en hadden alleen een kangoeroe gezien...ze hadden niet door dat de koala's hier op de camping zitten.
We moeten wel voor het eerst dollars mee naar de douche...er zit een muntdouche in....mijn douche kwam ook nog geen warm water uit..het was wel een mooie stortdouche met oranje tegeltjes..
Daarna aan de thee, 2 mokken! We hebben toch een wc aan boord:)...
Morgen verder met de Great Ocean Road! Die is echt erg mooi om te rijden!

Woensdag 18 december,
Heerlijk geslapen op het kingsize campervan bed! Met een echt dekbedje en de kussens die het matras vormen zijn ook dikker en zachter!
Het is echt prachtig weer, de lucht is blauw, de zon schijnt, het kan echt niet beter voor de Great Ocean Road! Eerst gaan we nog even op de camping kijken of de koala's er nog zijn, maar in de bomen op de camping zijn ze niet vanmorgen. Ze zitten wel in de bomen van en naar de vuurtoren, heel veel weer! De meeste zitten te slapen hoog in een boom, maar een paar hangen mooi laag voor de foto's! Vooral die met een kleintje erbij zijn erg leuk! Wij gaan nu naar de Cape Otway vuurtoren, de oudste vuurtoren van Australië,(1845). We zien 'm nu van alle kanten, beter dan de lookout van gisteren. We gaan er ook bovenop natuurlijk, erg mooi uitzicht. Er om heen staan ook allemaal gebouwen, zoals het oude telegraafstation, later woonhuis etc. De wandeling er om heen is ook erg mooi.
Daarna rijden we terug naar de hoofdweg, weer langs de koala's:)... We mogen alleen stoppen van onszelf als er eentje fotogeniek laag in een boom hangt..
Ik probeer ondertussen ook de ferry te bellen maar we hebben nog steeds geen bereik.
We rijden dus verder en stoppen zo nu en dan bij uitzichtpunten. Bij Princetown drinken we een kop capu en dan hebben we ook de ferry aan de lijn gehad....het wordt er inderdaad allemaal iets anders van...we moeten bijbetalen en de tijden worden anders....heen een uurtje later, maar terug moeten we nu al om 7.30 ipv 12.30 uur. Dat wordt vroeg opstaan!
Blij dat het allemaal geregeld is, kunnen we daarna genieten van de "12 apostelen"!
Prachtig deze rotsen in die azuurblauwe zee, de strakblauwe hemel erbij...schitterend. Het is te mooi om te beschrijven, zie foto's!
Er zijn hier ineens wel erg veel mensen, maar toch loop je elkaar niet in de weg, verder viel ons de drukte bij the Great Ocean Road erg mee! Het is echt prachtig en je moet het zeker doen als je in Australië bent!
Na The Twelve Apostles krijgen we een ijsje en kijken nog even bij de helicopters van de Scenic Flights, het is wel erg duur.
Het rijden met de grote bus blijft nog steeds apart voor ons:) we vinden zo'n Apollo busje ineens wel erg klein als we ze zien rijden:) we parkeren nu ook op de aparte plekken voor "long vehicles"....
Gisteravond was ik trouwens bijna per ongeluk naar het busje van onze Nederlandse buren gelopen ipv die van ons...het is echt nog even wennen..
Wij rijden naar het volgende prachtige uitzicht,  Loch Ard Gorge, hier zijn best veel korte wandelingen naar de verschillende uitzichtpunten, stuk voor stuk prachtig! De tijd vliegt om, de route gaat daarna stuk inlands en we zien heel veel grote veeboerderijen, ongelofelijk hoeveel Friese koeien sommige boeren hebben..
Na Peterborough komen we bij The Bay of Islands, 2 prachtige uitzichtpunten en nog een wandeling naar een soort Cove, the Grotto, met trappen naar beneden, ook schitterend! Oh ja en we zijn ook nog bij The Londen Bridge geweest, een rotsformatie waar een stuk van naar beneden is gevallen, eind 90-er jaren, 2 mensen moesten daarna met een helikopter gered worden van de andere kant...
Na The Bay of Islands is het gebeurd met de route langs de spectaculaire kust....we zien daarna nog heel veel melkkoeien, een gigantische melkfabriek en veel grasland. We rijden Warrnambool binnen en zoeken hier een camping. We willen graag beetje dicht bij het centrum....Etienne heeft erg trek gekregen in Chinees eten...dat komt door alle Aziatische toeristen die we vandaag hebben gezien zegt hij....de erg aardige mevrouw van de camping legt uit hoe we bij een goed Chinees restaurant komen, zij eten daar ook vaak zegt ze...
Het is een stukje lopen, ze zei 20 tot 25 minuten...maar was natuurlijk weer meer:)
Daar gekomen hebben ze ook de mogelijkheid om mee te doen aan het buffet! Dat doen we en we eten weer heerlijk! Daarna via andere route teruggelopen, lekker gedoucht en we zitten nu nog steeds buiten! Heerlijk, dat was even geleden dat dit 's avonds ook nog kon! Morgen gaan we richting Cape Jervis, overmorgen vertrekken we vanaf daar naar Kangaroo Island!

Donderdag 19 december,
Na een snel ontbijt beginnen we aan een lange reisdag.
We moeten helemaal naar Cape Jervis...we gaan vanuit Warrnambool richting Portland over de Princes Highway. Eerst in Warrnambool nog getankt...er moet nu diesel in, dat is hier aardig duurder dan ongelood trouwens. Etienne treft bij de kassa ook nog een Nederlandse vrouw, ze woont hier!
Na Portland gaan we verder naar Mount Gambier, deze stad is gebouwd tegen vulkaankraters, de kraters zijn nu grote meren geworden, we hebben helaas geen tijd om the Blue Lake te bekijken, het schijnt een prachtige kleur blauw te hebben!
Voor mensen die deze kant op gaan.....ik zou meer tijd incalculeren voor deze route, de plaatsjes aan de kust zijn ook allemaal de moeite waard volgens ons!
Na Mount Gambier, waar we nog een capu gedronken hebben en spul voor in de ruitensproeier gekocht hebben...wat een vliegen vandaag....gaan we van de Princes Highway af, we pakken de B101 tot Kingston S.E.
We zijn inmiddels ook weer in South Australia aangekomen, dus het horloge weer een half uurtje terug!
Het is vandaag echt heel erg warm, dat hadden ze al voorspelt....boven de 40 graden, 44 was het hoogste wat we gemeten hebben buiten, binnen hebben we de airco aan natuurlijk!
De wind voelt erg warm als je buiten bent, je kunt je niet meer voorstellen dat die wind steeds zo koud voelde...zelfs gisteren aan de Great Ocean Road soms nog...
De route langs de kust valt trouwens een beetje tegen, we hadden net zo goed over de Princes kunnen gaan....er staan steeds vrij hoge struiken langs de weg waardoor je de hele kust niet ziet....soms steken de prachtige zandduinen er even boven uit..
Maar...dan waren we ook niet gestopt in Robe, een prachtig kustplaatsje! Ze hebben zelfs een rif, er wordt druk gesnorkeld, het rif ligt maar een stukje vanaf het strand. Ze hebben een prachtig haventje, er wordt hier vooral gevist op langoustines. Even verderop staat op een rotspunt een obelisk in rood/wit, gebruikt als baken, het is een fotogeniek plaatje! De ruïne van de oude gevangenis staat iets verderop. We eten een broodje met zeezicht en dan snel weer verder. We zien ook weer veel zoutmeren, stoppen nog een keer kort en zien hier zoveel spinnen en spinnenwebben dat ik acuut weer overal jeuk begin te krijgen nu.......het was bij zo'n zoutmeer, prachtig uitzicht, maar die spinnen waren echt heel erg raar...zovéél.....brrrrr en een zoutmeer stinkt ook!
Eindelijk gaan we na uren "de bocht" om en rijden de Fleurieu Peninsula op, wij zijn nu op alle Peninsula's onder Adelaide geweest!
We zijn er ook wel over uit dat dit de allermooiste is! Prachtig wat een uitzichten, en niet alleen maar graanvelden hier maar ook veel grasland, veeboerderijen dus en leuke plaatsjes aan de kust! Jammer dat we hier niet meer tijd hebben. Het is onderhand ook al bijna half 7, dus het erg leuke Victor Harbor rijden we voorbij, wie weet komen we er nog op de terugreis!
We arriveren op de leuke camping in Cape Jervis, vlak voor het dorp, de weg gaat omlaag naar het dorp. Wij zitten dus hoger, met prachtig uitzicht op dorp, zee en Kangaroo Island. Het is een camping/boerderij/restaurant, ze hebben cottages te huur ook. Het ruikt er heerlijk naar eten als we bij de receptie ons melden, ik had laatst gereserveerd en ja hoor er staat "Tina" in het boek...de bladzijde is verder leeg...de camping is ook leeg, hier nog geen Kerstdrukte...we mogen plekje zoeken, de stroomkabel moet onder de goot in het stopcontact van het toiletgebouwtje. Er is een kabaal van witte en roze kaketoes, er staat een plastic paard bij de oprit en een grote weegschaal bij de receptie.....we gaan er op natuurlijk:) ....Etienne is meer dan 7 kilo afgevallen....ik maar 1,5....
Later komt er nog een grote camper bij, Italianen, het zoontje moet 's avonds huiswerk maken, hij heeft eerder vrij van school gekregen maar heeft wel elke avond huiswerk tot ze in Italië kerstvakantie krijgen!
In de douche hangt een spin in een hoek maar die bleef gelukkig mooi zitten...verder heerlijk gedoucht.
Etienne komt ook weer bij van de lange rit van vandaag..het is eigenlijk te gek, veel te ver voor 1 dag...iets van 740 km...
We hebben vandaag voor zo'n 190,00 dollar getankt .....
Gelukkig hoeven we de komende dagen niet meer zo ver! We zitten nu in de bus, het was nog wel heerlijk buiten maar de musquitos zijn weer erg irritant en languit op bed liggen is ook wel even lekker:) lampje erbij schrijft ook makkelijker weg, Etienne heeft de tv even geprobeerd, maar om nu naar een Kerstfilm te kijken....de airco hebben we ook al even aangehad...het is wel een luxe zo'n bus.
We zijn erg benieuwd naar Kangaroo Island morgen, we hebben een aantal mensen gesproken die het zonde van het geld vinden...wij vinden de rit naar Cape Jervis al de moeite waard! Als je niet naar het eiland gaat rijd je daar natuurlijk ook niet heen ..en dan mis je echt een prachtig stukje!
Sowieso is South Australia heel erg de moeite waard!

Vrijdag 20 december,
We worden wakker met volop zonneschijn op de camping! De campinghond staat al voor de deur als ik die open schuif...de spin in de douche (tevens toilet/wasbak) zit niet meer in het hoekje....
Als we later buiten zitten te eten/koffiedrinken zie ik pas de lucht boven Kangaroo Island....Etienne had 't allang gezien...het hele eiland en ook Cape Jervis beneden hangt in de zeedampen..
Als we klaar zijn rijden we naar beneden en daar is het ineens 20 graden kouder dan we gisteren hadden....en een hele harde wind! In Cape Jervis staat de ferry terminal, een vuurtoren, wat huizen en een kroeg en verder niks...we hebben nog een paar uren dus rijden we naar Normanville. Boven hebben we meteen weer zon natuurlijk. Langs deze kant, de Westkant, is de Fleurieu Peninsula ook prachtig, de mooie heuvels in combinatie met de kust en zee, echt prachtig hier. In Normanville hebben we even moeite om te kunnen parkeren bij de supermarkt met de grote bus:) ook het tankstation moet de dieselpomp aan de zijkant, voor trucks, even "vrijgeven"..
We hebben tank en koelkast vol en gaan bij het strand en jetty van Normanville koffie drinken. Er is een reünie gaande van "oude" lifeguards.
We lopen natuurlijk nog even de jetty op, het zeewater is weer zo helder en prachtige kleuren blauw/groen.
We rijden daarna nog naar een uitzichtpunt waar een oud marineschip, gediend in Vietnam, tot zinken gebracht is, Dat schip dient nu als "reef", het anker ligt er als monument.
Ook hier een prachtig uitzicht en we zien dat de zeedampen steeds verder over de heuvels komen. Dan is het tijd om naar de ferry. We moeten eerst binnen inchecken, krijgen zelfs beide een kaartje op naam. De passagier mag niet mee in de auto, ze laden de boot zo vol dat je dan niet meer uit de auto kan...
Etienne gaat dus naar de bus en ik blijf in de terminal, ze zouden wifi hebben, maar dat doet het niet...ik raak aan de praat met een erg aardige mevrouw uit Sydney. Ze gaan de kerstdagen naar hun zoon op het eiland. Drie jaar terug is zijn huis en hele hebben en houden opgebrand, toen hebben ze eerst bij haar ingewoond en nu proberen ze hun draai te vinden op Kangaroo Island, ze vertelt dat vooral de kinderen nog steeds een trauma hebben van de brand.
Als de passagiers op de boot mogen loop ik naar het bovendek en zie Etienne nog in de bus zitten aan de wal. Het laden duurt best lang, de meesten moeten er achteruit op rijden....Etienne dus ook, het gaat prima, de laadmannetjes zijn erg tevreden:)
Ik kan alles mooi zien gebeuren en foto's maken. Het waait gigantisch hard aan boord, je moet je echt vasthouden en het fototoestel touwtje om de pols gedraaid...
Op het bankje tegen de wand zit je uit de wind, dus hier mooi gebleven de hele overtocht, die duurt iets van 45 minuten. Het gaat flink tekeer, we zien de bus gewoon heen en weer schudden, straks valt ie om...we zien nu trouwens ook dat we een zonnepaneel op het dak hebben! In Cape Jarvis kwam de zon er trouwens door, ik voelde mijn hoofd gloeien op het bankje op de boot...maar na 10 minuten varen zitten we middenin de wolken en dit blijft zo...erg jammer. We spreken nog een man uit Adelaide die was ook zeer verbaasd toen hij in Cape Jervis aankwam...hij was vanochtend vertrokken met al 40 graden in Adelaide.
Na de ruwe overtocht, erg hoge golven, ik was blij dat we buiten konden zitten, binnen was ik vast misselijk geworden..komen we aan in Penneshaw op Kangaroo Island. Er zat trouwens ook een Japanse boven die alleen maar strak vooruit naar de horizon zat te kijken, man en kinderen kwamen er niet doorheen:) ze was echt niet happy...
Als ik de aardige mevrouw beneden opzoek, vertelt ze dat haar man erg misselijk was geweest..
De voetgangers mogen de boot af en ik zie onze bus al op de strook staan waar ze moeten wachten op hun passagiers. Het waait hard en het is zelfs beetje nat....we hoopten nog dat we met de boot door de bewolking zouden varen en het hier weer zonnig zou zijn....
In Penneshaw gaan we even langs de visitor centre en dan op naar het zuidwesten, daar hebben we een camping gereserveerd vlakbij Flinders Chase National Park. Dat is nog zo'n 2 uren rijden, het is best een groot eiland! Onderweg hebben we een paar flinke buien...op de camping gekomen is het droog en hier heeft het ook nog niet geregend. De camping staat te koop trouwens, na 21 jaar is het genoeg geweest zegt de eigenaresse. Het is inmiddels ook al half 5...we drinken eerst een kop koffie en lopen dan nog even over de camping en doen "de koala walk" ...we hebben weer koala's op de camping! We zien er 4, eentje met baby koala en er zijn wallaby's, kangoeroes en veel vogels, grote ganzen lopen er ook veel. Grote campers zijn er ook veel, het zijn allemaal van die grote bussen of de nog grotere, die hebben meestal kinderen. Het is een leuke camping middenin de natuur en dichtbij de natuur attracties van het eiland....hopelijk is het morgen beter weer en kunnen we weer aan de wandel!
We eten maar in de bus..dat is fijner met die harde wind, nasi, in het "kerstpakket" van de nederlanders zat ook een zakje Conimex mix voor nasi! Heerlijk!
Er lopen nu allemaal kangoeroes buiten op het veld, de kinderen vinden het prachtig die hoor je boven de kaketoes uit:)
Zo ook nog even buiten kijken, verder lekker binnen in de bus vanavond! Er zijn hier geen zenders voor de tv en bij de receptie hangt een papier met in grote letters: "we hebben geen wifi of internet"...
Er is wel een munttelefoon buiten, in een oude bakkerskar!

Zaterdag 21 december,
Gisteravond hoorden we het ineens tikken op het dak...ja hoor het regent...vannacht paar keer wakker geweest en steeds regende het.
Vanochtend is het eerst droog maar even later horen we het weer tikken op het dak.
We ontbijten half binnen en half buiten..het is niet koud.
Daarna gaan we toch maar wel naar Flinders Chase NP, we zitten er dichtbij.
Eerst gaan we naar de visitor centre, dit is erg mooi ingericht, we leren weer veel:) er is ook een leuke shop en café. We betalen onze dagpas, het meisje vertelt wat voor moois we allemaal kunnen zien en arceert de mooie wandelingen!
Eerst rijden we 15 km naar de punt, naar Cape du Couedic, hier staat de vuurtoren en vanaf hier kun je, iets verder naar beneden, naar Admirals Arch. Onderweg erheen hebben we ook al een paar mooie uitzichten naar de kustlijn....als de zon zou schijnen....nu motregent het en het is grijs en het waait echt heel hard! Voorzichtig gaan we de bus uit, de deuren slaan je zo uit handen, we lopen over de boardwalk, die glad is door de regen, naar beneden, het is echt prachtig, er liggen heel veel zeehonden op de rotsen en de golven klappen tegen de rotsen op. We zien ook een paar zwemmen in de golven, het lijken net dolfijnen als ze zwemmen over/door de golven. We proberen foto's te maken maar er komt steeds water op de lens en het ding waait je ook zowat uit handen....
Beneden zien we Admirals Arch, je staat onder een natuurlijke boog in de rotsen en kijkt er doorheen over zee, heel mooi gemaakte boardwalk met trappen. Het is met dit weer alleen geen pretje om lang te genieten van het uitzicht....dus terug naar de bus. We maken nog snel paar foto's bij de vuurtoren en dan verder rijden. Op naar the Remarkable Rocks, een stukje terug en dan 7 km rechtsaf, op een punt voor de kust. Je ziet ze al van ver liggen op die punt, dat lijkt in de zon ook vast prachtig:)
Je kunt gewoon op de rotsen klimmen, dat is verbazend vinden we, in Nederland zouden er grote hekken omheen staan, wel staan er waarschuwingen met dat je niet te dicht bij de zee moet komen, een grote golf kan je zo meenemen.....er is een poos terug iemand in het water gevallen, 2 mensen hebben hem geprobeerd te redden maar zijn zelf half verdronken en overleden aan de ernstige verwondingen die ze hadden opgelopen door de klappen tegen de rotsen door de stroming... degene die ze wilden redden heeft het overleefd met zware verwondingen...
Wij blijven met die harde wind dus veilig vooraan....het zijn prachtige rotsen, sommige met oranje tintje, hoe zouter het is hoe roder het plantje, dat komt door het zeer langzaam groeiende, heel kleine plantje op de rotsen (ben de naam vergeten).
Onder de rotsen staan we ook droog en uit de wind! Zelfs in dit weer zijn ze prachtig, we grappen dat we met zon waarschijnlijk waren opgevreten door de vliegen...er is altijd wel wat ..
Daarna zijn we aardig nat en rijden naar de visitor centre voor warme koffie en warme meat pie! We drogen en warmen daar weer op en bedenken dat het niet leuk is om die wandelingen nu te doen, we kunnen beter even in een dorpje kijken.
We rijden richting noorden nog door Flinders Chase, prachtige bossen. Hoe verder we rijden hoe blauwer die lucht in het noorden lijkt....en ja hoor hier schijnt de zon! Met sluierbewolking, maar toch! We rijden eerst naar Stokes Bay, het is warm als we uitstappen! Toch eerst het vestje nog maar even aan....het kan niet waar zijn..
We gaan naar het strand, dit gaat hier via een prachtige route door rotsen heen, er staat een bordje "beach" anders bedenk je het ook niet....we komen op een prachtig wit strand met heldere zee en mooie uitgesleten rotsen met de oranje gloed. Ook de rotsstenen die uit laagjes bestaan liggen er hier prachtig bij. Al snel loop ik weer in hemdje..warm..we hadden ons ook niet ingesmeerd, je voelt de zon gloeien op je, lekker:)
Ik wilde hier wel blijven maar we gaan verder, naar Kingscote, onderweg houden we mooi weer en ook in Kingscote is het lekker warm, iets bewolkter. We checken onze mail op de stoep voor de bibliotheek, gelukkig hadden we onze "Zuid Australië bieb account" nog bewaard! Er is hier verder nergens wifi, dus de blog moet maar wachten tot we weer in Adelaide zijn! We zitten daar mooi op het stoepje, zelfs de politieagente zwaait als ze voorbij rijdt! Later gaan we bij het dagelijkse pelikanen voeren kijken! Dat is ook een spektakel, we zitten op soort tribune, trappen bij de haven, de meneer die het voeren verzorgt vertelt van alles en voert meeuwen uit de hand, die gaan later op zijn hoofd zitten, en een groot aantal pelikanen hebben zich gemeld voor een visje. Leuk om te zien en het duurt maar een kwartiertje, de meneer vraagt daarna iedereen 5 dollar te betalen...om vis te kunnen kopen..
Wij rijden daarna weer richting camping en zien ook hier de zon hangen, we zien zelfs de zon boven Flinders Chase hangen en besluiten de camping voorbij te rijden en weer naar de punt te rijden! Hoe dichter we daarbij komen hoe meer zeedampen er voor de zon komen....het is niet te geloven, de vuurtoren hangt nu half in de mist en het is meteen weer 10 graden kouder....gelukkig ligt de Admirals Arch net onder de mist, niet in de zon, maar wel helder! Het waait bijna niet meer en het is niet koud, dus gaan we nog een keer naar beneden! We horen en ruiken de zeehonden nu ook! We kunnen nu rustig rondkijken en foto's maken, wat is het hier schitterend!
De Remarkable Rocks liggen helaas in de mist en het wordt ook al donker dus gaan we naar de camping, maken snel eten etc.
Als ik daarna naar het toilet ga, het is al donker, schrik ik als ik de hoek van het gebouw om ga...er loopt me een beest voorbij...ik denk eerst dat het een hond is maar besef dan dat het een koala is! Op vier pootjes, zoals een hond, loopt de koala over de camping! Best snel trouwens en hij knort en gromt flink, Etienne komt er aan lopen ook, die dacht dat er een wild zwijn was...iedereen is met lampjes aan het schijnen...het was een flinke koala trouwens. We horen hem later nog paar keer.
Al met al was het een dag met verrassingen:) hopelijk verrast het weer ons morgen met een prachtige zonnige dag! De voorspelling is namelijk regen.....

Zondag 22 december,
We kijken op het horloge en het is kwart voor 9!
Ik heb het een paar keer horen regenen vannacht/vanochtend...als wij eruit gaan is er een waterig zonnetje maar ook zo nu en dan een buitje!
Er staan mensen met camera's voor onze bus...de koala van gisteravond hangt nu mooi boven onze camper in de boom! Even verderop is een possum in actie, hij zat al aan het brood bij de mensen in hun busje:) leuk! Iedereen loopt dus met camera's rond.
Na het ontbijt zeggen we onze koala gedag en gaan op naar de zeeleeuwen! Die liggen op Seal Bay, even een stukje rijden richting Kingscote. We kunnen meteen mee met een begeleide tour over het strand! In een klein groepje lopen we met de gids eerst over een pad en dan over het strand vlakbij de Zuid Australische zeeleeuwen langs, veel hebben kleintjes, erg leuk om te zien. De kleintjes zijn aan het spelen, we zien ze ook in en uit de zee gaan. Deze zeeleeuwen gaan 3 dagen achter elkaar vissen in zee en liggen daarna hier 3 dagen te slapen en uit te rusten....
(We kunnen trouwens niet langs de normale trap naar het strand...er ligt een zeeleeuw op te slapen...de gids overlegt via de walkietalkie en we moeten omlopen via een andere trap naar het strand).
Wij lopen er gewoon tussendoor maar wel met gepaste afstand (10 meter), de mannetjes zijn ook erg groot en zijn nog wel eens agressief vertelt de gids, het beste is dan om gewoon te blijven staan als groepje en net te doen alsof hij er niet is..
Het is prachtig om mee te maken, het weer blijft, op klein buitje na, ook goed! Na de tour mogen we zelf nog rondlopen op de boardwalk, nu zien we ook nog veel zeeleeuwen, maar er tussen staan op het strand was echt fantastisch!
Daarna proberen we nog op Vivonne Bay te komen maar dit is een gravelweg en gravel is met de grote bus echt niet te doen....we zijn hier op het eiland wel een beetje beperkt in wegen...
We gaan weer naar Kingscote, weer even bij de bieb op de stoep...eerst trouwens een lekkere burger gegeten op een terrasje in de zon, het is zondag:)
Het is hier vandaag ook weer beter weer dan in het Westen! Omdat we eigenlijk niet veel meer kunnen en het weer ook niet super is, lopen we bij de ferrywinkel binnen, we kunnen morgenochtend met de ferry mee ipv overmorgen, dat gaan we doen!
Daarna rijden we naar Emu Bay, eerst ook alweer getankt trouwens...we gaan echt failliet met die grote bus...
Emu Beach heeft een lang wit zandstrand waar je met de auto over mag rijden, dat doen wij niet...je zal Britz moeten bellen...."we staan hier op een strand...en we zitten vast"..
We lopen stukje en gaan daarna terug naar de camping. De route van en naar camping is best mooi, wel veel struikjes die het uitzicht beperken....Kangaroo Island heeft veel schapenboeren, we zagen afgelopen week al vrachtwagens vol van de boot komen, schapen in 4 etage's! De koala zit nog steeds in de boom als we op de camping arriveren. We lopen nog de wandeling langs de lagoon, op het campingterrein ook...het is hier 42 hectare! En dus te koop...
Het is een prachtige wandeling, we zien nog veel dieren, zelfs het beroemde stekelvarken van hier (echildna) en we horen de leuke kikker,  we zien een kangoeroe met een bles voor op het koppie! Terug bij de camper ruimen we op, douchen, borrel, eten etc. We kijken zelfs even foto's op de tv! Het regent zo nu en dan en we zijn blij met de grote bus, we hoeven er niet meer uit:)
Al met al hebben we leuke dagen gehad op KI (zo noemen de Australiërs Kangaroo Island) maar, misschien komt het ook door het weer, dat dit nu het hoogtepunt van onze Australië reis is kunnen we niet zeggen. Het was wel fantastisch om op een camping bijna tegen koala aan te lopen, ook dat er net kangoeroes onder de camper naast ons lagen, de zeehonden en zeeleeuwen waren ook bijzonder maar qua mooie kust wint KI het niet vinden wij en de ferry is bespottelijk duur. Het komt misschien ook omdat we geen 4WD hebben, dan heb je veel meer mogelijkheden om bij de kust te komen dan we nu hadden. Morgen hebben we mooi een dag extra voor de Fleurieu Peninsula, die heeft wel ons hart gestolen:)

Maandag 23 december,
Om 5 uur gaat de wekker, het is nog donker en het regent, het heeft de hele nacht flink geregend en er staan flinke plassen op de camping.
We drinken snel een kop koffie en even snel naar het toiletgebouw, we zien een paar kangoeroes over de camping huppen, dan vinden we ze nog leuk:)
Ik ben vergeten te checken of de koala nog boven ons in de boom zat...ook niet dag gezegd dus...
We rijden voorzichtig de camping af en zien allemaal oogjes en beestjes op de weg maar laveren er rustig doorheen. Eenmaal op de grote weg gaat het beter en het wordt gelukkig ook al licht! We zien zo nu en dan wel kangoeroes over de weg hoppen, eerst komt er eentje en meteen erna altijd nog eentje. Er zijn best hele grote bij en ik denk elke keer "gelukkig" dat ging weer goed!
Het is geconcentreerd rijden zo 's ochtends vroeg maar we genieten ook nog van de route en de zon die, alweer, in het Noorden door de wolken komt.
Zo'n 8 km voor we bij de ferry zijn zie ik ineens wat bruins voorbij schieten en "boem" daar is de volgende ook al en dus tegen de bus..Etienne zei dat hij de kangoeroe in de ogen keek toen hij op de bus knalde....het ging allemaal zo snel...het was een flinke klap, het was ook een flinke kangoeroe ....de tweede is bijna altijd het mannetje.. we stappen uit om de schade te bekijken..de grill voor is stuk, de hele lichtbak zit los, en het zijscherm boven het wiel is flink verbogen en daardoor kan de deur niet meer helemaal open, in die hoek zit het helemaal ingedeukt. Het is aan de bestuurderszijde, rechts is dat hier..
Er lekt gelukkig niks en het licht en richtingaanwijzer etc. doet het nog, dus rijden we verder naar de ferry, het gebeurde om iets over 7 uur en we waren verdorie bijna bij de ferry! Later beseffen we dat het helemaal niet zo raar is dat je een keer een kangoeroe raakt, we hebben zoveel kilometers gereden en zo vaak zijn ze ons net voor de auto over de weg gehupt....
We zijn wel geschrokken natuurlijk en balen ook van die schade...maar gelukkig zijn we goed verzekerd! We beseffen ons ook dat het heel anders had kunnen aflopen, als we nu zo'n klein busje hadden gehad....die heeft helemaal geen neus, dan had je dat beest door het raam gehad..dus hebben we geluk gehad en de rest is maar blik....
Als we bellen met Britz worden die er ook niet warm of koud van....ze vragen of we nog kunnen rijden of dat ze een sleepwagen moeten sturen....nou dat hoeft niet nou ook weer niet...maar we willen wel graag dat iemand checkt of we er veilig mee door kunnen rijden, straks valt dat voorlicht of de grill er af en gebeuren daar ongelukken door...
Ze bellen later terug en zeggen "zet de ketel maar op voor een kop thee, het kan een 45 minuten duren maar er komt iemand naar jullie toe!"
Wij wachten boven bij de lookout over de ferry en vuurtoren bij Cape Jervis, in het zonnetje!
Die is er weer, we zien het regenen aan de overkant op Kangaroo Island...
Op de boot hebben we trouwens binnen gezeten deze keer! Het ging gelukkig niet zo tekeer met de golven, rustig een kop koffie kunnen drinken! Buiten was nu niet zo leuk...er stond een vrachtwagen vol vuilnis op het dek vreselijk te stinken...ook stonden er 3 vrachtauto's met 4 verdiepingen schapen op de boot! We schatten dat er zo'n 150 schapen per verdieping in de wagen zitten, mooi gezicht, ik stond gelukkig eerst wel boven, om Etienne er weer achteruit op te zien rijden, en heb dus mooie foto's gemaakt van de schaapjes...
Voor wie nu naar Kangaroo Island gaat: "er loopt geen schaap meer"... Op Cape Jervis stonden trouwens alweer lege vrachtauto's klaar om schapen te halen....ze hadden blijkbaar nog een paar ergens staan....
De boottocht ging dus voorspoedig maar we hadden wel een beetje zorgen over wat er met de bus ging/moest gebeuren...
Nou, na een uurtje in de zon op Cape Jervis kwam er een takelwagen aanrijden en ja hoor hij komt de lookout opgereden!
Hij wil wel graag een sleepritje maar ziet ook wel dat dit niet echt hoeft...Etienne en hij binden wat los zit vast met tie-raps en ducktape, hij ziet ook geen interne schade verder en vindt het veilig genoeg om door te rijden. Hij zegt ook dat het een dikke "roo" is geweest en dat we geluk hebben gehad dat we hem niet door het raam hebben gekregen...Hij zegt nog wel een paar keer dat mochten we het niet vertrouwen hij ons graag wegsleept....als de temperatuurmeter hoger/lager gaat...hem laten bellen, hij komt slepen!:)
We rijden daarna weer verder, wel opgelucht dat we gewoon verder kunnen met deze bus, het is ook maar een paar dagen meer.
We gaan dus weer genieten van de prachtige Fleurieu Peninsula, wat is het hier toch mooi! Er is alleen wel wat bewolking met ons meegekomen van KI, maar het is droog en zo nu en dan liggen de mooie heuvels vol in de zon! We rijden richting Victor Harbor, op gegeven moment zien we dus rechts van ons over de heuvels weer de kust ook...prachtig!
Voor Victor Harbor rijden we eerst The Bluff op, dit is een grote heuvel, prachtig uitzicht hebben we over het strand en de prachtige kust.
Als we het dorp binnenrijden belt Britz ook nog even hoe het gaat en dat we dus doorrijden met deze bus etc, een erg aardige man en attent dat ze nog even bellen!
Wij rijden rondje dorp, zien alles "wat ons hartje begeert" ...een Mcdonalds voor wifi...een mooie camping aan zee en een jetty naar een eilandje! We checken dus in op de camping, vanaf daar is het 12 minuten lopen naar het dorp zegt de aardige mevrouw....."ja, ja" denken wij....maar het is minder deze keer! Het is maar 10 minuten!
Het is gezellig in het dorp, echt in de vakantiestemming zijn ze...er is een kleine kermis, voor kleine kinderen, een klein roze reuzenrad staat er!
Bij de kiosk eten en drinken we wat en die hebben zowaar ook nog open wifi! Daarna lopen we over de jetty naar Granite Island. Dat kan op deze jetty trouwens ook per paardentram! Op Granite Island komen 's avonds ook weer kleine pinguïns aan land trouwens! We lopen het prachtige wandelpad rond het eiland, een uurtje is dat ongeveer, het is een mooie route! Er liggen allemaal grote oranje rotsen á la Remarkable Rocks, ook van die rare vormen, erg mooi! Nu de zon schijnt is het oranje natuurlijk nog mooier! Ik heb ook weer de naam van dat oranje "plantje" gelezen, maar ben het ook alweer vergeten:)
Google maar even:) dat kan ik zelf nu niet...maar....we kijken net foto's én het staat op een foto! Het heet "lichen".
We zijn daarna door het dorp teruggelopen, langs de winkeltjes, heen waren we langs het strand gegaan (hier staan de prachtige kaarsrechte bomen waar de aboriginals vroeger de kano's uit één stuk van maakten). Daarna met een wijntje buiten gezeten en binnen eten gekookt, de zeewind was weer eens te koud en te hard....
Er loopt ook nog zo ineens een man rond de bus....kwam een praatje maken...
Na de afwas ons gangetje naar de douche en dan natuurlijk aan de thee...alles gaat weer zijn gangetje:)
Etienne heeft met nog zo'n 100 km te gaan, de kilometer balans opgemaakt! We hebben totaal 14.950 km afgelegd in Australië!! Dat is niet niks! We gaan nu alleen nog naar Adelaide naar de camping rijden en vanaf daar naar het vliegveld waar ook het Britz depot zit. Nog 3 nachten in de camper dus en de 26e vliegen we naar Sydney, daar zitten we in een hotel, de 30e vliegen we naar Fiji.
Morgen gaan we bij de Mcdonalds de blog bijwerken, daarna hebben we even "vakantie" hebben we bedacht:) ....we weten niet hoe het zit met wifi op Fiji. Dus jullie hoeven niet te kijken of er nieuws is:) mocht er wifi zijn dan appsen, Facebooken en mailen we natuurlijk wel (komt goed hoor moeders....de ouderwetse sms is er anders ook nog)
Dus, iedereen hele fijne Kerstdagen toegewenst en een heel goed en gezond 2014!
Groetjes van ons! Tot volgend jaar vanuit Nieuw Zeeland.

1. Mischa:
    24 december 2013
    Wow, weer een heel avontuur. Tja, een skippie raken kan natuurlijk altijd als er zo verschrikkelijk veel rondlopen? Was ie eigenlijk dood? Want dan moet je hem opeten (althans dat is wat Kate bij Uluru zei;-))

Jullie hele fijne kerst en een mooi verblijf op Fuji. Daar weten we niks van, dus dat zullen we extra goed lezen! Hier is de kerst tot nu toe vooral winderig en nat...

Groetjes,

Tanja en Mischa
  2. Annie Dijkstra:
    24 december 2013
    Wat weer een prachtig reisverslag.
    Heel veel vakantieplezier in Nieuw Zeeland.
    Ik wens jullie ook hele fijne feestdagen en een gezond
    en voorspoedig 2014

Groetjes,
    Tante Annie
  3. Sjoerd en Ineke:
    25 december 2013
    Alweer prachtige verhalen en foto's.
    Heb je al een uitgever gevonden Tina?
    We wensen jullie fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    En natuurlijk nog veel reisplezier.
    Groeten van Sjoerd en Ineke.
  4. Heit en mem:
    25 december 2013
    Wat spannend allemaal jullie zijn nu ook wel even aan "vacantie"toe wat een reis we gaan nu aftellen we wensen jullie fijne kerstdagen en een heel gelukkig 2014 toe veel liefs heit en mem doeg
  5. Jan en Ina:
    25 december 2013
    Wat weer mooie verhalen van jullie. Wij wensen jullie ook fijne kerstdagen en een goed en gezond 2014 toe.
  6. Diny:
    25 december 2013
    Ook hier aan de Toutenburgleane lees ik jullie verslagen met veel plezier. En dan de mooie foto's erbij, ik geniet.
    Ik wens jullie fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2014, ook namens Tjebbe.
  7. Baukje út Drachten,:
    25 december 2013
    Ook voor jullie hele fijne kerstdagen, en ga vooral door met het schrijven van de prachtige belevenissen!
  8. Lutske bloemsma:
    26 december 2013
    hallo wereld reizigers,
    kerst in het andere deel van de wereld , een hele belevenis,prachtig de reisverslagen die jullie door sturen en natuurlijk de foto,s
    wij wijsen jullie fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2014.
    groetjes uit fryslan.
  9. Ma en Aale:
    26 december 2013
    Fijne dagen in Sydney en een goede vlucht naar de eilanden.
    Liefs en groeten
    Aale en Ma
  10. Ingrid:
    27 december 2013
    echt super leuk om dit een beetje te volgen , mooie verhalen en echt heel indrukwekkend ..het is net of je er een beetje bij bent haha ..wens jullie hele mooie dagen en op naar 2014, ...pas goed op elkaar XX lieve groetjes mij :)
  11. Jan en Tinie Haaksma:
    28 december 2013
    Tine en Etienne we wensen jullie voor het nieuwe jaar 2014 veel liefde, geluk en veel reisplezier toe.
    groeten Jan en Tinie.
  12. Baukje út Drachten,:
    31 december 2013
    een heel goed uiteinde, en vooral een heel goed begin van het nieuwe jaar!

Doeg,
  13. Familie Wilman:
    31 december 2013
    Hallo Tina en Etienne,

We genieten van jullie mooie reisverslagen. We kijken er iedere zondag naar uit dat er weer een nieuwe verschijnt. We wensen jullie vanuit Kollum een hele goede jaarwisseling en alle goeds voor 2014!

Hartelijke groet,
    Willem & Ike