24 december 2013 t/m 6 januari 2014

11 januari 2014 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 24 december,
De zon staat hoog aan de strakblauwe lucht, om half 7 al!
Er staat ook niet veel wind dus kunnen we weer eens buiten ontbijten! Om dat te vieren krijgen we er een gekookt eitje bij.
Daarna rijden we Victor Harbor in en gaan eerst naar het postkantoor, we hebben zoveel spul waar we niks meer mee doen...zoals de Australië reisgidsen..we informeren hoeveel het kost om het naar Holland te sturen...via de zeepost valt dat best mee! Het is wel 60 tot 90 dagen onderweg:) maar we gaan toch niet meteen weer naar Australië:) dus geen probleem.
Daarna naar de Mcdonalds voor de wifi...en lekkere cappuccino hebben ze daar ook..
Er zit een hele club bejaarden aan de koffie, aan het praat te horen zitten ze er elke morgen! Als ik de deur openhoudt voor een meneer die net zijn scootmobiel heeft geparkeerd, zegt hij "thanks mate"... Hahaha, we gaan het missen, "mate, no worries, cheers (wordt hier anders gebruikt dan proost), howdy". Benieuwd wat ze in Nieuw Zeeland doen!
We werken de blog bij en dan is het ook zo weer 11.00 uur.
Het is schitterend weer en we rijden door het binnenland van de Fleurieu, de A13, nog even via Aldinga Beach aan de andere kant aan de kust, richting Adelaide.
Aldinga Beach klinkt Nederlands he? We weten niet of dat zo is, de sleepwagen-man van gisteren kwam er vandaan ook en dacht dat er heel vroeger misschien Nederlanders zijn gestart met boeren.
We maken nog wat foto's op het strand en rijden zolang mogelijk langs de kust, maar komen dan op de Anzac Highway terecht richting Adelaide. Het is best druk op de weg, we komen nu Adelaide binnen vanaf een weg die we nog niet kennen. Even later zitten we weer op bekend terrein en arriveren op de camping. Daar kennen ze ons nog..maar we kunnen niet op ons "oude" plekje staan, daarvoor zijn we nu te lang...gelukkig heeft ze nog een grotere plek voor 2 nachten, no worries!
Rob rijdt weer voorop met zijn golfkarretje en zorgt ervoor dat we mooi te plek staan met zijn aanwijzingen. Hij doet dat een stuk beter dan ik:)
Het is hier ook heerlijk weer en we gaan eerst de wasmachine aanzetten, terwijl die draait lekker in het zonnetje gezeten. Als alles aan de lijn hangt gaan we nog even in de Botanische tuin kijken, leuk om te zien hoeveel er in paar weken verandert is....bloemen die nu bloeien of juist uitgebloeid zijn nu..
Het is wel erg warm in de zon en we proberen zoveel mogelijk schaduw te pakken....we zijn het er over eens dat dit wel een raar land is qua weer...de ene dag loop je te rillen van de kou en nattigheid en verlang je naar zon, de andere dag is het zo warm en die zon brandt zo erg dat je hoopt op een wolk of een briesje...
De was is natuurlijk droog als we terug komen! Daarna drinken we een biertje, maken we pasta, we kunnen ook heerlijk buiten eten! We kletsen nog even met het stel uit Zweden, Stockholm, die hadden we ook op de camping op Kangaroo Island! Die waren er met een Apollo Hitop....hadden verzwegen dat ze er heen gingen tegen Apollo....hoe zou dat zijn gegaan als zij een kangoeroe hadden geraakt? Hij zei ook "we hebben geluk gehad..."
De vrouw die bij hem is vertelde eerder dat ze hier nu 2 weken is...en dus is er iets aan de hand...wij hebben hem namelijk eerder gezien met een vrouw! In Keith, het dorp met de monorail en landrover op de paal, hij had de Apollo toen geparkeerd bij een cabin en we hebben hem daar uit zien komen met een vrouw, ze liepen hand in hand!
Etienne zei dus op KI tegen haar, niets vermoedend, "we hebben jullie gezien in Keith" waarop zij dus zei dat ze daar niet op een camping was geweest...
En zo zitten wij nu dus met een kopje thee, een beetje te bedenken hoe dat allemaal zit met die man....hij ziet er trouwens uit als Paulus de Boskabouter.
We hebben de kerstboom op tafel staan, de mooie blauwe ledlampjes, die we al vanaf Sinterklaas in de camper hebben hangen, hangen nu om een fles wijn en het lijkt zo beetje op een kerstboom. Mijn wijn wordt nu wel lauw...de buren hebben de kerstcd van Rod Steward op staan en ook niet erg zacht.....maar vooruit..
Morgen is het al Kerst, iedereen roept hier nu ook Merry Christmas, wel gezellig! Rob de campingman had ook al slingers aan de golfkar en verderop staat een Apollo busje helemaal versiert!
Wij moeten morgen bus opruimen en inpakken...daarna gaan we nog wel wat leuks doen, hopelijk rijden de trams gewoon, dan gaan we naar Glenelg aan het strand! Het kerstdiner gaat bestaan uit kliekjes van alles wat nog op moet:) maar dat zijn allemaal nog lekkere hapjes!

Woensdag 25 december,
Onrustig geslapen...Etienne ook. De zon schijnt alweer en we gaan heerlijk rustig aan buiten ontbijten.
Iedereen die voorbij komt roept "Merry Christmas"..
De Zweedse is bij iedereen langs om dollars te wisselen voor de wasmachine....alles is dicht vandaag, ook de receptie.
Gisteravond kwam er trouwens nog een possum voorbij lopen, we zaten nog heerlijk buiten met de kerstboom aan...
Wij gaan na de afwas de spullen alvast in onze tassen pakken, alleen heb je ook nog best veel nodig..nu we gaan vliegen moet het wel allemaal wat beter ingepakt worden.
We hebben morgen ook spulletjes voor mensen die nog wat kamperen voor de boeg hebben hier!
Daarna gaan we aan de wandel, eerst het centrum van Adelaide binnen gelopen, via de Botanische tuin en de dierentuin, beide open!
In het centrum is het uitgestorven, alle winkels zijn dicht! Zelfs de McDonalds en de Subway zijn overal dicht! Wel mooi voor de mensen die daar werken.
Gelukkig rijdt de tram wel, dus gaan we in de tram naar Glenelg! Dit is een erg leuk plaatsje aan de kust, iets van een half uurtje vanuit de stad. Ze hebben natuurlijk een jetty, een mooi wit strand (dus hebben wij een "witte Kerst":) en een gezellige haven met winkeltjes (allemaal dicht), leuke winkelstraten (allemaal dicht), een leuk pleintje met fish and chips en ijsverkoop (allemaal open en er is open wifi) en een openbaar toilet met muziekje en iemand die tegen je praat...je moet voor alles wat je moet en wilt op een knop drukken, alles met knipperlichtjes en in braille!
Er zijn wel een aantal hotels en restaurants ook open voor de kerstlunch! Het zit vol mensen in feestelijke kleding en veel hebben een papieren kroontje op hun hoofd. Op het gras onder de bomen voor het strand zit ook van alles en we horen zelfs een doedelzak spelen.
Dus hebben we een leuke middag in het zonnetje! Daarna weer met de tram terug naar de stad, nog door de lege winkelstraten gewandeld, de kerstversiering is nog steeds mooi en beter te bekijken zonder de drommen mensen...
Via het Universiteitsterrein en Botanische tuin terug naar de camping gelopen. In het park voor de tuin zitten overal groepjes mensen te picknicken, van alles hebben ze meegesleept, koelboxen, kinderen, honden, kleedjes, kerstmannen, veel hebben een kerstmuts op en ze zijn natuurlijk aan het cricket spelen!
Op de camping is het lekker rustig, we drinken een kerstborrel, gaan dan de kliekjes verwerken in een lekkere bbq en ruimen nog wat dingetjes op. Nu met zo'n grote bus moet er ineens een vuil water tank leeg, morgen nog het toilet legen. Douchen en thee drinken en straks de laatste borrels opdrinken en dan is de 1e Kerstdag alweer voorbij....de 2e wordt een reisdag, hangen op het vliegveld...maar vast nog wel met kerstversiering!

Donderdag 26 december,
Het is weer prachtig weer, het was vannacht ook warm binnen.
Wij ontbijten met dik kaas op brood, het moet op..
Daarna de laatste dingen opruimen en schoonmaken. De box met "free goodies" zetten we maar in de laundry, iedereen is al weg of slaapt nog, onze kerstbeer had ik gisteravond al stilletjes bij de Duitse meisjes, in het "kerst" Apollo busje, aan een kerstslinger gehangen. Het Zweedse stel is al vertrokken zonder dag te zeggen.
Gisteravond hadden we ook weer een possum op bezoek! Een erg brutale, op gegeven moment zat hij zelfs te snuffelen aan mijn tenen! Hij bleef daarna mooi in de boom zitten als een fotomodel, schrok niet eens van de flits van de camera.
We rijden tegen 10.00 uur van de camping richting vliegveld. Onze "Truus" maakt er vandaag een potje van maar met wat "make a U-turn" en zelf logisch nadenken komen we bij Britz aan. Als we ons melden zegt het meisje al meteen "ah, jullie hebben een ongelukje gehad" ze vraagt ook hoe het met de kangoeroe is afgelopen...dat is bijzonder, in Australië vraagt niemand daarnaar....
Jullie vroegen het je ook af natuurlijk, wij gingen er al helemaal van uit dat iedereen al had gedacht dat de kangoeroe is overleden...helaas...en we hebben 'm niet opgegeten Mischa...hij lag mooi in de berm gelukkig, dus laten liggen.
Ze maakt nog iets van een schaderapport op waar we onze handtekeningen onder moeten zetten en dat was het! Ze loopt even rond de camper en controleert eigenlijk helemaal verder niks. Binnen 10 minuten is alles klaar, wat goed dat we al die dure verzekeringen erbij hebben genomen, dat moet ook wel, dat zie je nu maar weer.
Het vliegveld is op loopafstand, het is te gek om daar een taxi voor te laten komen. Op het vliegveld zetten we de tassen in een kluis, we zijn wel een beetje erg vroeg hier al..maar wel lekker even op terrasje koffie drinken, er is wifi, dus alle mail etc even bijwerken! Het is best druk op het vliegveld, er is hier meer actie dan in Alice Springs. Het aparte is dat "ophalers en brengers" hier zo door de beveiliging gaan om mensen bij de gate te begroeten of uit te zwaaien...wel leuk om al die mensen te bekijken, het is hier één lange "Hello Goodbye" aflevering!
Dus is het ook zomaar tijd voor onze vlucht. Het is bijna 2 uren vliegen, we hebben een entertainment schermpje op de stoel voor ons, we krijgen tortilla chips met sausje en biertje/wijntje...Etienne maakt foto's uit het raampje, we zien het operagebouw al staan!
De vlucht is zo voorbij, de bagage is er supersnel, we boeken een shuttlebusje, daar moeten we even op wachten, we zijn wel het eerste hotel op de route. We zitten op de 15e etage, een hoekkamer, heel grappig...je kunt om de hoek kijken, we hebben prachtig uitzicht en zitten heel centraal.
Douchen en thee drinken..hahaha..dat kan hier ook, er is weer een aanrechtje, waterkoker etc.
Het regent nu flink, hopelijk morgen niet....

Vrijdag 27 december,
Lekker geslapen op het lekker zachte hotelbed!
We regelen aan de receptie ontbijtvouchers, het is toch wel handig om in je hotel te ontbijten, het blijft raar dat ze dat er niet gewoon standaard bij doen.
Het is een goed buffet, Etienne smult van de worstjes...dus die kilo's zijn er straks ook zo weer bij:)
Daarna de stad in, door het Hyde Park, Botanische tuin en dan zien we het operahuis al!
Die valt ons eerst een beetje tegen als we dichterbij komen, je kan zien dat het al een vrij oud gebouw is. Vanaf iets verderaf is het wel weer een prachtig, bijzonder gebouw!
We zien 'm de hele dag zowat vanuit alle hoeken en hoogtes....eerst lopen we er omheen natuurlijk, dan beklimmen we de trappen, daarna lopen we via de weg, boven de kade voor de ferry's, naar het begin van The Harbour Bridge, die is er natuurlijk ook nog! Het is een prachtige brug en het hele plaatje, de brug, het opera gebouw en alle bootjes en bedrijvigheid op het water maken het een mooi gezicht! We lopen over The Harbour Bridge en hebben dan een echt heel mooi uitzicht op het opera gebouw. Er ligt ook een groot cruiseschip in de haven, een gigantisch ding.
Wij gaan in de eerste pijler van de brug 200 treden omhoog naar de lookout, een prachtig uitzicht! Het operahuis ziet er weer anders uit nu..
Je kunt de brug ook écht beklimmen, je loopt dan over de boog, vastgehaakt, blauwe overal aan, we zien groepjes mensen klimmen, het lijkt ons ook wel wat...Later komen we erachter hoe duur het is....verschrikkelijk duur, 228,00 is de goedkoopste tocht.
Wij gaan, na de wandeling over de brug, naar beneden naar The Rocks, dit is het oude centrum van Sydney, de oude panden zijn nu vooral cafés, restaurants en winkeltjes. We drinken een biertje op een erg fout Duits terras, de bediening is in klederdracht....maar het bier smaakt goed! Het is warm vandaag, vanochtend eerst leek het bewolkt te worden maar we hebben veel zon gehad.
Daarna gaan we kijken bij het grote cruiseschip, leuk om te zien hoe de voorraden en de bagage aan boord gaat. Vanaf het promenadedek van de passagiersterminal hebben we prachtig uitzicht. Om half 7 vanavond vertrekt de boot! Overal zijn ze ook al bezig met de voorbereidingen voor Oudejaarsdag en avond, dat brengt helaas ook hekken etc met zich mee, minder mooi voor de foto's.
's Middags om 15.00 uur is al heel veel afgezet en de activiteiten beginnen al om 18.00 t/m het vuurwerk om 24.00 uur, het is vast erg leuk om mee te maken. Helaas moeten wij de dag ervoor het land uit...het was ook niet te betalen hoor, ons hotel is meteen 3x zo duur....we hebben op een terras aan de haven gegeten vanavond en daar kon je kaartjes kopen voor Oudjaarsavond om daar te zitten á 250,00, je kreeg alleen wat kleine hapjes, de drankjes komen er nog overheen!
Je kan natuurlijk ook in het park gaan staan maar volgens mij moet je er dan 's ochtends vroeg al naar toe gaan! Om 15:00 uur sluiten ze de toegang. Er hangen allemaal borden over wat je wel en niet mag en moet meenemen, zoals natuurlijk..water, zonnebrand en kleren voor alle temperaturen!
We kijken bij de pieren waar de ferry's vertrekken, morgen gaan we naar Manly. Verderop is een erg leuke straatartiest, hij is echt heel goed! Er zitten ook een stel met elektronische didgeridoos dat hebben we eerder gehoord en klinkt weer erg goed!
Er zijn hier, naast straatartiesten, trouwens veel zwervers, we zien ook een jong stel met een bordje zitten waarop staat dat ze thuisloos zijn....
Na het eten lopen we weer naar het opera gebouw, het is er smoordruk bij de cafés onderin....erg gezellig. Wij gaan boven kijken hoe het cruiseschip vertrekt, het duurt lang voordat het schip los is van de kant maar daarna is het ook zo weg! Mooi gezicht, een havenbootje legt alle andere verkeer op het water even stil. Een sleepbootje trekt het schip van de kant.
Ondertussen komen er ook allemaal mensen aan die een voorstelling hebben in het opera gebouw, leuk om alle goed geklede dames op hoge hakken voorbij te zien komen! Je ziet echt wie uitgaat en wie toerist is hier:)
Wij lopen daarna, via de ferryhaven, naar de St. Georgestreet en lopen door deze straat omhoog naar ons hotel, onderweg komen we nog langs het prachtige stadhuis, hier staat een schitterende kerstboom die steeds van kleur verandert. We hebben veel gelopen vandaag en gaan na een douche dus heerlijk languit liggen!

Zaterdag 28 december en zondag 29 december,
Drukke, zonnige, warme, gezellige dagen in Sydney!
Zaterdag na het ontbijt lopen we weer richting binnenstad, we gaan eerst in de Sydney toren omhoog, die is 308 meter hoog. We moeten eerst in de rij voor de kassa...daarna krijgen we een 4D film te zien, die is erg leuk! In de film is wind en zee en dat voel je dus ook! Druppeltjes water en wind en de vloer beweegt, in de film kom je, via een parkietje, aanvliegen boven de kust en komt in de toren terecht. Erg leuk!
Daarna in de lift omhoog. Boven kun je helemaal rondlopen en Sydney van alle kanten bekijken, we zien ook alweer een nieuw cruiseschip liggen! Het operagebouw kun je net niet goed zien door de hoge flats die ervoor staan. Je kunt ook nog buiten het gebouw rondlopen maar dat kost weer flink meer...
De ingang naar de toren zit in een prachtig luxe winkelcentrum, ook grappig om even rond te kijken, er is nog een glazen verbinding naar de overkant van de straat ook...
Daarna gaan we naar Circular Quay, waar de ferrypier is, we gaan met de ferry naar Manly. We staan mooi voorop de boot en hebben een prachtig uitzicht over de Sydney Harbour en verderop richting uitgang naar zee. We zien het operagebouw nu vanaf het water en de brug natuurlijk. Richting Manly liggen een aantal mooie baaien met een vuurtoren op de punt.
In Manly is het een drukte van belang, de boot zat ook smoorvol, iedereen gaat hier naar het strand. Wij lopen met de horde mee door de winkelstraat naar de andere kant van het dorp, hier is het grootste strand, Manly Surf Beach. Het ligt helemaal vol! Wij lopen langs het strand omhoog over het mooie wandelpad, om de hoek is weer een ander mooi strand, Shelly Beach, er is ook nog een zeezwembad en mensen liggen ook op de grote rotsen aan de kust. Om heel Manly heen liggen mooie wandelpaden, we wisten dit wel maar wilden zeker niet de bijna 10 km tocht gaan lopen:) uiteindelijk hebben we nog verder gelopen.....we hebben zelfs weer een echte bushwandeling gehad, we zitten ook in een nationaal park, het Sydney Harbour NP. Uiteindelijk komen we uit op het terrein van de oude kazerne op de East Point, dit is allemaal militair oefenterrein geweest. We willen niet verder lopen maar ik moet naar het toilet...we komen dus in het visitor centre terecht...de mannen daar zeggen dat we toch echt naar de Point moeten lopen voor een "prachtig uitzicht" ......10 minuten is het maar lopen.....dus daar gaan we weer...het was inderdaad een prachtig uitzicht over de hele Sydney Harbour! Daarna lopen we dezelfde route terug en dan via Collins Beach naar de ferry, dat was het snelste zei de meneer van het visitor centre....we komen inderdaad op het strand uit, moeten er zelfs overheen en de trap op, het was een flinke wandeling maar dan zien we in de verte de ferry! We hoeven niet lang te wachten op een boot en kunnen buiten zitten! Het is erg warm in de volle zon maar heerlijk om te zitten! De terugtocht is ook weer mooi!
Daarna gaan we eerst maar eens wat eten en lopen daarna, via het hotel, naar Darling Harbour. Dit is een erg gezellig uitgaansgebied, met haven natuurlijk. Op zaterdagavond is er om 21.00 uur vuurwerk. Als we er aankomen zitten er al veel mensen op de trappen aan het water. In de haven is een brug in het midden en rondom zitten allemaal restaurants en café's, er is een casino, bioscoop, maar ook Sealife, Madame Tussauds zitten hier. Ze hebben allemaal grappige dingen met fonteinen gedaan, er is een prachtige speeltuin voor kinderen ook veel met water, het is er echt heel gezellig!
Stipt 21.00 begint het vuurwerk, vanaf bootjes op het water, het is kort maar krachtig! Het duurt maar ongeveer kwartiertje maar is echt prachtig vuurwerk!
Daarna lopen we een stukje over de brug in het midden, er liggen ook allemaal dure jachten.
Het is erg leuk om de stad te zien met alle lampjes en we zijn ook benieuwd naar de Harbour Bridge en het Opera gebouw. Daar dus nog heen gelopen...het is daar ook weer erg gezellig, rondom het Opera gebouw zitten weer veel mensen bij de café's beneden, er is live muziek. Het Opera gebouw staat bescheiden in het licht, niet spectaculair. De brug ziet er prachtig uit! We eten nog een ijsje en dan richting hotel...erg laat "thuis" en de voeten zijn erg moe:)
Zondagmorgen weer fris op:) maar we gaan niet weer zoveel lopen.
Na het ontbijt gaan we richting Australia Museum, vlakbij ons hotel, hier komt "de hop on hop off bus" langs!
Daar gaan we lekker bovenin zitten, mooi buiten! Het waait vandaag trouwens flink! We laten ons mooi rondrijden, via de koptelefoontjes horen we ook nog een heleboel wat we nog niet wisten! De bus heeft 2 routes en nadat we de stadstour rond zijn, stappen we uit en over op de andere bus. Deze gaat ook naar Bondi Beach! Deze bus zit smoorvol en we moeten binnen staan....bij Bondi Beach gaat iedereen de bus uit, wij ook! Het waait hier nog harder, prachtige mooie hoge golven dus op het strand! Het strand is kleiner dan we verwacht hadden, het ligt er wel erg mooi bij en de lifeguards zijn in actie, net als op tv.
We lopen stukje over het strand en dan via rotsen en trappen omhoog, we hebben een prachtig uitzicht op het strand en op de wilde golven, op de rotsen, op de hoek van de kust.
Omdat we vandaag niet weer zoveel wilden wandelen hebben we niet meer de wandeling naar Bronte Beach gedaan, maar Bronte Beach schijnt mooier te zijn dan Bondi....maar ja Bondi heeft de naam!
Ook hier zijn de voorbereidingen voor Oudejaarsavond in volle gang trouwens.
Wij gaan terug met de bus en kunnen nu wel mooi bovenop zitten! Het is nog een mooi tochtje langs de verschillende Bay's. We stappen bij het Centraal Station uit en gaan weer naar Darling Harbour. Leuk om dat ook nog even bij licht te zien! Eerst komen we ook nog langs de markthallen en kopen nog wat souvenirs. In Darling Harbour is het alweer gezellig én druk! Leuk om te slenteren en rond te kijken, er loopt van alles...dik en dun, lange rokken, korte rokken, een bruidspaar met fotograaf, veel toeristen met grote camera's...het eet en drinkt....alle terrassen zitten vol.
Wij vinden om te eten nog een tafeltje aan de havenkant, de laatste avond in Australië willen we goed afronden, een Angus biefstuk dus, met een Australische Chardonnay en Australisch biertje!
Het smaakt prima en het zit er erg gezellig! Ze hebben geen wifi...dus later via de McDonalds om even op internet...
Daarna lopen we via Chinatown, hier is het ook erg gezellig, wel grappig is dat hier ook Chinese straatmuzikanten in actie zijn....in een souvenirwinkel maken we de allerlaatste dollars op! Daarna terug naar het hotel en de tassen in orde maken voor morgen. Morgen vliegen we naar Fiji.

Maandag 30 december en dinsdag 31 december
Maandagochtend strak 9.30 komt de airbus shuttle voorrijden, het is een vrij oude chauffeur maar hij rijdt als een jonge vent...we zijn dus zo op het vliegveld. Des te langer duurt het inchecken....we hebben lang in de rij gestaan en hadden daarna maar net tijd meer voor een kop koffie en we konden al aan boord! Oh ja en bij de security werd ik er ook nog uitgehaald.....hele rugzak werd op inhoud gecheckt door erg norse mensen, je voelt je net een crimineel.....ik had nog tube zonnebrand in de tas, was bijna leeg...dus vast minder dan 100 ml.....maar het mocht niet! We vliegen met Fiji Airways in een splinternieuwe airbus A330, er is een hele ceremonie geweest om het vliegtuig te dopen lezen we in het magazine van de maatschappij.
We worden door de stewardess al begroet met "bula", dat is dé begroeting op Fiji. De stewardessen en stewards zien er prachtig uit met lange bonte rokken en bonte bloesjes en een bloem in hun haar. We roepen na 10 minuten ook al volleerd "bula" en "vinaka" (bedankt) terug:)
De vlucht duurt bijna 4 uren en we hebben weer een "eigen" schermpje met films en series. Bij het opstijgen boven Sydney hebben we nog een prachtig uitzicht over de Sydney Harbour en we zien het Opera gebouw schitteren in de zon. Als we landen boven Fiji zien we heel duidelijk de zuidkust, The Coralcoast, op het hoofdeiland, waar wij ons hotel hebben. Er ligt een koraalrif voor de kust, dat zie je vanuit de lucht heel erg mooi.
Als we het vliegtuig uitstappen staat er van alles aan personeel van de luchthaven "bula" te roepen en als we de hal binnen lopen staat er een bandje te spelen en "bula" te roepen. We zijn vlot door de douane! In het vliegtuig maken ze je met een filmpje erg bang...er is van alles wat je niet bij je mag hebben...eten, maar ook bv houten souvenirs, ze zijn erg bang voor ziektes. Ik twijfel of ik het zakje zoute stokjes, in mijn rugzak, nog aan moet geven....
De douaneman is erg vriendelijk en de mannen en vrouwen bij het röntgenapparaat waar alle bagage door moet, staan alleen maar te lachen en gek te doen....dus maar niet over de zoute stokjes begonnen:)
We zijn dus razendsnel door douane en hebben heel snel de tassen en alles door de röntgen!
In de aankomsthal staan allemaal mensen met bordjes met namen, maar niet de onze...
Iedereen begint wel meteen te helpen en onze voucher te bestuderen en dan duikt Johnny op, onze chauffeur! Hij vertelt dat hij niet met een bordje mag staan, de mevrouw die ons hielp moet hem eerst roepen...
Hij zet ons buiten neer en haalt de auto en dan gaan we op weg, we moeten nog 2 uren rijden. Het is eerst nog licht en we genieten van de rit, het is hier fantastisch groen allemaal, het is nu regentijd...daardoor is alles groen, in de droge maanden ziet alles er bruin en dor uit vertelt Johnny. Het nadeel is natuurlijk de regen nu...maar het is droog bij aankomst!
We moesten de klok nu 2 uren vooruit zetten!
Als het donker begint te worden rijden we al langs de oceaan, jammer dat het donker is.
Er loopt van alles langs de kant van de weg....koeien, paarden, honden en mensen, Johnny zegt dat er zelden een ongeluk gebeurd....
Er staan ook nog mensen fruit te verkopen, grappig zijn ook de bordjes her en der met "for sale goat", "for sale chicken", "for sale horse", "for sale duck"...
Het doet allemaal een beetje aan Afrika denken.
Johnny vertelt dat hij ons graag komende week ergens naartoe wil rijden, we kunnen hem beter rechtstreeks bellen ipv zijn baas...Etienne krijgt een papiertje en pen in handen gedrukt en moet Johnny zijn nummer opschrijven..
Er is één hoofdweg op het eiland en die gaat helemaal rond, in 8 uren ben je het eiland rond vertelt hij...de dichts bij zijnde  plaats vanaf ons hotel is 45 minuten rijden....vanaf de hoofdweg ligt ons hotel nog 4 km over een onverharde weg rijden, vlak aan het strand. Als we uitstappen worden we begroet met "bula" natuurlijk en krijgen een ketting van schelpjes omgehangen. Bij de receptie krijgen we een heleboel informatie over ons heen...en of we nog willen eten? We bestellen een salade en die wordt gebracht! De securityman (staat achter op zijn t-shirt), in lange zwarte rok, brengt ons naar ons huisje, een bure heet dat hier. Echt leuk, een vrijstaand huisje met rieten puntdak en houten jaloezieën voor de ramen, we hebben 2 grote hemelbedden, een duo-douche....erg grappig, je hebt aan 2 kanten van de doucheruimte een douchekop. We hebben een veranda met stoelen natuurlijk én waslijn...
Vanochtend zagen we ook nog eens de oceaan vlak voor de deur! Die hadden we al gehoord...maar dat het zo dichtbij zou zijn...We hebben een prachtig uitzicht dus en de huisjes staan in een erg mooie tuin.
Gisteravond hebben we dus nog een salade gegeten in het huisje en zijn nog een biertje gaan halen aan de bar. De bediening is erg aardig maar "relax and sit back" wordt hier erg letterlijk genomen...rustig aan...
Er viel ook nog bijna een gecko in mijn biertje...hij viel er echt vlak naast en "roets" weg was ie.....we horen en zien veel gecko's en ook erg veel hele grote kikkers! Die huppen over het pad en zitten op de veranda! Volgens de securityman zijn kikkers en gecko's je beste vrienden!
Heerlijk geslapen op het hemelbed, die ik al meteen gesloopt had...ging per ongeluk op het gordijn zitten...maar Etienne heeft het weer even gerepareerd:)
Vanochtend hoorden we vogels fluiten! Hier ook dus! De zon schijnt, maar het heeft zo te zien ook al flink geregend en we horen onweer in de verte rommelen!
We gaan ontbijten en snappen er niks van...er is alleen maar droog brood..geen beleg....ook niemand die het even komt uitleggen ofzo..er blijkt nog een menukaart te zijn waar je een keuze uit moet maken, eieren in alle soorten, pannenkoeken etc...
Je moet het ook allemaal maar weten..
Na het ontbijt is er een natuurwandeling...we gaan mee! Eerst zien we de bloemiste van het hotel in actie om de prachtige bloemstukken te verversen, in onze kamer liggen ook bloemetjes op de wastafels, salontafel, nachtkastjes en zelfs op de stortbak van de wc...
Er zijn nog 2 Australische dames voor de wandeling, de activiteitenleider van het hotel, in lange zwarte rok, gaat voorop en we snappen meteen al dat het geen wandeling met tempo gaat worden:)....
Hij neemt ons mee het strand op en we klauteren een half uur over spekgladde keien en dan gaan we dezelfde weg terug.....hahaha, hij vertelt ook bijna niks en als je wat vraagt krijg je een ander antwoord dan waar je vraag over gaat....
We kletsen gezellig met de dames uit Sydney, die zijn verbaasd hoeveel wij in 3 maanden in Australië hebben gezien!
Na de wandeling gaan we naar het strand en vervolgen ons gesprek met de dames liggend in het heerlijke water! Het is eb, alleen bij vloed kun je hier snorkelen en je moet erg voorzichtig zijn met het koraal, als je een snee hebt opgelopen door het koraal moet je meteen naar de bar voor een citroenschijfje....hopelijk ziet het personeel je ook "snel" staan dan...
We gaan ook nog even op een bedje liggen, maar dat houden wij nooit zo lang vol...het is ook erg warm in de zon. We gaan wandelen over het strand en maken al kennis met de kinderen uit het dorpje naast het hotel! Altijd leuk...
Dat dorpje mag je niet zomaar naartoe lopen...iemand van het hotel gaat met je mee, maar er staat wel een groot bord "welcome, come in our craftshop"...
Morgen gaat er een begeleide wandeling naar toe....we hebben alleen weinig cash om iets te kopen, de dichts bij zijnde ATM is een half uur noordwaarts....gelukkig hebben we een beetje Fiji geld meegekregen vanuit Friesland, Drachten! (Nog bedankt!)
Hier in het hotel is het niet erg dat we geen cash hebben....ze accepteren alleen creditcard, alles wordt op kamernummer geschreven, er mag zelfs niet afgerekend worden met cash.....als je dan aan het einde de rekening betaald moet je wel 4% kosten betalen.....hahaha dat komt, staat in de infofolder, omdat alle prijzen gebaseerd zijn op cashbetaling....hoe bedenken ze het he?
Daarna kijken we nog even op de begraafplaats bij ons huisje om de hoek, er staan hier geen namen op de graven.
Dan gaan we in de schaduw zitten op onze veranda en kan ik mooi even stukje schrijven. Op het veldje voor ons is nog een eiergooi wedstrijdje...er is een heel schema met activiteiten:)
We kijken nog hoe er krabben naar de zee lopen en straks is het happy hour. Vanavond is er nog een extra happy hour ivm Oudejaarsavond! We zijn benieuwd wat ze georganiseerd hebben, er is in elk geval ook een dj, uit Amsterdam nog wel....

Woensdag 1 januari 2014!
Nieuwjaarsdag op Fiji...
Gisteravond was erg gezellig! Met de Australiërs uit Sydney en een Canadese gezellig gekletst, gedronken en gedanst:)
De dj uit Amsterdam....hij zag er uit of hij van Fiji afkomstig is, had een rare smaak van muziek "draaien"...we gaan van techno naadloos over in the Village People en Abba.
Om twaalf uur wordt er afgeteld en daarna barst het siervuurwerk los, vanaf het strand voor het hotel en het duurde best lang, erg leuk! Het Happy Hour ging gewoon door tot 2 uur 's nachts, net als de muziek.
De mevrouw achter de bar straalt steeds meer uit dat ze er echt geen zin meer in heeft....ze zou afgelost worden om 22.00 uur maar diegene kwam niet opdagen...dat schijnt vaker te gebeuren. Ze lopen wel allemaal wat harder nu de "big boss" de eigenaar uit Nieuw Zeeland in het hotel is gearriveerd...
Daarna lekker slapen en om 9 uur zitten we alweer aan het ontbijt, we weten nu hoe het werkt....maar nu komt ze ook meteen vragen of we ook een "cooked breakfast" willen...Om 10.00 uur gaan we met dezelfde guide als gisteren richting dorp, we sjokken er dus heen....het is vlakbij, om de hoek...
Eerst wordt er gevraagd wie chief en spokesman willen zijn...we krijgen een ceremonie in de community hall door de vrouwenvereniging van het dorp...
We lopen eerst even door het dorp, iedereen roept "bula" en Happy Newyear. Er staan een paar aardig nette huizen maar ook veel golfplaat krotten. We zien de openbare open oven, er hangt overal was, we zitten even in de kerk en dan naar de hall. Er zitten al vrouwen en kinderen klaar op de rieten matten, er ligt ook een meneer in rok lekker te slapen...We doen de slippers uit en gaan erbij zitten. Eerst is er een kava ceremonie, kava is hét drankje hier, het wordt gemaakt van de kava vrucht, die wordt gedroogd, gemalen en daarna wordt er een "sopje" van gemaakt....de man die alles uitlegt zegt het ook zo...alsof je, je sokken wast zegt hij..alleen zijn dit dan de kleren van Jezus, zo zien ze dat.
Voor je een slok neemt moet je eerst 1x in je handen klappen, hard "bula" roepen en dan de kom in 1x leeg drinken en dan 3x in je handen klappen. De chief en spokesman moeten dat eerst doen, daarna krijgen we een welkomstlied, het is prachtig, de man die tijdens het eten in het hotel ook speelt, begeleidt nu de vrouwen op gitaar. Hij zingt zelf ook mee in tweede stem, de vrouwen en kinderen zingen ook prachtig!
We moeten allemaal op een rijtje staan en vertellen hoe we heten en waar we vandaan komen! Ze gaan na elke naam in koor je naam en "bula" roepen daarna, erg leuk!
Daarna moeten we in een kring 2 aan 2 gaan dansen....we moeten vooral veel met de heupen zwaaien en draaien:) in een kring vooruit, achteruit en zwaaien maar...de mevrouw die de leiding heeft blijft roepen dat je moet draaien:) we moeten wisselen van partner en daar gaan we weer..
Etienne heeft een klein meisje uit het dorp als partner, ze is eerst nog flink verlegen...daarna gaan we een stoelendans doen, alleen is het hier met een waaiertje.
Zodra de muziek stopt en je hebt het waaiertje dan ben je "af"!
Etienne en het kleine meisje spelen het spelletje goed en zijn de winnaars! Het meisje glundert ervan...Etienne ook trouwens:)
Als prijs krijgen ze een kom kava!
Daarna komt de schaal voor donaties voor de kleuterschool van het dorp, daarna wordt er weer gezongen als dank voor de donaties en daarna krijgen we allemaal een kom kava aangeboden...
Het smaakt raar en ik heb nog steeds een "dove" tong...Etienne heeft totaal 3 kommen gedronken....
Daarna is de souvenirshop geopend:) er liggen allemaal kleedjes met prullaria en de kinderen verkopen het. Het meisje waar we gisteren op het strand mee gesproken hebben zegt al "hé Tina"..ze herkende ons nog.
We kopen 2 armbandjes en dan is onze portemonnee helemaal leeg:)
Daarna krijgen we nog een vaarwel song, dat klinkt echt heel mooi, ze zingen met verschillende toonhoogtes door elkaar heen, het klinkt ook echt als een vaarwel lied, het is een beetje droevig ook...
Onze spokesman moet namens ons nog een dankwoordje zeggen, de verlegen jongeman uit Nieuw Zeeland is er niet echt blij mee maar red zich er door heen:)
We moeten ook nog in polonaise een vaarwel dansje doen, weer flink met de heupen in de weer...de kinderen doen mee en vinden het prachtig!
Als onze guide weer opduikt...hij was even kwijt....nemen we afscheid, de mevrouw die de leiding had omhelst iedereen en geeft iedereen een lekkere dikke zoen:)
Als we buiten komen miezert het een beetje, als we bijna bij ons huisje zijn begint het al flink te regenen...maar het is niks koud natuurlijk.
We gaan lekker op onze veranda zitten met een kop koffie en bekijken de activiteiten op het veldje voor ons, voor wat gaat gebeuren vandaag....een trouwerij! Een stel uit Australië gaat hier vandaag trouwen zonder dat iemand het thuis weet....
Gelukkig breekt de zon weer door en op het moment dat het tromgeroffel begint en het bruidspaar naar het strand wordt geleid, is het weer fantastisch weer met een blauwe lucht! Er loopt een man in rieten rokje en houten zwaard met hen mee en blijft naast hen staan bij de ceremonie. Ze staan onder een hele mooie bloemenboog, er is een oudere meneer in colbertjasje en lange rok die hen trouwt. Als getuigen zijn de managers van het hotel aanwezig. Wij en nog een aantal toeristen staan erbij te kijken.  Ze spreken de geloftes uit, de ringen om en ze zijn getrouwd! Daarna mogen ze gefeliciteerd worden en krijgen ze champagne en we zien ze nog een hele poos met de fotograaf in de weer, op het strand, in de tuin, mooi hoor! Zij was op blote voeten in kort wit jurkje, hij in korte broek met mooi overhemd, ze had natuurlijk een bloem in het haar en een prachtig boeketje in de hand!
Later hebben ze een romantische lunch in het hutje aan het strand, de tafel is prachtig gedekt, mooie bloemen erbij natuurlijk...
Wij gaan aan het strand liggen op een ligbedje, onder een palmboom, en hebben het best lang volgehouden. Etienne is nog even een stukje de zee op geweest in een kayak, maar was snel terug, te harde wind en hoge golven. Toen het vloed werd zijn we gaan snorkelen, echt niet te geloven een paar meter vanaf de kant zie je al prachtige gekleurde visjes, stukjes koraal, we zagen een blauwe zeester, een hele grote vis ging achter Etienne aan...dacht zeker dat de flippers collega vissen waren...
Vooral de kleine blauwe visjes zijn erg leuk! De maskers zijn alleen niet al te best hier...dus steeds het masker vol water...we kletsen ook nog een poos, heerlijk liggend in het warme water, met de leuke Australiërs en dan is het alweer half 7.... De Australiërs hebben trouwens nog een reddingsactie uitgevoerd naar onze slippers...die lagen hoog op het strand maar het water kwam wel erg snel omhoog en ze gingen al "varen"...maar ze zijn dus gered!
We gaan na een heerlijke douche een heerlijke steak eten, een Fiji Gold biertje erbij..die is erg lekker!
Na het eten zitten we nog even op het muurtje bij het strand en als ik de slippers weer aantrek loopt er iets over mijn voet.....het is een krab met schelp op de rug! De mooie grote piramide vormige schelpen...daar zitten dus grote krabben in! We lopen daarna weer zigzaggend om de kikkers heen naar ons "huisje".
Vanmiddag hoorden we trouwens ineens een afschuwelijk gekrijs...er werd een varken over het muurtje bij het strand gegooid...echt gegooid..en hij moest naar het dorp...het varken wilde natuurlijk niet lopen en drie man achter 'm aan en het varken schreeuwde en gilde...
Vanavond stonden er ook varkensvlees op de menukaart....en morgen is er een ondergrondse kokerij, we mogen meekijken hoe dat gaat, en morgenavond Fiji buffet..vast ook met varkensvlees erbij.
Gisteravond was er een diner in het dorp, 10 mensen uit het hotel konden daar aan mee doen, het was trouwens een diner om geld in te zamelen voor de pastoor, zodat hij ook naar een ander dorp kan reizen om pastoor te zijn...
Ze hadden lekker gegeten, heel veel vis, dat dachten we gisteren al want het hele dorp was zowat aan het vissen! Vandaag zagen we niemand vissen....vandaag was het varken aan de beurt..
Ze vissen hier op veel manieren, zittend op een rots in het water met alleen draad en haakje, lopend door het water met speer, 's nachts gaan ze met bootjes, de kinderen staan met een bierflesje met draad en haakje in het water. De kinderen spelen veel op het strand en in het water, springen van rotsen of van bootjes, ze slingeren aan een touw in een palmboom...ze hebben hier geen Ipads of Nintendo.
Morgen gaan we met een auto en chauffeur naar het plaatsje 45 minuten hier vandaan. Jullie hebben inmiddels ook Oudejaarsavond (wij waren gisteren de eersten, nog eerder dan het beroemde Sydney vuurwerk hadden wij ons vuurwerk al!) gehad, iedereen een heel gelukkig en gezond 2014!

Donderdag 2 januari en vrijdag 3 januari,
Donderdagmorgen worden we weer wakker met het geluid van de branding en de zon schijnt alweer!
Het is erg vochtig warm, nog meer dan eerder. Na het ontbijt zijn we eigenlijk alweer aan een douche toe:) maar we stappen in de auto bij onze Hindoe chauffeur, hij heeft het hele dashboard versierd met kleedjes en wiebelende hondjes, roze dolfijntjes...
We rijden richting Nadi en zien nu goed waar we zitten, we zitten echt ver van de hoofdweg, echt prachtig in de groene heuvels aan het strand. Echt een verborgen "schat" zoals de folder zegt...
We stoppen een paar keer voor een foto en daarna rijden we Sigatoka binnen waar we eerst bij de ATM stoppen. Daarna brengt hij ons naar een dorpje waar pottenbakken de specialiteit is. Bij binnenkomst moeten we weer in een community hall, de schoenen weer uit natuurlijk. Dan worden we op een bankje gezet, er zitten al meer toeristen. We krijgen wit poeder op onze wangen en een bloemenkrans om!
Er is een stel bij met een baby en die krijgt ook witte wangetjes, de dorpsvrouwen sjouwen later ook rond met de baby, ze pakten haar zo weg...ze zijn hier gek op kinderen.
De hoofd dorpsvrouw leidt de kava ceremonie die we eerst weer krijgen..daarna moeten we weer dansen, de donatie-kom komt natuurlijk weer voorbij, er wordt gezongen voor "welkom" en "vaarwel" en voor de "donaties"...wat anders is vandaag is dat ze het hele pottenbakken proces laten zien! Erg leuk! Daarna kunnen we langs de "verkoop" kleedjes en zouden ze het erg leuk vinden als we wat kopen! Dat doen we natuurlijk, een schildpadje en een kikkertje, die passen nog wel in de tas..we weten nu wel zeker dat het handcraft is!
Ze hebben hier trouwens erg fleurige tafelzeiltjes op de vloer en een paar rieten matten. Wat ook wel erg leuk is, is dat iemand die aan de dorpskant zit te zingen en te smilen, ons op de foto zet! Daar hebben ze erg veel lol om.
Na het vaarwel lied worden we echt "bevolen" om de schoenen aan te trekken en naar je auto te gaan! Die van ons staat al voor de deur en het dorpshoofd houdt de deur voor ons open....het is alsof we in een vriezer stappen....hij heeft de airco nog meer opgeschroefd en wij zijn natuurlijk oververhit van het dansen en kava drinken:)
Dan gaan we op naar the Sand Dunes, het enige nationale park van Fiji. De chauffeur geeft ons een goed uur de tijd en gaat zelf lekker in de kou zitten...
De rangers leggen de verschillende wandelingen uit en waarschuwen dat het erg warm is! We kiezen de korte route, moeten ons inschrijven en betalen en dan op weg. Het is inderdaad zweten maar het is niet zo erg als ze zeiden. Het is iets van 45 minuten, met fotostops een uurtje. Je loopt door het bos, omhoog via trap en grasveld naar de duinen, daar moeten we natuurlijk door heel heet, mul zand...mijn tenen voelen alsof ik aan "vuurdansen" mee doe...Etienne heeft de dichte schoenen aan....
Het uitzicht is echt prachtig, het strand is hier veel breder dan bij ons hotel en de golven veel wilder. Er staat dan ook een bord dat je hier beter niet kunt zwemmen...te gevaarlijke stromingen én er komen ook haaien voor.....daar hebben we bij ons hotel geen last van omdat we in een lagoon zitten, het rif houdt veel tegen. We lopen terug over het strand en dan nog een stukje bos en zijn mooi op tijd terug. We moeten het boek tekenen met de tijd waarop we weer terug waren! Onze driver komt er ook alweer aan en we gaan terug naar Sigatoka. Hier kunnen we 2 uren rond wandelen. Er is genoeg te zien, het is een klein stadje maar ze hebben echt alles! Grote supermarkten hebben ze, een druk busstation, veel winkeltjes, cafeetjes en er is een grote markthal! Daar verkopen ze prachtig uitgestalde groente en fruit, alles in mooie stapeltjes of een mooi strikje om een bundeltje groente. Ze vinden het leuk om op de foto en als je vraagt wat voor groente het is krijg je een hele uitleg over hoe en wat! Iedereen roept nog "bula, Happy Newyear". Je ziet ook mensen uit Fiji elkaar nog een goed nieuwjaar wensen, dat mag hier dus ook nog een paar dagen doorgaan:)
We drinken een heerlijke koffie op een terrasje, lopen naar de rivier, de Sigatoka River...die is best breed! Er ligt een mooie brug over en de oude die een paar jaar geleden is ingezakt, ligt er nog naast..
Om 15.00 uur staat de auto alweer op de afgesproken plek en rijden we terug naar het hotel. De chauffeur heeft boodschappen gedaan, de hele auto ruikt naar het heerlijke warme brood, ik zit ernaast...de kofferbak lag ook vol zakjes zag ik....en onderweg moeten we nog stoppen bij een kraampje voor vruchten...hij heeft zo te horen ook nog iets vergeten want hij had een telefoontje wat klonk op een boze echtgenote....."sukkel, hoe kun je nou de aardappelen vergeten....." Of zoiets...
We zijn mooi op tijd terug in het hotel voor de Lovo! In de Lovo Pit stoppen ze vlees en vis op hele hete stenen onder een partij bananenbladeren en dan moet het 2 uren sudderen/bakken. We kunnen meekijken hoe ze dat doen....nou dat gebeurd dus vooral erg langzaam:)....het vlees lag al klaar in mooi gevlochten bladeren (hoe lang al vragen we ons af?) de tuinmannen zijn er ook bij met de schep...eerst moeten de grote stukken hout eruit, de hete stenen blijven achter, er moet een modderpapje gemaakt worden om over de bladeren te scheppen.....1 voor 1 wordt er een bakje water uit de oceaan gehaald....een waterslang hebben ze nog niet aan gedacht waarschijnlijk....toch doen ze dit elke donderdag....
Na deze enerverende en vooral erg warme happening (we zitten er op een bankje vlak voor...) gaan we lekker bier drinken en douchen!
Om 19.00 uur gaan we weer de bult omhoog naar de Lovo Pit, nu staat de kokkin erbij, op rubberen laarzen, en onder haar bevel worden de schalen met vlees en vis achterin de auto van de manager gezet. Om 19.30 mogen we komen eten, we hebben buffet vanavond. Ze hebben de tafels aan elkaar geschoven en mooi gedekt, met mooie bloemen natuurlijk! We hebben heerlijk gegeten, er waren heerlijke salades en natuurlijk het vlees en vis uit de oven. Of je nou de kip of het varken of de vis proefde, het smaakte allemaal hetzelfde...gerookt...wel erg lekker geurtje maar we hadden het kruidiger verwacht. Toen het net bedolven was onder die bladeren kwamen er echt heerlijke geuren uit!
Na het ijs met chocolade cake, mijn 1,5 kilo is er deze week echt wel weer bij...krijgen we zang en dans, de dames uit het dorp zitten op een kleedje bij het zwembad en hebben leuke kindjes ook meegenomen. Het ene meisje van het strand is er ook weer bij en roept alweer "hé Tina"..de ontbijt serveersters zitten in de dansgroep, als we later, natuurlijk, weer mee moeten doen, word er al geroepen "als je niet meedoet heb je morgen een probleem bij het ontbijt"...
Ze zingen weer prachtige liedjes en het is gezellig zo bij het zwembad. We hebben het ook gezellig met de Australiërs uit Sydney en het bruidspaar is ook erg aardig en we zitten al aan de cocktails...
Daarna heerlijk slapen in het hemelbed en vanochtend werden we weer wakker met de zon er alweer bij!
We hebben echt geluk hier! Overal op het eiland regent het wel een deel van de dag maar het blijft vaak hangen achter "onze" berg en ook als het van zee komt zie je dat het vaak hier voorbij trekt!
Na het ontbijt kopen we een uurtje wifi en zorgen eerst maar eens dat er genoeg op onze prepaid creditcard staat om de rekening hier morgen te betalen.....
Daarna hebben we zowat 2 uren in de oceaan gelegen/gedobberd....het is net Nieuweschans, alleen het uitzicht is een stuk mooier! Je verveelt je geen minuut in het water, het is zo helder, je ziet de visjes...je ziet de dorpsbewoners van alles doen op het strand, de kinderen springen weer van de bootjes en hebben weer de grootste lol! Een (aardig forse) mevrouw uit het dorp komt aanlopen, stapt 3 stappen de zee in en laat zich dan zo voorover vallen.....met lange rok en al...
Hondjes die rennen, mannen met grote messen en palmboomtakken, een vuurtje, ook varkensingewanden die ineens in zee dobberen trouwens......je moet maar niet teveel nadenken over wat er allemaal in die zee gebeurd....
De Australiërs komen enthousiast terug van een duiktocht, ze hadden vanochtend eerst een opfris les in het zwembad en daarna gingen ze met een bootje naar het rif.
Na de lunch moeten we vandaag eerst nodig uitrusten......het is ook wel erg vochtig warm hoor...
Daarna gaan we erg sportief doen, we gaan de weg achter het hotel een stukje beklimmen..met de auto gisteren leek het goed te doen.....het is ook te doen, maar wel erg warm en je voelt de kuiten goed! We hebben wel prachtige uitzichten, over de oceaan en het dorpje. De manager komt nog voorbij in de auto en biedt een lift aan, maar dat is niet nodig:) het was een mooie wandeling!
Daarna lopen we nog een heel stuk over het strand, het is eb en je kunt een heel eind lopen, de visjes schieten door het water en we zien krabben die erg hard kunnen lopen!
Daarna moeten we natuurlijk weer bijkomen op onze veranda....en als het weer vloed word gaan we nog eens lekker dobberen in het heerlijke warme water! Eén van de Australiërs komt gewond terug met een kayak, hij is omgeslagen op het rif...rare wonden heeft hij en het is best gevaarlijk met infecties met koraal, gelukkig zag hij er tijdens het diner goed uit.
We drinken een biertje aan de bar, genieten van de 2 zangers uit het dorp, de muziek is zo rustgevend..en dan dat uitzicht op die oceaan erbij....het is hier echt een paradijsje!
Het avondeten is weer á la carte en ze hebben weer lekkere dingen, zoals garnalen en een Fiji fishcurry voor mij, Etienne heeft uiensoep en heerlijke kip én een bananensplit na!
Bij de aankondigingen voor wat er de volgende dag op het programma staat worden ook altijd de nieuwe mensen welkom geheten en de mensen die gaan krijgen het vaarwel lied, dat was dus voor ons ook gisteravond. Wel leuk hoe ze dat elke avond even doen.
Daarna gaan we onze tassen inpakken en ik ga buiten, zittend middenin de huppende kikkers, het dagboek bijwerken. Het heeft al even geregend en je merkt aan alles dat er meer komt, de zee is onstuimig, er zijn veel meer kikkers nog dan anders, de musquitos zijn nog erger dan anders...
Er is in het restaurant nog een kava ceremonie, maar dat geloven we nu wel. Etienne gaat wel net op tijd bij de bar drinkwater halen, de bar gaat vandaag namelijk al om 22.00 uur dicht.....ik had me toch echt verheugd op een pinacolada:) gelukkig deden ze het nog, met verse tegenzin, maar toch!
Morgenochtend moeten we hier helaas weg....om 11.00 uur gaan we richting Nadi en slapen 1 nacht in een hotel bij het vliegveld. Hopelijk kunnen we morgenmiddag nog wat in Nadi bekijken.

Zaterdag 4 januari,
De zon schijnt alweer en het is weer erg warm! Het heeft wel geregend, dat zie je aan de planten.
We gaan voor de laatste keer ontbijten, Etienne is niet helemaal fit...het volgende slachtoffer....er zijn veel mensen in het hotel een paar dagen niet echt lekker, diarree, erg moe etc.
Tijdens het ontbijt vliegt er steeds een heel mooi vogeltje, leek op ijsvogeltje, van een ligbed in het zwembad en terug, leek erg leuk!
Na het ontbijt pakken we de laatste dingen in en gaan uitchecken. Overal in het hotel is alweer bedrijvigheid voor een trouwerij! De boog staat deze keer op een andere plek. We kunnen de plechtigheid nog net mooi even meemaken! Het duurt niet zo lang...binnen 20 minuten is het belangrijkste voorbij. Als de tromslagen beginnen komt de bruid de trap naar beneden, de bruidegom staat dan al klaar op het strand. De krijger vergezelt haar en deze keer ook de getuige, een oudere man, maar niet haar vader.
Het blijft bijzonder om zoiets hier mee te maken! Daarna nemen we afscheid van de Australiërs en de Canadese en stappen in het busje. Het bruidspaar van afgelopen week gaat ook mee in het busje net als de Indonesiers die nu in Sydney wonen.
Het is weer een tocht van ruim 2 uren, maar erg mooi! Deze keer liggen er geen hinderlijke kleedjes op het dashboard en we hebben dus goed zicht. Het is een stevige chauffeur die er niet tegen kan als er wat voor hem rijdt....dat is een paar keer best eng...we rijden recht op een vrachtauto aan...maar het gaat goed. De chauffeurs onderling zitten te seinen met hand,vinger en duim en als onze chauffeur ineens langzaam rijdt dan staat er verderop ook een agent met lasergun....
We leveren eerst de anderen af op het vliegveld en dan brengt hij ons naar het hotel van vannacht. Daar horen we dat we een upgrade krijgen van standaard naar superior.....nou, nou zeg.....wij blij....
Onze bagage wordt wel netjes gebracht maar verder is er niks superiors aan.....het is een beetje een griebus kamer, we zijn benieuwd hoe de standaard eruit ziet.....de stroomdraden hangen er gevaarlijk bij....maar het is maar voor 1 nacht en dit is beter dan vannacht om half 4 al uit dat andere strandhotel te moeten vertrekken.
Etienne is nog steeds niet fit en daarom gaan we niet meer Nadi bekijken maar languit bij het zwembad liggen in de schaduw. De kinderen hebben hier ook veel lol en we lezen in onze Nieuw Zeeland reisgidsen! Daar gaan we dus morgenvroeg al naar toe, we zijn rond 12.00 in Christchurch en halen dan meteen een campertje op! We hebben nu ook zin in weer kamperen en rondtoeren! Fiji was wel erg lekker hoor en wat hebben wij geboft met het weer, ook vandaag weer de hele dag droog en dat in de regentijd! We gaan nog een hapje eten in het restaurant van het hotel, dat is ook wel weer lachen..er hangt een bord met "the specials" maar het enige wat daarvan te krijgen is, is de kip....ze verwachten eind van de week weer een varken binnen te krijgen......en ze heeft gehoord dat er binnenkort misschien ook weer steak is:) ...
De kip met patat is heerlijk en Etienne eet een hele pizza op, dus dat gaat ook weer wat beter! Als we na het eten vragen om een cappuccino....moet ze het eerst even vragen...ze komt terug en zegt heel plechtig "we hebben een cappuccino machine, maar we weten nog niet hoe het werkt, als wij de volgende keer willen terugkomen dan kunnen ze het zeker regelen!" ..
We nemen dan nog maar een borrel en gaan vroeg naar bed en liggen de hele nacht te vechten om uit de kuil te blijven....

Zondag 5 januari en maandag 6 januari,
Zondagmorgen om 5 uur gaat de wekker, gelukkig is er een waterkoker en koffie in de kamer, om 6 uur zitten we in de shuttlebus richting vliegveld.
Het inchecken gaat hier echt razendsnel! De douane gaat ook voorspoedig, geen rare dingen gelukkig! We kopen in de tax-free nog 2 flessen Fiji rum, we zijn klaar voor de kou in Nieuw Zeeland:)
Boven komen we er achter dat we een uur vertraging hebben, we struinen nog wat rond in de winkeltjes en drinken een kop koffie.
Om even na 9.00 uur gaan we de lucht in, we zien niet veel meer van Fiji, we zaten niet aan het raam en het waren al snel allemaal wolken. We hebben een ouder toestel deze keer en niet een mooi schermpje voor ons dus...
De vlucht duurde 3.40, we kregen een ontbijtje, we hebben nog even geslapen en wat gelezen en dan komen we al aan in Christchurch, waar het dezelfde tijd is! We hadden een erg spannende landing....het waaide erg hard en het vliegtuig schudde en bumpte, we vielen soms even een stukje naar beneden...de dikke jongen naast me had steeds het grootste woord maar had nu zijn vader stijf bij de hand beet:)
We landen gelukkig goed, mijn ouders zullen het meteen begrijpen als ik zeg "het was net de landing op Madeira"..
In het vliegtuig hebben we alweer een papier in zitten vullen voor de douane, in Nieuw Zeeland zijn ze ook weer erg streng....
Bij de paspoortcontrole worden we al geïnterviewd en we moeten onze vliegtickets laten zien, dat we toch echt wel weer weg gaan...verder gaat het over eten, dierlijke producten etc. Ik zeg dat ik chocolade in de tas heb en geen kruisje heb gezet bij "food" nou dat moest dus wel.....chocolade is toch eten zegt hij.....okee...
Na de paspoortcontrole zijn er 2 rijen, in de ene rij moeten alle tassen open, de andere veel kortere rij, worden wij in gedirigeerd....we boffen! De tassen hoeven niet open, wel krijgen we nog een interview en we moeten onze wandelschoenen laten zien, of ze schoon zijn van onderen...ik vertel van de rum en chocola en hij wenst ons een prettig verblijf!
Daarna blijft het nog spannend want alles moet nog door de röntgen, maar ook daar niks aan de hand! (Ik had nog koffie en thee van de vorige camper in de tas....)
Dan komen we in de aankomsthal en we zijn in Nieuw Zeeland! In de lijn voor de douane konden we al naar prachtige foto's kijken!
We bellen Apollo en wachten buiten bij de afdeling "wacht hier op je huurauto"... Het duurt even en Etienne gaat net nog een keer binnen bellen en daar komt net een Apollo busje aan! Wel een mooie service hier!
We rijden naar hun depot, het is dichtbij, en dan komen weer alle administratieve dingen voorbij.....we krijgen geen uitleg film meer....we kennen het wel, heeft de mevrouw ook wel door..
Dan gaan we naar buiten om het busje te inspecteren en ze kan 'm helemaal niet vinden......we zouden in NZ een Hippie busje krijgen, deze zijn precies hetzelfde als een Apollo, alleen zijn ze ouder dan 3 jaar.
Ineens komt de mevrouw er achter waarom ze 'm niet kan vinden....we krijgen geen Hippie maar weer een Apollo mee! Een upgrade in leeftijd dus...deze is bijna nog splinternieuw, dat is natuurlijk mooi! Ze hebben een fout gemaakt bij Apollo ...wat er wel aan de hand is, is dat dit kenteken verlengd moet worden en wij dan nog onderweg zijn...of we morgenochtend even langs kunnen komen? Nou dat moet dan maar natuurlijk....
Deze Apollo heeft wel een hele andere indeling trouwens....of het nou echt beter is....het voelt alsof het allemaal (nog) kleiner is....we hebben nu het aanrecht en gasstel, koelkast achterin...we hebben zeker minder opbergruimte. We hebben nu een kabouter tuintafeltje, maar een grotere zouden we ook bijna niet kwijt kunnen. Het is dus even opnieuw nadenken hoe en waar alles moet worden opgeborgen..
Het is trouwens prachtig weer, ongeveer 30 graden als de zon schijnt, 's avonds koelt het snel af. We rijden vanaf Apollo naar een camping dichtbij een supermarkt en restaurants.
We gaan eerst alles opruimen en daarna doen we boodschappen, de Woolworths heet hier Countdown, verder is het bijna hetzelfde, alleen is het hier goedkoper lijkt het....sommige dingen zijn ook weer duurder...zoals melk!
We gaan daarna eten bij het Italiaanse restaurant vlakbij en werden bediend door een erg aardige mevrouw met het naambordje "Tina" op..
Erg lekker gegeten, de wijn smaakt hier ook goed, het komt dik in orde hier in NZ:)
Daarna slapen, we liggen lekker zacht, we hebben dubbele matrassen en een extra dekbed van de Apollo mevrouw meegekregen! Ook een klein kacheltje trouwens!
Vanochtend werd ik wakker en dacht wel wat is het hier rustig buiten, geen vogels....er fluit wel wat, maar het is niks vergeleken bij Australië....
Het is wel weer prachtig weer! We ontbijten staande, we moeten om 8 uur bij Apollo zijn...
Daar hoeven we inderdaad maar, het beloofde, half uurtje te wachten, ze hebben er koffie en allerlei toeristisch foldertjes, dus geen punt.
Daarna gaan we nogmaals naar de supermarkt, voor de zware spullen, gisteren waren we lopend gegaan. In dit winkelcentrum is ook een electronica zaak en we kopen dus een NZ simkaart.
Bij de kassa in de supermarkt raken we nog aan de praat met een oudere vrouw die van oorsprong uit Emmen komt. Er is ook een café met klompjes en molentjes, hij heeft ook nederlandse producten te koop...."vanDamscafé"..
We hebben dus veel geregeld en gaan dan Christchurch centrum inrijden....buiten het centrum zie je ook al wel wat gebouwen in de steigers, maar in het centrum zie je pas hoe erg de schade van de aardbeving in 2011 is geweest. Het is één grote bouwput, sommige oude gebouwen staan nog, maar wel beschadigd en dus leeg. De Kathedraal is er erg aan toe, een stuk verderop hebben ze een "vervangende" Kathedraal gebouwd, een erg mooi gebouw ook, het dak bestaat binnen uit grote rollen karton, een heel bijzonder gebouw met gebrandschilderd raam. Een kunstenaar heeft verderop 185 witte stoelen neergezet ter nagedachtenis aan de doden die zijn gevallen, erg bijzonder...het zijn allemaal verschillende stoelen, van baby stoeltje tot rolstoel tot fauteuil tot eetkamerstoel.
In de winkelstraat hebben ze tijdelijke winkeltjes en restaurantjes etc in kleurige geschilderde zeecontainers, het lijkt erg fleurig en het is hier ook echt gezellig! Het is een rare gewaarwording zo'n stad in puin en al die kleurige containers, schilderingen en kunstwerken om het op te fleuren. Er is een route die je kunt wandelen langs de verschillende punten die interessant zijn, er is zelfs een gebouw waar op staat "The Earthquake, The Experience" ....ik weet niet wat je er te zien krijgt, het is een toeristische attractie...
Als je hier bent moet je het centrum van de stad even gezien hebben, we zijn benieuwd hoeveel jaren het nog zal gaan duren voordat de hele stad weer opgebouwd is......dat zal lang duren en veel gaan kosten.
Wij rijden daarna richting Noorden, we gaan naar Kaikoura. Eerst rijden we door voorsteden van Christchurch maar daarna zien we al snel hoe prachtig het hier is. Mooie groene heuvels, brede rivieren, sommige bijna droog, we zien de hoge bergen in de verte, sommige met sneeuwtoppen. De wegen zijn een stuk smaller dan in Australië en het kronkelt, klimmen en dalen, prachtige uitzichten.
We stoppen nog een keer bij een beach, drinken koffie bij een heel ouderwets wegrestaurant waar ze ook gebreide sokken verkopen...
Net voor Kaikoura ligt Goose Bay, dit is werkelijk prachtig, mooie rotsen voor de kust, prachtige blauwe kleur zee. Etienne zegt dat het op Noorwegen lijkt, het eerste stuk leek trouwens veel op Canada.
In Kaikoura gaan we naar de VVV, het aardige meisje helpt ons goed en regelt een camping vlakbij en 2 plekjes op de Whale watch boot voor morgenochtend 10.00 uur! Voor beide hebben we mazzel, het is erg druk overal...de camping stond gisteren, en ook vandaag, helemaal vol! Dat is wel even wennen na de vaak erg rustige campings in Australie...
Hopelijk zien we morgen dus een walvis, of meerdere, of een Orca.....zie je geen walvis dan krijg je 80% van je geld terug....wij hopen natuurlijk op een walvis!
We zijn vanaf de camping nog even naar het dorp gelopen, erg gezellig, toeristisch. Op een terrasje nog een biertje gedronken in de zon, daarna nog omhoog gelopen naar het kerkje, wat op een heuvel staat, mooi uitzicht vanaf daar!
Op de camping gegeten, de Duitse buurman komt aanrennen met vuuraansteker, als hij hoort dat de gaspit niet aan wil....even mee staan praten. Inmiddels is het, zowel binnen als buiten, zo afgekoeld dat de rum toch wel van pas komt!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mischa:
    13 januari 2014
    Super verhaal weer. Je zult ondertussen wel eelt op je vingertoppen hebben van dat typen ;-)

Blij dat jullie Fuji overleefd hebben en nu klaar zijn voor NZ! Al zit je er nu al een tijdje omdat de update deze keer in tweeen kwam.

Groetjes van de werkmensen!!