24 t/m 30 november

1 december 2013 - Marion Bay, Australië

Zondag 24 november,
Na 8 uur wakker! Lekker geslapen, het was een stuk minder koud vannacht!
Het zonnetje probeert er door te komen maar dat lukt eerst nog niet helemaal!
We ontbijten rustig aan vandaag en gaan daarna toch maar hotspotwifi op de camping kopen, kunnen we even in alle rust wat dingen regelen.
Als eerste regelen we de heenreis met de ferry naar Kangaroo Island en nog belangrijker..de terugreis! Het schijnt hier met Kerst erg druk te worden. We hebben nu gelukkig de ferry geregeld via internet en ik heb een camping daar gebeld, die is ook gereserveerd, net als de camping dichtbij de haven, de nacht voor Kangaroo Island en we hebben hier op de camping geregeld dat we na Kangaroo Island (dan is het écht Kerst) een plekje hebben! Tegen die tijd alleen nog zorgen dat de koelkast gevuld is....
Dan de blog bijwerken en de financiën regelen en dan is de hotspot-tijd alweer op ...en het is ook al 12.00 uur...dus snel op stap Adelaide verkennen. We lopen de belangrijkste straten in het centrum, er staan prachtige oude panden. Het voetgangersgebied bestaat natuurlijk uit winkels en die zijn allemaal open al is het zondagmiddag, in de meeste plekken waar we geweest zijn sluiten de winkels op zondag om 13.00 uur.
De straten zijn al helemaal in kerstsferen, prachtige versiering trouwens! Hindley Street en Rundle Mall en Rundle Street hebben we helemaal gelopen en we hebben staan kijken naar de Adelaide Concertband en naar straatartiesten, het is een erg gezellig sfeertje en inmiddels is de zon er helemaal doorgekomen! Het is nu meteen weer flink warm ook! We kijken in een paar winkels en drinken capu en omdat het zondag is ...met gebak!
Daar begint een man tegen ons of we uit Holland komen? "Ja!"..hij heet Gerard de Groot en is als kind met zijn ouders naar Adelaide verhuist en er nooit weer weggegaan...zijn moeder was een Soepboer, een Fries dus! Uit Leeuwarden, hij zou best eens naar Holland willen maar heeft vliegangst....ja dan is het wel een eind..
Wij lopen ook nog bij de musea en de Universiteit van Adelaide langs, een gigantisch complex van oude en nieuwe gebouwen. We lopen daarna naar Melbournestreet, dit is niet erg ver van de camping, het is een straat vol restaurantjes en café's, erg gezellig! We drinken lekker een biertje buiten in het zonnetje, binnen is er livemuziek, er zitten veel verstokte vrijgezellen in deze kroeg...we eten er ook een heerlijke steak! Als we daarna gaan staan voelen we heel erg onze voeten...gelukkig is de camping niet al te ver! Ik heb ook een kapper gezien in die Melbournestreet, die is morgen om 9.00 uur open! Dus morgen eerst de was ophangen en dan naar de kapper! Etienne gaat kijken of zijn camera gemaakt kan worden bij een officiële Nikon reparateur.
We drinken nog wat in de late avondzon voor de camper, daarna lekker douchen en boekjes lezen over onze vervolgroute! We hebben nu tijd om nog omhoog naar Flinders Ranges NP! We waren van plan om nu onder Melbourne aan de kust te zijn maar door het weer dus hier in Adelaide terecht gekomen! De mevrouw van de camping hier snapte er niks van dat we hier met Kerst weer zijn, maar dan met een ander busje...

Maandag 25 november,
Meteen bij het wakker worden is het al prachtig weer!
Snel even ontbijten in het zonnetje. Eerst de wasmachine al aangezet! De was na het ontbijt opgehangen en we balen van die stomme handdoeken van Apollo, die gaan steeds meer pluizen, alle kleren hebben rare rode pluisjes onderhand... Etienne gaat daarna naar de Nikon reparateur en ik ga richting Melbournestreet voor de kapper.
Ik loop natuurlijk te ver...een Telstra monteur zet we weer de goede kant op:)
Er zitten al 2 dames in de aluminiumfolie...maar ik kan er wel even tussendoor! Ik moet even wachten, geen probleem, ik vraag of er toilet is en word op pad gestuurd met een bos sleutels ...buitenom, trappen op en daar is een Pilatusstudio..met toilet en sleutel die past!
Teruggekomen ben ik ook snel aan de beurt, ik krijg ook nog kopje koffie en de kapster zegt nog even dat het wel hoog tijd werd voor een knipbeurt:)
Ze heeft gelukkig snel door wat voor model Hetty er altijd van heeft! Ze is wel razendsnel met de schaar...we komen aan the Royal familiy hier echt niet toe....ik heb nog maar 2 slokken koffie op en het is al klaar! Maar het ziet er prima uit, dat vinden de dames in aluminiumfolie ook! "We zagen je binnenkomen zeggen ze....en nu....wat een verschil:)"
Daarna terug naar de camping waar de was droog is! Proberen om één en ander te ontpluizen..en zelfs overhemdjes gestreken:) ..gebabbeld met andere vrouwen die aan de was waren...een echte maandagochtend...
Ik zat net met kopje koffie in het zonnetje en daar is Etienne weer...zonder camera! Maar er blijkt nog niks gebeurd te zijn...ze gaan 'm inspecteren..hopelijk weten we morgen meer.
We besluiten daarna om naar het wildpark net buiten de stad te gaan, die waar je een koala kunt vasthouden....
Het is een kort ritje maar het verkeer is stuk drukker dan toen we hier zaterdag binnen kwamen.
We slaan af bij Mount Lofty, eerst naar het Cleland Wildlife Park.
Het is een mooi ritje omhoog, prachtig uitzicht over Adelaide! Voor de ingang van het park hangt al een koala in een boom! We betalen entree en kopen ook zakje voer! Dat voer hebben we al meteen nodig, er lopen hele grappige kleine beestjes die elk korreltje (soort biks, heel klein) wat je geeft één voor één opknabbelen! (Helaas zijn we de naam van de beestjes alweer vergeten...)
In de weides lopen kangoeroes, wallaby's, emoes, de moeraswallaby's zijn er en de rotswallaby's en veel meer... Er lopen allemaal vogels, van eendjes tot pelikanen...heel veel parkietjes en andere mooie vogeltjes en de meeste mag je uit je hand laten eten, erg leuk!
Het hoogtepunt is natuurlijk de koala's...om eentje vast te houden en op de foto moet je natuurlijk betalen maar daar trakteer ik mezelf maar eens op! Je moet een raar groen jasje aan en het meisje van het park zegt hoe je moet gaan staan, je moet vooral niet bewegen bij het overdragen.. en dan geeft ze Steven, zo heet "mijn" koala, over aan je. Mijn ene arm onder zijn kont en andere op de rug, hij is best zwaar, weegt 11,5 kilo.
Wat een lief beest en een hele dikke vacht heeft hij. Zij maken een foto maar Etienne mocht ook nog foto's maken daarna! Het was erg leuk!
Daarna gaan we nog in de rij voor de gratis "meet en greet" Dan mag je nog een andere koala op de foto zetten en aaien en de oppasser vragen stellen etc. Zij zet ons ook nog met z'n tweeën met de koala op de foto!
Het zijn echt prachtige beestjes! Daarna gaan we nog bij de dingo en Tasmaanse duivel kijken, bij de gevaarlijke slangen..de wombats (die slapen) en proberen ons laatste voer kwijt te raken bij de wallaby's....maar ze hebben de hele dag al lopen eten en de meeste liggen loom in de zon uit te buiken:)
Wij gaan daarna nog naar de Mount Lofty Summit voor het mooie uitzicht, je kan heel Adelaide zien liggen, het is groter dan we zo dachten, je ziet ook de kust. Daarna nog langs de supermarkt, we hebben het brood en de boter ook alweer op...in deze supermarkt hebben ze weer heel andere dingen ...dus ben je zo een uur kwijt..alle gangpaden even door:) we eten dus vrij laat, al die tijd nog heerlijk warm buiten. Gedoucht en foto's gekeken, heel even op internet, we hadden nog beetje hotspotminuten..nu zitten we om 22.10 nog steeds buiten in korte broek en hemdje! Het wordt hier dus steeds warmer, ik ga vannacht zonder sokken!

Dinsdag 26 november,
We worden pas kwart voor 8 wakker! Toch schijnt de zon al volop! Ik heb vannacht zelfs schuifraampje verder open gedaan en slaapzak afgeschopt..
We ontbijten met de laatste heerlijke stokbroden, gisteren gescoord bij de bakker en Foodlands supermarkt.
Dan op naar de fotoreparateur, deze heeft goed nieuws! Ze kunnen de Nikon repareren, er moet een nieuwe spiegelreflex unit in, die hebben ze op voorraad, om 11.00 uur is het klaar! Wij rijden even naar de kust bij Adelaide, in Glenelg wandelen we mooi even over boulevard en strand. Het is erg warm vandaag! In Glenelg hebben ze een gezellig centrum en prachtige jachthaven. Wij zijn om 11.00 weer bij de reparateur en ja hoor het is allemaal gelukt! Hij doet het weer! Etienne natuurlijk erg blij! Zijn nieuwe toestelletje is ook leuk maar als je zo'n Nikon gewend bent..
Daarna gaan we de Highway 1 op richting Wakefield, de weg heet eerst ook Wakefield Highway, daar een cappuccino stop en dan richting Port Pirie. Onderweg erg druk, eerst veel winkels en autoverkopers etc, daarna veel tuinbouw, veel kassen en daarna weer graanvelden, hele grote graanvelden...maar ook grote schuren met silo's, waarschijnlijk varkens en kippen, die zie je ook voorbij komen in de open vrachtwagens. Ze zijn druk met graan oogsten, het stuift verschrikkelijk! Veel meer dan eerder in New South Wales. We zien ook koeien en schapen en weer dromedarissen.
Port Pirie is een industriestadje aan de Spencer Gulf, grote loodsmelterijen hebben ze hier. We gaan even binnen bij de VVV, de mevrouw vraagt meteen of we uit Holland komen? Ze herkent onze tongval, er wonen Hollanders in Port Pirie, geen boeren, ze zitten veel in de autoverkoop en heten "van den Akker"... Misschien hebben ze familie in Dokkum:)
We krijgen het adres van een camping waar we graag heen willen van de aardige mevrouw! We hadden hier alleen een webadres van. We lopen nog even door naar de openbare bibliotheek, die zit vast aan de VVV, het is het oude treinstation geweest, hier worden we gratis wifi lid! We kunnen nu bij alle bibliotheken in heel South Australia inloggen! We moesten eerst registreren natuurlijk ..met paspoort en al..
Dus even op de wifi en daarna richting Port Augusta. We maken nog even een fotostop op Weerona Island, daar kun je zo oprijden,mooi uitzicht op de Spencer Gulf en the Flinders Rangers!
Net voor Port Augusta moeten we rechtsaf richting the Flinders Rangers maar we gaan eerst nog even tanken voor we de prairie inrijden, dus naar Port Augusta, we tanken hier voor 1,53 de liter...vanochtend in Adelaide hebben we nog getankt voor 1,36...dat was ook wel spotgoedkoop!
Dan dus richting camping, die heet en ligt bij Spear Creek en is op het erf van een schapenboerderij, een sheep station zeggen ze hier. Het is richting Quorn en dan richting Wilmington en dan ergens halverwege 12 km op een klein weggetje richting de boerderij! (Er stond 12 km....was natuurlijk weer veel langer:)) Het ligt er echt prachtig tegen the Flinders Ranges aan en het is er niet druk:)
De mevrouw die aan komt rennen naar "the office" moet ook smakelijk lachen om onze vraag of ze nog een plekje heeft...
We staan hier prachtig onder hele oude redgum bomen, de krekels zijn erg luid, de vliegen erg irritant en het is echt weer heel erg warm! Outbackwarm! Heerlijk!
We wandelen nog even over de farm, het vliegennet weer opgezocht en om het hoofd gedaan, wat een vliegen hier..
We zien de schuur waarin de schapen geschoren worden, de scheerapparaten hangen er nog...het gaat net als in Mclouds!
Buiten staan van die houten hekken waar ze doorheen gaan en verderop op het erf een waterbassin en een hekwerk waar ze de vrachtauto's opgaan. We lopen stukje richting de bergen en zitten even op een bankje, hier heb je een fantastisch uitzicht richting Port Augusta, we zien de geschoren schapen onder de bomen, maar een paar....ze hebben hier in totaal 5000 schapen. Na deze wandeling drinken we een koud pilsje! Het is hier fantastisch, alleen jammer dat er vliegen zijn..
We hebben hier ook een goede campkitchen met gasstel, koelkast, magnetron etc. Etienne maakt gebakken aardappelen met worstjes en blikje sperziebonen erbij en we hebben weer een heerlijke maaltijd! Afwassen, douchen, theedrinken....heerlijk ....we hoeven niks meer vanavond, want ik heb mijn boekhouding en dagboek ook alweer bijgewerkt! Morgen richting Wilpena Pound! Dan gaan we onze kuiten weer eens in werking zetten! Mooie wandelingen vanaf daar!

Woensdag 27 november,
We worden wakker op de schapen boerderij, geen schapen gehoord vannacht en ook niet hoeven tellen:)
Het was erg warm, zelfs bovenop het laken geslapen.
Tijdens het ontbijt beginnen de vliegen alweer met hun aanval en we hebben een leuke jonge kookaburra vogel om ons heen, niks bang en erg brutaal, hij zat bijna in de camper.
Als je het, gezellige, toiletgebouw binnen gaat word je ook aangevallen door een heleboel vliegen en torren en ander gespuis. Eenmaal binnen is het een oase van rust, we hadden ook alle voorzieningen voor onszelf... In het toilet staat een gezellig bloementje en wierookstokjes, zeepjes etc. (Bij de mannen niet hoor ik net...) Er is naast de keuken ook nog een tv-kamer met "prachtig" bankstel!
We treffen vanmorgen de meneer van de camping, zij zijn gepensioneerd, hebben alles verkocht en wonen groot deel van het jaar hier op de camping en doen het beheer voor de boer! Ze zijn vrienden van elkaar geworden toen ze hier vaak kampeerden. Hij vertelt dat de boer wel moet uitkijken naar een andere manager...hij heeft Parkinson en ze willen zelf nog op reis in Australië, ze willen sowieso eerst paar maanden naar West Australië, hij is daar zo enthousiast over....we moeten zeker nog eens terug voor 3 maanden naar het westen:)
De boer heeft voornamelijk vleesschapen, een Zuid-Afrikaans ras, deze hoeven niet geschoren, de wol valt er zelf in plukken af...er zijn bijna geen schaapscheerders meer te vinden vertelt hij....de boer koopt vaak een klein aantal Merinos, scheert deze zelf en verkoopt ze later in grotere aantallen. Wij rijden later bijna zo'n vleesschaap dood...er schoten zo 3 over de weg toen we wegreden.
De meneer vertelt ook nog dat het een erg warme dag gaat worden, als de vogels 's ochtends vroeg geen lawaai maken dan weet je zeker dat het erg heet wordt! Hij waarschuwt ons voor de hitte en dat we moeten uitkijken voor branden.
We nemen afscheid en gaan eerst naar Port Augusta, hier komen alle wegen bij elkaar, The Ghan (de trein door het midden van Australië) komt hier ook langs! Er is ook een gevangenis. Het is een beetje een rare plaats, er staat veel leeg, veel verwaarloosd, we zien hier ineens weer heel veel aboriginals.
We kijken even op het station, prachtige muurschilderingen, daarna halen we nog een paar boodschapjes en pinnen etc. We halen ook nog even een Sinterklaaskadootje voor elkaar! Dat was in Adelaide niet meer gelukt.
Dan via Quorn richting Wilpena Pound. Na Quorn komt nog Hawker, hier tanken we nog voor de zekerheid. De oude Ghan reed vroeger via Quorn, ze hebben nu zo nu en dan nog een oud stoomtreintje op dat spoor, het is vast een prachtige route, we zien de spoorweg door the Ranges slingeren. Wij hebben ook prachtige route, hier en daar hebben we lookouts voor mooie foto's.
Bij de ingang van Flinders Ranges NP staat een hokje waar je, jezelf moet registreren en de entree in een envelopje moet doen, het is 10 dollar per auto.
Daarna rijden we naar het visitorscentre, we hebben een kaartje met wandelingen nu en worden naar het resort  gestuurd voor de camping. We horen hier ook dat er morgen kans op regen is....dus snel de wandelschoenen aan, water mee, pet op ..we doen de wandeling van 3,5 uren, the wangara lookout hike, 7,5 km. Er is hier een krater ontstaan miljoenen jaren geleden toen er een meteoriet is ingeslagen. Middenin zijn dus allemaal bomen en rondom staan de bergen, the Ranges.
Het is een prachtige wandeling, eerst door een bos met oude gombomen, we zien berggeitjes, een kangaroe, lizards.. Je komt langs een beekje, klimt stukje omhoog, komt langs oude boerderij en dan moeten we echt omhoog klimmen voor the Pound! Je hebt een lower en upper outlook, we gaan eerst naar de lower, die gaat met trap en boven staat een bankje......ik ben blij dat ik zit, de benen willen niet meer....eigen schuld..we hadden iets te eten mee moeten nemen...het is zo warm en het vraagt nog al wat van je dat geklim. Na water drinken probeer ik ook toch de upper te halen maar ben halverwege maar mooie foto's gaan maken:) Etienne is wel boven geweest natuurlijk..maar het uitzicht was niet veel anders dan halverwege.
De terugweg gaat best snel, de zon is ook wat minder heet! We komen weer geiten tegen en een emoe! We hebben helaas geen foto voor de blog van deze expeditie, geen telefoon of kleine wifi camera mee, dat is ook maar beter want anders krijgt mijn mem weer een nachtmerrie dat we van een berg afgevallen zijn:) (dat had ze na de foto's van the Bald Mountain)
Op de camping eerst een müsli reep en dan een lekker koud pilsje!
Heerlijk douchen, makkelijk eten en we zitten nu in het busje omdat de vliegen ons zo te pakken hebben dat het niet leuk meer is...maar wel erg warm binnen. De kaketoes gaan erg tekeer, dat wordt vast regen morgen en volgens een oudere meneer die we spraken op de parkeerplaats bij de supermarkt, wordt het morgen koud...maar 30 graden ipv de 41 van vandaag:)

Donderdag 28 november,
Kwart voor 8 pas wakker! Het is nog steeds prachtig zonnig weer!
Na het ontbijt vertrekken we uit Wilpena Pound, de wandelingen vanaf hier zijn allemaal veel te zwaar, meer dan 10 km en klimmen, je moet zelfs melden bij de receptie dat je die gaat lopen en natuurlijk dat je weer terug bent. We rijden richting Blinman. Onderweg komen we nog mooie lookouts tegen, vooral de "Stokes Hill Lookout" is prachtig, een mooi overzicht over de hele Wilpena Pound! De lookout is een stuk omhoog via een onverharde weg....we mogen van Apollo 5 km off road ..maximaal...
We slaan daarna af richting Brachina Gorge, dit is ook een onverharde weg maar ziet er wel aardig uit....het begin dus...daarna zitten er rare stukken bij, dus gaan we tot aan de "rivier" besluiten we en dan terug, de rivier ligt natuurlijk helemaal droog, maar dat is wel mooi plaatje met de oude gombomen!
Onderweg komen we ook nog het graf van een klein meisje (Emma Smith, 2 jaar) tegen, verongelukt tijdens transport naar de kopermijn. We zijn blij dat we weer terug zijn op de asfaltweg, alles wat bovenin lag in het busje ligt nu beneden...
We rijden verder en zijn dan al buiten het Nationaal Park maar de hele regio is Flinders Rangers, ook buiten het park. We komen nog langs "The Great Wall off China"....prachtig mooi, grote rotsen die lopen als de grote muur in China, het lijkt er echt op! Na deze fotostop, ik heb er inmiddels 3681..., komen we in Blinman aan, we gaan in hotel Blinham koffie drinken aan de bar, we nemen er ook een lekkere sandwich kip/kaas bij. Het is er erg gezellig, het meisje achter de bar komt uit Engeland en vertelt waarom ze verliefd is geworden op Australië en over het hele traject waar ze nu in zit om te mogen blijven, het hotel staat garant voor haar. Er zit ook een stel uit Zwitserland, zij is ook erg gezellig, we zien hen waarschijnlijk nog wel in Melbourne, zij moeten ook 15 december hun auto inleveren bij Apollo. Zij heeft haar baan opgezegd en is al vanaf september hier op reis, haar vriend is afgelopen weekend in Adelaide aangekomen.
Na deze gezellige lunch gaan we verder en we besluiten via een andere route terug naar beneden naar Quorn te rijden. Onze "Truus" geeft aan dat we door Blinham verder moeten....we komen op een onverharde weg terecht...maar "Truus" zal het wel weten, ze is ingesteld op "onverhard vermijden".. We rijden dus verder en verwachten dat het zo "normaal" wordt...maar nee dus het gaat dus 40 km op deze manier:) iets meer dan we mogen van Apollo.
Het is op stukjes ook net een verharde weg maar ook vaak niet:) we rijden door droge rivierbeddingen, langs een gorge, het is een prachtige route zo dwars door de bergen en rotsen, emoes, berggeiten, kangoeroes natuurlijk, ook de zeldzamere rock-wallaby's zien we! Dan ineens vanuit het niets rijden we over de vlakte...weg zijn de bergen, nu is het nog 11 km vlakte, er komt zelfs een tegenligger aan, eerder gelukkig niet, de weg is erg smal, de tegenligger is een politiewagen....Apollo gaat ons laten arresteren...maar hij rijdt door. We komen uiteindelijk uit bij Parachilna, hier staat het beroemde Prairie-Hotel!! Net ervoor hangt een grappig bord met een kangoeroe, emu en camel, de bekende waarschuwingsbordjes hier om op te letten dat je ze niet dood rijdt...nu staat er op "eat me today" en dan Prairie-Hotel.
Daarna rijden we aan de andere kant van The Flinders Ranges richting Hawker. Het is inmiddels erg bewolkt geworden, het is gelukkig nog wel droog. We tanken in Hawker bij dezelfde pomp als gisteren, de mevrouw vraagt Etienne waar we allemaal geweest zijn, ze schudt haar hoofd als hij vertelt van de shortcut route van vanmiddag.
We besluiten in Hawker te kamperen, het is mooi geweest voor vandaag, best slopend dat off the road rijden:) met een 2wd.
We checken in bij de Big4....vragen weer of er nog een plekje beschikbaar is....de meneer met erg lange baard, speelt het spelletje mooi mee en zegt dat hij even moet kijken of er nog een plekje is.....hahaha we mogen zelf uitzoeken waar we gaan staan...we zijn de enige op de hele camping, dus parkeren we dichtbij het toiletgebouw! De meneer van de camping heeft ook nog een broer hier rondlopen met een gigantisch lange baard! Ze hebben vast meegedaan aan de wedstrijd in Glen Innes, "the Beardies".
Als we ons busje opendoen is het wel even schrikken....overal ligt een laag rood stof....we kloppen alles uit, kleren, beddengoed etc, gelukkig zitten de kastjes goed dicht maar verder zit ook alles onder het stof...na het stofruimen hebben we wel een pilsje verdient! Dan komt er zowaar nog een busje de camping op! En....die gaat tegenover ons staan....nou ja..de hele camping is verder leeg...het is een jongeman alleen. Hij zwaait vriendelijk en wij zwaaien vriendelijk terug natuurlijk....maar even later zijn we hem al helemaal zat, het is een Fransman en zit steeds keihard te bellen.....het is niet te geloven, wat zal die een rekening hebben..hij belt zowat heel Frankrijk....Ondertussen maken we pasta, afwassen, douchen en dan maken we nog een wandelingetje door Hawker. Het is er zo stil.....we hebben 1 auto zien rijden, bij de kroeg zaten een paar mensen en verder kun je er een kanon afschieten.....en die schoot ook echt...we schrokken ons rot, het was zo'n luchtkanon om vogels weg te jagen....
We lopen langs het oude treinstation, is nu restaurant en drinken daar nog een pilsje. Hier kwam vroeger The Ghan langs! Er hangen nog mooie foto's van. Er staan buiten ook oude foto's en oude landbouwwerktuigen etc.
Daarna lopen we via een andere weg terug, nu hebben we ook alle wegen hier gehad:) Etienne maakt nog een filmpje bij een groepje bomen waar echt heel veel kaketoes heel erg tekeer gaan...geweldig wat een drukte en herrie, kunnen we dat thuis nog weer eens horen, we gaan die kaketoes erg missen weten we nu al!
Als we terugkomen op de camping is de Fransman gelukkig uitgebeld...ik moet nog stukje schrijven natuurlijk en dan gaan we zo weer slapen! Zo nu en dan vallen er paar drupjes regen, het heeft hier vanaf augustus niet echt meer geregend vertelde beardie.
Het is ook beetje frisser, we hebben de fleece erbij aan, dus ook maar weer een slaapzak erbij vannacht! Morgen gaan we richting York Peninsula, we gaan nog een paar dagen naar de kust!

Vrijdag 29 november,
Het was fris vannacht en het heeft ook nog geregend!
Als we opstaan staat de zon alweer te schijnen, maar nog wel fleece erbij aan.
De "beardies" zien we niet meer..helaas..ik bedacht vannacht dat ik ze wel graag op de foto zou willen..
We rijden via Quorn, Wilmington en Melrose de Flinders Ranges uit, we zien ze nu vanaf de andere kant en vinden ze nu eigenlijk mooier! De zon schijnt er ook zo mooi op waardoor je die diep rode gloed over de bergen krijgt! De stadjes onderweg zijn ook leuk, het is er nu al erg stil maar in januari en februari veranderen ze helemaal in spookstadjes, dan is het veel te heet om hier te zijn.
We zien ook weer de grote roofvogels boven de vlakte zweven en soms een stukje mee met ons busje als ze naast de weg een hapje hebben...gisteren hebben we hele grote eagles/arenden gezien, wat een grote vleugels.
We komen weer langs veel graanvelden, er wordt weer druk geoogst! Ook zien we weer veel zoutmeren en meertjes, bij Lochiel is een heel groot zoutmeer, het heeft een roze kleur, ze hebben hier een soort monster van Loch Ness in gemaakt, erg grappig.
We rijden dus via Melrose, hier begint het NP Mount Remarkble ook erg mooi! hebben even een fotostop gemaakt. Om in het park te rijden moet je wel een 4WD hebben..wij rijden dus braaf door!
Hier en daar staan nog oude ruïnes van oude homesteads van de eerste emigranten hier, er staan hier ook nog steeds hele dikke, grote, dus hele oude, redgum bomen, vooral prachtig als ze langs droge rivieren en kreken staan. We zien weer veel kaketoes en parkietjes en helaas rijden we een heel klein vogeltje dood...die komen in een hele zwerm ineens voorbij en dan is eentje niet meer te ontwijken.
We gaan via Crystal Brook, Snowtown, Lochiel (het zoutmeer) en dan Port Wakefield. Het laatste stukje zijn we dus van de week eerder geweest. Ik weet nu zeker dat de grote schuren met silo's die we daar zagen vol kippen zitten, we zagen vandaag vrachtwagens vol kippen van een erf daar komen! Busje met vangers er achteraan.
Voorbij Port Wakefield rijden we richting Ardrossan en worden met een mooi bord welkom geheten op Yorke Peninsula! Er staat al een straf windje hier! Je voelt dat de zee dichtbij is! We rijden verder het schiereiland op, ook hier veel landbouw, weer veel graan. Het glooiende landschap met de kale graanvelden of nog met grote rollen stro erop doen ons aan Denemarken denken, met de zee in de verte. Alleen is de zee hier veel blauw/groener.
Het is een prachtige route naar beneden naar het puntje van het schiereiland, we willen naar een camping in Marion Bay. Onderweg stoppen we nog om te tanken en even naar een Bakery voor lekker brood en een lekker saucijzenbroodje. Het is smoordruk bij deze Bakery, veel mensen die even snel een lekker broodje halen of natuurlijk een vleespasteitje! Meatpie is hier erg populair en ze zijn ook erg lekker! Aan het einde van de middag zijn de meeste bakkers altijd helemaal uitverkocht!
Daarna rijden we het laatste rechte stuk naar beneden en zien de zee! Ze noemen het hier "the bottum end" wel grappig..we zijn ook al in "the top end" geweest!
De camping is ook hier lang niet vol....we besluiten om hier 3 nachten te blijven. We komen op een plekje te staan waar we de branding horen en maar paar meter hoeven te lopen naar het strand! We staan alleen wel pal op de wind en die gaat hier aan zee flink tekeer! We gaan eerst een eind lopen over het strand en door het water, het is prachtig, de zee is er meteen als je het strand oploopt. Verderop hele mooie rotsen en we hebben hier duinen met prachtige beplanting. Het voordeel van voorjaar is dat alles prachtig bloeit! Het nadeel is dat het nog wel beetje frisjes is...maar wel lekker rustig in het toiletgebouw:)
In de zon uit de wind is het trouwens erg warm. Bovenop de duinen hebben we prachtig uitzicht en is het heerlijk op een bankje in de zon.
Daarna via strand en zee terug naar de camping. We drinken wat en komen er dan achter dat het wel heel hard waait waar we staan...als één van ons opstaat moet de ander het stoeltje vasthouden anders gaat deze er vandoor.....het is helemaal niet leuk zo en we bedenken dat we zelfs binnen moeten eten hier....
Dus naar het office, nadat we natuurlijk mooi ander plekje gezocht hadden...het office is net dicht..de meneer is niet blij met ons als we aanbellen....maar we mogen wisselen van plaats.
Daarna nog lekker buiten gegeten in het zonnetje! Afwassen, douchen en daarna naar binnen gegaan, buiten is wel erg koud nu! Dat wordt vannacht weer 2 slaapzakken en misschien ook wel sokken!
We hebben hier trouwens zomaar gratis wifi! Morgen gaan we wandelen in het Nationale Park hier op het puntje: Innes NP, ziet er mooi uit, prachtige wandelingen! Nu gaan we nog even de foto's van Mischa bekijken van het Red Centre avontuur! Hij heeft de foto's van die dagen met ons gedeeld via Dropbox, erg leuk! We hebben nu ook een goede wifi verbinding, dus gaan we ze nu bekijken!

Zaterdag 30 november,
Rond half 8 wakker, de zon schijnt alweer! Vannacht paar keer wakker geweest, het busje schudde gewoon heen en weer zo hard waaide het.....
Gisteravond nog genoten van de foto's van Mischa, wat hebben we daar ook veel moois gezien! (En gelachen..)
We ontbijten rustig aan, moeten nu zeevogels op afstand houden, en dan op naar Innes NP.
De visitor centre is pas 10.30 open dus moeten we onszelf inschrijven en de 10 dollar in een zakje doen. Daarna stoppen we meteen bij Stenhouse Bay. Hier is een prachtige wandeling van een uur langs allemaal prachtige uitzichtpunten over de "Investigator Strait", het water is zo helder en zo prachtig van kleur...mooie rotspartijen, schitterende kust! Onderweg raken we nog aan de praat met een stel uit Adelaide, hij is oorspronkelijk Italiaan, zij Duitse.
Er lopen lizards (met blauwe tong) over de weg en de gigantische mieren (1inch groot) die je gemeen kunnen bijten, daarna heb je flinke zwelling, het is ons gelukkig nog niet overkomen. Wel door de iets kleinere rode gebeten, die zijn ook niet leuk!
We lezen ook de bordjes over de geschiedenis van deze streek, de gypsum mining, dat is soort cement, ze hebben nog steeds mijnen, maar hier is de productie gestopt in 1974, het werd te gevaarlijk hier aan de kust, en hoeveel wrakken van boten hier omheen liggen, het was ook erg gevaarlijk om hier aan te leggen. Je kunt aan de overkant Kangaroo Island zien trouwens! Er liggen dichterbij ook aantal eilandjes, eentje met een vuurtoren.
We lopen ook nog de lange pier het water in op en zien, aan het einde op de witte rotsen, pinguïns zitten!
Daarna verder rijden, je rijdt steeds maar een klein stukje en dan een wandeling naar het volgende uitzichtpunt en dan heb je ook weer totaal ander uitzicht! We hebben ook twee wandelingen naar vuurtorens en er is een historisch dorpje met mooi meer.
Er staan hier veel bomen en struikjes door de wind gebogen, mooi gezicht. Er zijn ook duinen en prachtige bloeiende bloemetjes, veel vetplantjes.
We zien prachtige witte stranden met groen/blauw water, het water heeft hier echt prachtige kleuren...
We spreken alweer een Zuid-Afrikaan, die begint weer in het Nederlands...ze wonen nu in Engeland en zijn hier ook 3 maanden in totaal. Bij een volgende wandeling komen er 2 duikers uit het water geklommen over de rotsen, ze hebben kreeften gevangen, ze laten die zien en wij er foto's van maken natuurlijk! Echt hele mooie dikke kreeften, prachtig rode kleur! De ene duiker komt van oorsprong uit Alblasserdam en doet ook een poging tot Nederlands praten. We komen ook vaak dezelfde mensen weer tegen bij een volgend punt, dat is wel grappig. Je loopt elkaar totaal niet voor de voeten, we hebben nooit hoeven wachten om een foto zonder mensen te kunnen maken.
Het is hier echt een schitterend gebied en we zijn het er beide wel over eens dat het hier nog mooier is dan bij de Whitsundays. De wind is nog steeds goed pittig, zal wel altijd zo zijn, maar we lopen het grootste gedeelte in hemdje, vanochtend eerst even fleece erbij aan. De zon brandt lekker door en aan het einde van de middag voel je, je gezicht gloeien net als na een dag zeilen met mooi weer.
Ik moet ook vaak aan Terschelling denken, maar dat mag niet van Etienne...."nou ja we zijn hier aan andere kant van de wereld!!" ...maar de wind en de duinen en het eilandgevoel hier...
Het is alleen jammer dat er vliegen in deze wereld zijn...wat een vervelende beesten, ik maak een foto van Etienne die achter op rug en armen helemaal zwart van de vliegen is!
Ze hebben de wandelpaden ook weer zo mooi aangelegd, mooie houten trappen naar het strand ook.
Aan het einde van de middag zijn we wel genoeg uitgewaaid, we hebben ook alle punten gehad, we rijden terug naar de camping! Daar moeten we eerst onze tafel terug halen.....er staan nieuwe mensen naast ons en die hebben onze tafel voor de caravan staan.....ze dachten dat het campingbezit was...wilden de tafel zolang ze hier staan lenen...hahaha duizenden excuses van de mevrouw....(nadat Etienne even langs geweest was om te vragen of dat normaal was hier) later kwam haar man ook nog apart langs met excuses...
Dan lekker douchen en omkleden en op naar de Marion Bay Tavern!
Hier schijn je heerlijk te kunnen eten, ze hebben zelfs prijzen gewonnen!  Het is een klein stukje lopen vanaf de camping. Het eten en de wijn was inderdaad erg lekker! Ik had een groot bord met allerlei soorten vis, zo vers en heerlijk gebakken! Etienne had een bord vol vlees! Lekker ijsje na ook! Het grappige was dat we hier ook weer zowat alle mensen zagen die we overdag tegenkwamen, inclusief de halve camping..
Het is ook het enige restaurant in Marion Bay...
Daarna in de camper stukje schrijven en Etienne is bezig met zijn "Piet Paulusma Australië vooruitzichten"  we moeten weer omhoog om mooi weer te houden lijkt het.....het schijnt hier morgen ook wat minder te worden....
We moeten morgen toch eerst verplicht uitslapen want de stroom is er af tot 10.00 uur....dus geen wasmachine die het doet en geen heet water en blog bijwerken zal ook wel niet lukken, de router zal er ook wel uit liggen..
Nu nog even foto's uitzoeken voor de blog en dan zullen we wel vroeg in slaap vallen na al de zon, zee en wind van vandaag!
Oh ja even voor de duidelijkheid...het wordt ook wel beetje ingewikkeld, de Australiërs begrijpen ons ook niet helemaal soms.....
We zouden nu eigenlijk aan de Oostkust zitten, dan Canberra en via Snowy Mountains naar de kust onder Melbourne en dan 15 december in Melbourne aankomen.
Door het slechte weer aan de Oostkust zijn we dus veel eerder richting westen vertrokken en daardoor vanaf Canberra al naar Adelaide gereden....we moeten nog steeds 15 december in Melbourne zijn, we gaan dan via de Grampians, boven langs dus. We leveren daar de 15e het busje in bij Apollo, zitten dan 2 dagen in een hotel in Melbourne, halen de 17e een zelfde soort busje op bij Britz (ook verhuurbedrijf, dit busje mag Kangaroo Island op, de Apollo niet!) en rijden dan via The Great Ocean Road weer naar Adelaide en naar Cape Jarvis om met de ferry naar Kangaroo Island. Daar komen we 24 december weer van terug, staan dan 2 nachten nog op de stadscamping in Adelaide en vliegen de 26e naar Sydney. We zijn er helemaal niet rouwig om dat we door het weer al eerder deze kant op zijn gekomen want nu hebben we hier veel meer tijd! Het is hier echt prachtig!

1. Greetje Eilander:
    1 december 2013
    Zondagmorgen, dus tijd om jullie verslag te lezen. Geweldig !! Wat zullen jullie afvallen van al de hitte en de lange wandelingen. Hier is het miezerig dus wees maar blij met de hitte. Van de vliegen kan ik me helemaal voorstellen, wat kun je dan blij zijn met een hoed met vliegengaas. Er is een geluk, ze bijten niet, zijn alleen erg irritant. Verheug met op het volgende verslag. Groeten vanuit Nederland waar Sinterklaas al in het land is en bijna cadeautjes komt brengen.
    Werk weer bij AB tot 1 april ivm zwangerschapsverlof dus ben wel op de kerstborrel. Die is dit jaar gewoon weer bij AB en niet in de martinihal zoals vorig jaar. Groetjes !!
  2. Elly Sijtsma:
    1 december 2013
    Wat een avontuurlijke reis. Lekker genieten hoor
  3. Mischa:
    2 december 2013
    Jeetje, wat kun jij toch een eind wegschrijven zeg! Wel erg tof om te lezen en de foto's te bewonderen. Al had ik wel een foto van Tina met nieuwe coup verwacht ;-)

Geniet er nog lekker van, wij zwoegen wel verder :-P
  4. Lucia:
    2 december 2013
    Ja inderdaad, met de vernieuwde Nikon had ik ook wel een statie portret nieuwe coupe verwacht! Nou ja, volgende ronde dan? Heb wel weer genoten van jullie verslag en de prachtige foto's! Heb Pa en Mam telefonisch voorgelezen uit het blog. Nou ja, Mam had de telefoon...en riep dan tegen Pa 'de camera is weer gemaakt!!' Het is er warm!! Ze zitten in Adelaide!! ...etc. Hilarisch telefoongesprek dus! Verder alles en iedereen goed hier. Jullie heel veel plezier en natuurlijk een spannende Sinterklaas! Dikke tût!!