17 t/m 23 november

24 november 2013 - Adelaide, Australië

Zondag 17 november,
We worden wakker onder 2 slaapzakken en ik heb zelfs vannacht de sokken aangehouden!
Wat waren wij gisteravond koud en nat toen we weer op de camping waren...het bleef maar regenen en wij liepen nog in "the beach stand" op slippers en korte broek. Iedereen in the Blue Mountains is zo blij met deze regen! De brandalarmwijzer staat weer in het veilige blauw! Alles is nu erg nat en dat is dan natuurlijk wel weer een groot voordeel voor toeristen, alle watervallen zijn actief!
Wij waren dus gisteren nat en koud, warme douche, sokken en slaapzakken en niet te vergeten de rum deden ons weer warm worden! Vroeg onder de wol dus met een boekje!
Vanochtend was het droog! Wij aan de wandel en we hadden nog even geluk..we zagen iets! De mist was even een beetje opgetrokken, dus the Three Sisters gezien! Ook veel watervallen, we liepen er zelfs dwars doorheen...het hele wandelpad was waterval geworden. Het is wel een prachtig gebied zelfs zonder zon, weer mooie wandelpaden aangelegd, ze hebben ook een kabelbaan en prachtige uitzichtpunten die je allemaal tegenkomt op de wandelroute's. Je kunt trouwens ook met de hop on hop off bus bij al die lookouts langs...
We hebben echt even geluk gehad want later trekt het weer helemaal dicht met de mist en als het ook weer begint te regenen zijn we er wel klaar mee! We lachen ons nog helemaal slap om bussen vol toeristen die vol verwachting bij het Tree Sisters lookoutpoint worden gedumpt, ook veel in korte broek...de shop heeft het druk met regenponcho's verkopen! Vol verwachting lopen ze naar de reling en zien alleen mist....
We maken nog een foto van the Tree Sisters in de volle zon.....een foto van een foto in het bezoekerscentrum:)
Wij zijn vandaag beter gekleed, sokken en dikke jassen! (Ik heb het zweet op de rug....fleece, donsjasje en regenjasje...lekker warm:)) Maar..we zijn er wel klaar mee, dus lopen we via de gewone weg terug naar de camping en pakken het spul in en gaan richting Canberra! (Daar schijnt de zon zagen we gisteren op internet) We nemen de route via eerst Bathurst en daar naar beneden via Oberon naar Goulburn. Het is een prachtige route, eerst nog de mist van de Blue Mountains en de artistiekerige dorpjes, daarna weer boerenland! Glooiende groene heuvels vol met koeien en schapen. We hebben nog wel veel afgebrand bos ook gezien, je kunt je het nu niet meer voorstellen hoe erg het hier met de bosbranden was een paar weken geleden! Toen dachten we nog dat we er misschien helemaal niet heen zouden kunnen gaan door die branden! We troffen een keer Nederlanders die vanaf Sydney waren gevlogen en vertelden dat je het zelfs in het vliegtuig kon ruiken... Hoe verder we komen hoe minder bos en hoe meer boerderijen, de brievenbussen laten zien dat er nog meer mensen wonen dan je zo vanaf de weg ziet. We zien ook dat iemand zijn afgedankte magnetron als brievenbus op een paaltje heeft gezet! Het is echt weer klimmen en dalen, soms erg steil. Het weer wordt steeds beter! De zonnebril moet weer op! We zien een dood wild zwijn langs de weg, zien alpaca's tussen schapen lopen, ook weer veel paardenfokkerijen, wijngaarden en hoe dichter we bij Goulburn komen hoe meer Merino schapen we zien, in Goulburn staat een 15 meter hoog, 21 meter lang Merino schaap, het is het centrum van de schapenfokkerij in Australië!
Wij maken natuurlijk foto's en eten hier ook een lekker warm broodje!
Dan het laatste stukje naar Canberra, het landschap is helemaal weer verandert en de lucht wordt steeds blauwer! We rijden langs Lake George, althans op de kaart zien we een groot blauw meer, maar wij zien alleen een grote droge vlakte, beetje groen/gelig gras....we hebben het net op internet opgezocht (ja, ja ..we hebben een camping met free wifi) het is helemaal geen meer...er zit wel water onder die vlakte en als het veel regent komt het water ook wel omhoog....er zijn zelfs theorieën geweest dat er dan een meer in water daalde in Nieuw Zeeland...maar daar zijn ze wel uit dat, dat niet kan:) wel een bijzonder meer dus en zo zag het er ook uit..zeker met die grote blauwe vlek op de kaart..
We rijden daarna Canberra binnen en dat is heel anders dan b.v. Brisbane binnenkomen....nou is het natuurlijk zondag....maar het is een oase van rust hier..
De VVV is al dicht..mijn boek heeft een adres van een stadscamping, als we daar zijn horen we dat ze helemaal vol zitten! Dat is voor het eerst dat we dat meemaken! Ze geeft ons 2 andere adressen, de eerste is gewoon op het parkeerterrein van de paardenrenbaan....de tweede is bij een motel en lijkt goed en gelukkig hebben ze plek! We zetten het busje lekker te luchten en zitten heerlijk nog even in het zonnetje! We eten ook nog buiten maar dan is het ook hier te koud geworden en gaan in het busje!

Maandag 18 november,
Voorzichtig doe ik gordijntje iets opzij....ja hoor, gelukkig de zon schijnt!
Het was weer een koude nacht, ook hier, er blaast een frisse oostenwind hier over de vrij open camping..
We douchen snel en zetten de wasmachine aan, dat zal nu toch echt weer eens moeten! Na het ontbijt is die alweer klaar en de wind en zon helpen flink mee om het snel weer droog te krijgen. Ondertussen even de camper een goede beurt geven:) in plaats van 3 minuten ben ik wel een kwartier bezig, zelfs met sopje door de koelkast. Etienne zit ondertussen heel Australië zowat door weeronline te halen....we mogen blij zijn dat we weg zijn gegaan van de Oostkust, ook langs de hele New England Highway is het nu trouwens bar slecht. Ons plan om na Canberra naar beneden naar de kust onder Melbourne blijkt niet meer een goed plan...we kijken het nog even aan!
Om 11.00 uur staan we bij de bushalte naar de stad! In het centrum aangekomen lopen we richting Capital Hill, Canberra heeft veel van Washington, dat was ook de bedoeling van de architect van de stad...
We komen eerst langs de Nationale Bibliotheek, een prachtig gebouw met fonteinen ervoor, er is een tentoonstelling over "Mapping the World" hoe de wereld en vooral Australië op kaart gebracht is, door de ontdekkingsreizigers met name, erg interessant! Vooral onze Nederlandse ontdekkingsreizigers hebben een hoop werk verzet, al die oude kaarten hangen hier nu, erg leuk om te zien...ook dat het hier eerst allemaal "New Holland" heette..
Vlakbij de bibliotheek hangen alle vlaggen en onze driekleur hangt naast de Nepalese en Australische vlag!
Daarna lopen we verder richting Parlement, veel aboriginal kunst en gedenktekens onderweg, veel sportievelingen op fiets, joggend of wandelend. Voor een hoofdstad is het opvallend rustig allemaal. We lopen langs het oude parlement, dit is nu het museum voor democratie. Voor dit gebouw staan wat tentjes en soort keten met aboriginal vlag en spandoeken, maar geen aboriginal te zien..
Voor het huidige parlement is wel een demonstratie gaande, een vrouw vertelt ons dat dit is voor de vluchtelingen die in Australië (volgens haar) worden doodgezwegen...volgens haar komen er elke dag vluchtelingen aan die meteen op de boot teruggezet worden, volgens haar discrimineert ook zowat elke Australiër.... Dat hebben wij inderdaad ook gemerkt, zodra het over aboriginals gaat.....
Er is veel bewaking om het parlement heen maar alles gaat in vrede en wij lopen alles zo voorbij naar de ingang van het parlement. Hier natuurlijk de tassen en wijzelf door de scan..en dan staan we al in de hal! Een vriendelijke jongeman geeft ons een folder waarmee we zelf op pad kunnen! We lopen door het gebouw, schilderijen van alle voormalige presidenten, ook veel mooie kunst, we nemen een kijkje in de Senaatzaal en mogen zelfs op het dak! Daar hebben we een prachtig uitzicht! Er zijn veel schoolreisjes ook, allemaal in de verschillende schooluniformen en keurig in de rij! Ook een klas moslimmeisjes in zelfde kleur sluiers...
Hier op de camping slapen die schoolreisjekids allemaal in de cabins hier op het terrein, ze hebben veel lol!
Vanaf het parlement lopen we een flink stuk naar de ANZAC (Australische en Nieuwzeelandse soldaten tijdens de eerste wereldoorlog) Parade Memorial, deze lange avenue staat vol Memorials voor alle oorlogen die geweest zijn waarbij Australische soldaten betrokken waren en ze waren overal bij! Vooral the airforce heeft grote rol gespeeld.
De weg eindigt bij het Australian War Memorial, een mooi gebouw omhoog met mooie trappen. Binnen is het oorlogsmuseum en ook het memorial voor alle Australische slachtoffers van alle oorlogen met een mooie vijver met eeuwig vuur en muren met alle namen van alle Australische slachtoffers, veel hebben nu net een rood bloemetje in de muur geschoven gekregen, vorige week was hier wat bij ons dodenherdenking is.
Het museum is echt prachtig, wij hadden eigenlijk wat te weinig tijd, het staat bekend als mooiste oorlogsmuseum ter wereld en dat is zo! Om 17.00 sluit het museum en start dagelijks de "last post" herdenking. Elke dag wordt er een verhaaltje vertelt over een gesneuvelde militair, er worden bloemenkransen gelegd, nu ook door schoolreisjekids, er is een doedelzakspeler en natuurlijk wordt begonnen met het volkslied en de "last post" wordt geblazen, heel indrukwekkend allemaal maar het deed ook wel erg Amerikaans aan, we hadden de Australiërs wat stoerder verwacht...beetje dubbel.
Wij lopen via de Parade Memorial avenue terug en slaan af naar het centrum. Ze hebben ook een prettig centrum, winkels, terrasjes (maar die zijn alweer druk met inpakken....) de hele dag hebben we prachtig zonnig weer gehad, we hadden wel de lange broeken aan en vest mee, op de frisse wind moest dat vest ook aan maar uit de wind is het flink warm!
Al met al hebben we veel gelopen en zijn best moe, naast de bushalte zit de Mcdonalds en we besluiten een Angus burger te nemen, dat is toch nog typisch Australisch:)
Daarna met de bus naar de camping terug en het schone bed opmaken en er ook maar meteen in! Nog even whatsappen (mensen zijn al bezorgd dat ik degene ben die in een waterval is gevallen:)) en mail etc.
Ik natuurlijk nog dagboek schrijven en dan slapen! Oh ja we hebben bij de Mc journaal gekeken en zagen dat het overal waar we vorige week waren nu wel erg slecht weer is....in Noord Sydney, zijn wij ook door gereden die voorstad, zijn zelfs gewonden gevallen bij de storm, bomen op auto's..echt verschrikkelijk. Ook de Blue Mountains hebben nog steeds erg slecht weer. We mogen blij zijn dat we deze kant zijn uitgereden!

Dinsdag 19 november,
Rond 7 uur wakker en het is weer prachtig weer! Het voelt warmer en we trekken meteen een korte broek en hemd aan! Na het ontbijt, met geroosterd brood (dan was het brood nog te eten:)) eerst een babbeltje met de rare buurman, die toch wel mee viel...gisteren kwam hij ineens bij me staan en vroeg wat ik aan het doen was..."nou de afwas" ...dat vond ie maar raar dat deed je toch niet buiten...hij blijkt Vietnam veteraan te zijn en kwam natuurlijk ook voor de memorials en het oorlogsmuseum.
Daarna eerst inkopen doen bij de Woolworths, bakker en bottleshop, we kunnen weer even vooruit! Dan gaan we naar het Black Mountain Reserve, bovenop staat de Telstra toren, de telefoonprovider van Australië, we hadden dus goed bereik met onze Australische simkaart:)
Je kunt met de lift omhoog naar 877 meter, daarna kun je via trappen nog een stukje hoger, hier kun je buiten rond lopen, wat een prachtig uitzicht over Canberra en omstreken! Je ziet nu ook goed hoe Capital Hill gebouwd is, het grote meer en de bruggen naar de stad. Het is ook allemaal laagbouw en voor een hoofdstad is het beslist niet groot en dus erg rustige sfeer! Het valt ons wel op dat net buiten de binnenstad en de parlementaire zone veel slecht onderhouden huizen staan, soort achterbuurten en we hebben nog nergens zoveel zwervers en rare types gezien als hier.
Daarna rijden we de stad uit richting Tidbinbella National Reserve, op weg daar naar toe komen we eerst het Canberra Deep Space Communication Complex tegen! Dit is onderdeel van de NASA, er staan grote satellietschotels die signalen van raketten en satellieten opvangen en verzamelen, ze zijn 1 van de 3 stations, de andere staan in Madrid en in Californië. Het gaat om "deep space" dus Mars, Jupiter etc. Een medewerker laat ons zien hoe ze de vanochtend gelanceerde raket naar Mars (gelanceerd op Cape Canaveral) nu volgen, later pakken de andere stations het één voor één over en het gaat natuurlijk 24 uur per dag door! (Die raket doet er trouwens 10 maanden over, is pas in september 2014 op Mars..) Bij de afslag naar hen toe staat al een groot bord waarop je gevraagd wordt alle telefoons, Ipads etc uit te doen! Dit kan de signalen verstoren. We mogen wel foto's maken! Onze kids van het schoolreisje van de camping, we herkennen het busje en hun uniformkleuren, zijn er ook trouwens! Ze gedragen zich prima!
Het is erg interessant allemaal, er staan ook nog allemaal dingen uit de ruimte, eten wat de astronauten mee hadden, hoe zo'n pak precies in elkaar zit, een stuk steen van de maan etc. Erg leuk museum en ook alweer gratis net als alles wat we gisteren bekeken hebben, het is hier echt net Washington.
We drinken nog een capu in het zonnetje, met een view op de grootste satellietschotel, je ziet 'm ook voortdurend draaien!
Daarna rijden we 4 km verder naar het visitors centre van het Tidbinbella! Volgens de ranger is er niet zo ver rijden een camping en hebben we dus nog genoeg tijd voor een paar mooie wandelingen!
We moeten eerst 10 km rijden door het park, het is er prachtig, tot we het "Eucalypt Forest" bereikt hebben, hier zitten koala's!!
Het park is eigenlijk ook een beetje dierentuin,een sanctuary noemen ze dat hier, de dieren leven in hun natuurlijke omgeving, zitten niet in hokjes of kooien, maar in de vrije natuur. Er staan wel omheiningen op een paar plaatsen in het park, bij de koala's, bij de rock-wallyby's en de sanctuary. Ze zijn ook bezig met fokprogramma's voor bv de rock-wallyby's, die komen bijna niet meer voor. Bij de ingang van het "Eucalypt Forest" zit een oudere dame en ze vertelt dat we om de hoek al meteen een koala met kleintje kunnen zien! We moeten even zoeken maar dan zien we ze! Ze zitten verstopt achter sappige eucalyptusblaadjes! Erg mooi om te zien! We starten daarna de wandeling en kijken natuurlijk goed omhoog naar meer:) we hebben meteen geluk, heel hoog in de top van een zowat bladloze boom zit een koala in het zonnetje! Hoger dan wij hadden verwacht...en dus kijken we daarna van midden boom ook naar bovenin de bomen:) stijve nekken dus!
Later zien we nog een moeder en kleintje! Het kleintje zit helemaal bovenin de boom, klimt nog hoger als wij er staan en moeder hangt halverwege de boom. Je ziet het kleintje dus klimmen en met de handjes naar blaadjes grijpen, echt heel mooi om te zien!
Als we terugkomen bij het startpunt van de route zitten er al 4 oudere dames, ze blijken vrijwilligsters te zijn in het park. We maken even een praatje en rijden dan een stukje verder naar de "Sanctuary Walk". Dit is ook een prachtige wandeling langs wetlands, rotsen, mooie houten wandelpaden over het water, mooie aboriginal kunstdingetjes onderweg, we zien heel veel hagedissen, vogels, zoals zwarte zwanen, ook weer pelikanen en veel meer:)
Wat heel bijzonder is, is dat het vogelbekdier hier ook leeft en wij er een glimp van hebben gezien! Al met al een prachtige wandeling ook! Dan is het ook al bijna 5 uur, we rijden terug via een prachtig uitzichtpunt, zien een gigantische onweerslucht aankomen....maken nog weer foto's van kangoeroes, er hoppen en liggen weer gigantisch veel. We weten nu ook dat kangoeroes ook lekker kunnen liggen! Ze liggen heerlijk op hun zij te slapen! Bij de uitgang zien we ook nog mooie emoes! In het park hebben we trouwens ook nog 2 moeras kangoeroes gezien! Die hebben hele andere koppies, ze noemen ze hier: wallaroos.
Dan gaan we op zoek naar de camping, het is een heel eind the middle off nowhere in, het is ook een NP, het Namadgi NP, we moeten 8,50 per persoon in een bakje vooraan bij de eerste boom stoppen! De ranger komt dat morgen halen! We zijn hier helemaal alleen in de natuur! Weer kangoeroes om ons heen...geen meer deze keer, maar we horen wel water van het beekje stromen, verderop zitten watervallen! Er is dichtbij ons plekje een toiletgebouw met ook een douche! Ik ben al geweest, je krijgt 3 minuten warm water en dan volgt een pauze van 2 minuten! 3 minuten zijn best lang en dus genoeg! Er brandt ook licht binnen! Je mag hier in de vuurbakken die her en der staan ook een vuurtje maken! Dus hout sprokkelen! Dat kunnen we goed na het red centre avontuur:)
Nu zitten we dus heerlijk bij het warme vuur! De onweersbui is gelukkig overgedreven, we hebben een paar spatjes gehad! We hebben heerlijk chili con carne gegeten met een lekker wijntje erbij! Het is hier trouwens windstil en dus lang zo koud niet als 's avonds in Canberra op de camping!

Woensdag 20 november,
We worden wakker op de nog steeds lege en stille camping, we zaten in het Woods Reserve trouwens. Boven de camper hangt een vogelnest en daar hebben we wel geluiden van gehoord en ons busje is er niet schoner op geworden....het onweer is niks geworden, vannacht is het ook droog gebleven!
We douchen even 3 minuten en dan lekker ontbijten! Het was een leuk plekje hier! Onze kleren ruiken nog naar  het lekkere vuurtje van gisteravond:)
In de douche vanochtend trouwens wel een partij enge spinnen, kleine snelle....Etienne was 1,5 minuut van zijn douchetijd kwijt aan spinnen wegspoelen.....ik heb maar net gedaan of waren ze er niet!
Daarna moeten we eerst toch wel weer richting Canberra om te tanken, dus in de woensdagochtendspits en zowaar even een beetje file!
Dan gaan we naar de snelweg, we hebben besloten om toch maar richting Adelaide te gaan, het is daar mooi weer en we willen graag zowel de stad als de Barosso Valley bekijken en dat wordt krap in de dagen dat we vanuit Melbourne die kant op reizen via de Great Ocean Road en daarna gaan we naar Kangaroo Island. Dus nu via de snelweg, de toeristische routes schieten niet echt op die kant uit. De Sturt Highway blijkt alles mee te vallen, er is best nog variatie in landschap! We rijden via Yass, naar Gundagai, naar Wagga Wagga, de Highway heet ook een poos "the Hume Highway" naar de ontdekkingsreiziger Hamilton Hume, die heeft in Yass gewoond.
In Wagga Wagga komen we langs de RAAF basis, ervoor staan een aantal vliegtuigen in de tuin en er is een RAAF museum. Die is geopend op woensdag en in het weekend! Even gekeken natuurlijk, gebabbeld met de oudgedienden die hier nu vrijwilliger zijn. Het is een echt museum, er staan binnen geen vliegtuigen, wel leuke dingen hebben ze zoals een hele kamer ingericht over de RAAF honden! Ze vragen ons waar we nu naar toe gaan en vinden het heel slim van ons dat we niet door The Snowy Mountains naar de kust onder Melbourne gaan....het sneeuwde nog in the Mountains vertellen ze!
Na deze stop rijden we verder op de Highway 20, richting Narrandera, we hebben ook nog stukje Newell Highway. Het is een stuk droger en lager hier, we zitten maar meer op 55 meter en het is dus weer lekker droge warme lucht! Dus worden mijn vingers en tenen hopelijk snel weer soepeltjes, veel last gehad afgelopen week.
Het is bijna weer het echte outback gevoel! Er zijn veel boerderijen ook hier, koeien, schapen en veel wijngaarden. De Murrumbidgee River stroomt door het hele gebied en zorgt voor vruchtbare grond, ze verbouwen zelfs rijst en veel citrusvruchten.
Bij de afslag naar Griffith is in Darlington Point een camping, maar 3 km van de Highway af, we besluiten hier heen te gaan, genoeg gereden voor vandaag! We hebben weer 2x getankt! (en illegaal de vogelstront weggewassen met het raamwasding...)
De meneer van de camping begroet ons met een handdruk! Hij is erg blij met Hollanders, we krijgen zelfs korting! Hij kan wel praten...hij houdt niet weer op....in een klein kwartier hebben we de hele economie van Australië en crisis in Europa besproken! Ook hij doet weer erg af op de Australische regering, dat ze alles doodzwijgen inclusief de slechte economie.
Het lukt ons eindelijk om in te schrijven en te betalen en we mogen zelf een mooi plekje uitzoeken! Het busje snel weer aan de stroom..de batterij stond alweer in het rood...jammer dat je maar 1 nacht zonder stroom kan kamperen. Deze camping ligt aan de rivier en er is een wandelpad naast de rivier dus lopen we nog een stukje! Het is erg warm en we gaan na de wandeling lekker een biertje drinken, worden zo loom dat we beide ook nog in slaap vallen...heerlijk zo'n dutje! We voldoen vandaag totaal niet aan de waarschuwingen van de minister van Volksgezondheid.....we zijn gaan wandelen zonder hoed en water, hebben vandaag niet eens zonnecrème gebruikt, dus in de zon geweest zonder bescherming.....en...we hebben onze appeltjes aan boord van het busje niet weggegooid langs de snelweg waar ze je vroegen om dat te doen i.v.m. fruitvliegjes....volgens mij doet niemand dat..er wordt ook niet gecontroleerd. Zo nu en dan staan er van die borden, gevolgd door een parkeerplaats met afvalbakken, hier word je dan geacht je fruit in te gooien, het mag het "nieuwe" gebied niet binnen!
We hebben vandaag wel veel politie gezien, ook radarcontrole en auto's die van de weg worden gehaald voor controle, overal staan borden dat het speerpunt van de politie deze maand is "alcohol in het verkeer"... Ze hebben vast wel een paar te pakken met alle wijngaarden die je kunt bezoeken hier.
Na een lekkere douche gaan we eten, brooddag met hamburgers vandaag. De lucht ziet er hier nu ook uit of het gaat onweren...de kaketoes zijn ook helemaal wild, grote groepen vliegen hier gillend over ons heen....we zullen zien wat er gaat gebeuren, we zitten nu nog lekker buiten in korte broek en hemdje!

Donderdag 21 november,
We worden pas half 8 wakker! Het is bewolkt buiten, het regende ook vannacht, geen onweer gehoord.
Nu is het weer droog, we ontbijten even snel uit het vuistje en dan weer op rit! Gelukkig kunnen we de sleutel van het toiletgebouw bij de receptie in een brievenbus stoppen....anders hadden we die man weer aan de praat gehad.
We rijden weer via de Sturt Highway, die Sturt was natuurlijk ook ontdekkingsreiziger...volgens mij had ik dat nog niet vermeld:)
Die Sturt, Hume en Stuart hebben het binnenland van Australië in kaart gebracht en hoopten/verwachtten een grote binnenzee te ontdekken...maar dat viel tegen..ze vonden de Outback, droog en dor.
Wij gaan via Hay en komen dan ook echt weer in de Outback, die van New South Wales staat zelfs op een bord! Het is droog en weer rode grond maar door de rivier ook heel vruchtbaar, we zien veel land en tuinbouw vandaag. Gigantische graanvelden waar een combine bezig is, een stipje in het veld, je moet er wel een dag over doen om van ene kant van het graanveld naar de andere te komen! De zon is er ook weer volop bij!
Het is nu een vlak landschap, we kunnen heel ver kijken! Later komen er weer meer bomen langs de kant. We zien ook heel veel emoes lopen!
We hebben ook 2x koeien op de weg, die mooie zwarte Angus, ze steken over en iedereen moet maar wachten, niet dat er veel verkeer is....er zijn wel weer veel trucks, er is veel te vervoeren vanuit dit gebied, de trucks met koeien in 2 etage's zien we veel.
Bij Balranald tanken we en trakteren onszelf op een capu. Het mysterie met de auto's met een "P" achterop is nu ook opgelost, kwestie van vragen:) het viel ons al op dat het jonge mensen zijn met die "P" achterop....het is een voorlopig rijbewijs, ze moeten nu nog bewijzen dat ze het kunnen!
Dan verder richting Robinvale, naar Mildura, het citrusvruchten paradijs aan de Murray River. Het is inderdaad waar, bij binnenkomst regio Mildura zie je bomen met mandarijnen en sinaasappels en heel veel wijngaarden, de huizen hebben oprijlanen met hoge palmen, echt prachtig gezicht! Het is hier ook het centrum van de gedroogde vruchten, Sunraysia, zelfs de lijnbussen in de stad heten Sunraysia Line, er is een universiteit van Sunraysia, alles in Mildura is Sunraysia.
We zien vrachtauto's vol met sinaasappels, prachtig gezicht dat oranje in die open laadbakken.
Wij gaan eerst nog even naar Red Cliff, hier is de grootste wijngaard van Australië, die van Lindeman, maar we konden 'm niet vinden....wel zagen wel hun druivenranken staan, maar het hoofdgebouw en de proeverij....geen idee... Verder staat in Red Cliff "Big Lizzy" een gigantische stoomlocomotief, de motor weegt alleen al 8 ton en het heeft een topsnelheid van 3 km per uur....het is ooit vanuit Melbourne hier naar toe gereden....dat duurde 2 jaren!
We doen nog de tourist drive van Red Cliff, zo komen we ook nog op een wandelpad naar de Murray River terecht...100 meter stond er...ik op teenslippers, moet makkelijk kunnen..was wel weer een kilometer natuurlijk:)
Daarna zoeken we een camping in Mildura, het wordt een Big4, die zijn altijd goed. We zouden nu eigenlijk naar de radarboten in de rivier en de grote redgumbomen aan de rivier moeten gaan kijken maar we besluiten om maar eens in the Mall vlakbij rond te kijken, even beetje winkelen en sneupen. Alles is hier al in kerstsferen, wel gezellig! Daarna nog heerlijk in het zonnetje gezeten met een wijntje en biertje, rijst zoetzuur gegeten en naar de Mcdonalds gelopen voor hun nieuwe ijsje, de cone met softijs met warme chocoladesaus of warme caramel! Hebben ze die in Nederland ook al?
We willen natuurlijk naar de Mc om even op de wifi, dat ijsje is bijzaak:) ..maar we komen er niet op helaas.
Als we later teruglopen proberen we het nog bij een aantal motels, bij een garage hebben we zowaar open wifi, maar het staat er niet zo lekker op de wind aan de verkeersweg...
Dan nog een douche en kopje thee en de dag is alweer om! Wel even snel de weersvoorspelling voor Adelaide bekeken en dat lijkt er op!!! We weten trouwens niet meer in welke staat we zitten....we hebben onze dag niet echt geloof ik...we hadden het bord "Welkom in Victoria", dan moet de klok een half uur vooruit of achteruit...dat weten we ook niet meer zo goed....maar ze leven hier nog op de tijd die we hadden...volgens ons is dit toch weer New South Wales...we zien het morgen wel, dan komen we toch aan in South Australia!

Vrijdag 22 november,
Alweer vrijdag..
We ontbijten even snel, lekker weer in het zonnetje, maar wel een vestje erbij aan, het was ook koud vannacht.
Dan weer op pad, eerst tanken nog in Mildura en hier zit ook een autowasgebeuren bij, van die boxen, ons busje is erg aan een wasbeurt toe! Je gooit dollars in de muur en kunt dan kiezen wat je wilt, je hebt voorwas, echte was, met veel roze schuim (ruikt heerlijk) en naspoelen, wax is ook nog mogelijk! Etienne wast het busje, ik maak foto's..
Daarna weer de Sturt Highway op! Op naar Renmark, we zien eerst weer veel wijngaarden en sinaasappelbomen, daarna komen we echt in de graanschuur van Australië terecht! Dan was gisteren nog niks! Zover je kunt kijken staat er graan op de velden of is net geoogst of ze zijn aan het oogsten, de combines en grote trucks die het graan ophalen lijken stipjes in zo'n veld.
In Renmark zijn we in Riverland belandt, alles draait hier om de Murray River. Hier even ook weer veel citrusvruchten, de boompjes zijn een groene oase middenin het goudgele graan! We zijn inmiddels in South Australia en we kregen daarvoor alweer allemaal borden over dat je fruit en groentes weggegooid moeten worden! Even later is er zowaar een echte controle! We worden aangehouden en de meneer vraagt of hij in de koelkast mag kijken.....nou prima...er zat niks van fruit in die koelkast, wel in het kastje daarnaast, maar daar heeft hij gelukkig niet gekeken! In Berri stond een hele grote sinaasappel die je kon beklimmen, maar deze is inmiddels gesloten! We moeten in Berri wel wachten voor de mooie brug, er komt een grote houseboat voorbij, die kun je hier huren om op de Murray River vakantie te vieren. We zijn daarna van de  nieuwe Sturt Highway afgegaan en gaan nu via Loxton verder over de oude weg. In Loxton halen we een kop koffie bij de plaatselijke BP, de jongen achter de balie bekijkt ons alsof we iets heel aparts zijn:)...er komen vast niet vaak toeristen langs hier, een aantal mensen zwaaien ook als we verder rijden.....maar dat gebeurt hier vaker, de mensen zijn gewoon erg vriendelijk. Het is trouwens best groot dat Loxton en heeft ook weer veel wat alle grotere plaatsen in dit gebied hebben, grote machines en trucks en andere landbouwdingen te koop!
Wij slaan af naar Swan Reach en krijgen dan nog een km of 80 alleen maar graanvelden te zien, de weg loopt kaarsrecht, geen bochtje voor de afwisseling...en alleen maar graan en wat boompjes die middenin zo'n veld staan. Ook geen emoes of kangoeroes, ook bijna geen dode dieren langs de weg! Vandaag trouwens wel veel alpaca's gezien, allemaal al uit de wol!
Bij Swan Reach moeten we op de pont! De Murray River over! We wachten op de man met portemonnee maar die komt helemaal niet..de pont is zowaar gratis! Het is maar een klein stukje, maar wel leuk, er zwemmen heel veel pelikanen rond.
Na de pont zien we de heuvels van de Barossa Valley al, we gaan van 18 meter in een korte tijd alweer naar tegen de 500 meter. Er is helaas wel bewolking ook bij gekomen...geen strak blauwe lucht boven de Barossa..
We zien natuurlijk al heel veel wijngaarden, alles is hier wijn...
We gaan naar de VVV in Tanunda, er is niet veel keuze in campings, we kiezen die in Tanunda en lopen vanaf de camping het dorp in. De hele Barossa Valley is gesticht door Duitse protestanten en dat zie je nog steeds, Duitse delicatessen en Lutherse kerken, op het kerkhof liggen allemaal mensen met Duitse namen. We gaan in een wijnkelder een wijntje proeven, eten een lekker worstenbroodje, kijken op het kerkhof met spoorwegovergang voor de ingang, raar gezicht..
Het is raar weer, als de zon weg is moet de fleece aan, zodra de zon er is, is het zweten.
Morgen gaan we de scenic route door de wijngaarden rijden. Nu relaxen op de camping en de route voor de komende dagen bedenken, het gaat allemaal erg snel, helemaal doordat ze hier zo zitten aftellen naar Kerst, de Australiërs leven daar echt naar toe! Dan begint hun zomervakantie...voor ons gaat het allemaal al snel genoeg....we hebben trouwens vandaag wel een half uurtje erbij gekregen! Gelukkig doet South ook mee aan de zomertijd dus hoefde het horloge alleen maar een half uurtje terug en is het dus nog later donker!

Zaterdag 23 november,

We worden wakker en hebben het erg koud! Ik heb de sokken aangehouden vannacht.
De overbuurman begroet ons met een "goedemorgen, lekker geslapen?" Hij is van oorsprong Zuid-Afrikaan, heeft nu zijn huis in de heuvels van Surfers Paradise verkocht en is met vrouw en caravan op reis in Australië.
Gisteren hebben we poosje met hem gekletst.
We ontbijten niet, drinken alleen een kop koffie want we gaan naar de farmersmarket in Angaston!
Eerst doen we een poging om de scenic wijnroute vanuit Tanunda te rijden langs alle wijnhuizen. De ergernis van het niet kloppen van de route en het gemis aan routeborden kort de route alleen flink in:) we komen wel langs het grote wijnhuis van de familie Seppelt! Gigantische gebouwen, allemaal lanen met palmbomen en ze hebben hun eigen Mausoleum....de rondleidingen en proeverijen beginnen pas om 10.30 uur. We hebben het in Frankrijk beide ook wel eens meegemaakt ...wij gaan dus naar Angaston. De farmers/boerenmarkt wordt druk bezocht! We vinden nog een parkeerplekje vlakbij! Ons busje is erg handig wat parkeren betreft!
Op de markt zijn allemaal plaatselijke producten te koop, er lopen allemaal mensen met volle mandjes...wij kopen een lekkere droge worst en ciabatta brood (gebakken door de dochter van onze Zuid-Afrikaanse overbuurman, zij heeft hier een kraampje) en een capu en we ontbijten lekker op het parkeerterrein bij de markt, in de zon! We hebben ook nog uien en appels gekocht trouwens....
Daarna geloven we het wel met die route in de Barossa en rijden via de B10 de Eden Valley in, dit is trouwens wel een scenic route:) door de Eden Valley dus en het stikt van de bruine borden met scenic route..
We stoppen bij de Eden Lookout, mooi uitzicht over de gele heuvels en de heuvels met de wijngaarden, echt prachtig gebied hier, jammer dat het ook vandaag bewolkt is. Het hele gebied is nog steeds Duits, dus Lutherse kerken en Duitse slagers met sausages op z'n Duits en kroegen natuurlijk.
Via Springton en Mount Pleasant naar Birkwood, hier staat een gigantisch groot hobbelpaard bij een speelgoed fabriek/museum.
Daarna haarspeldbochten en een meer en we zijn in Inglewood, dus te ver....we willen namelijk naar Hahndorf, dus terug, weer de haarspeldbochten en het meer, en dan een andere scenic route, ook erg mooi:) en dan de Princes Highway naar Hahndorf, we komen ook nog langs Verdun...
Hahndorf is het toppunt van Duitsheid....de oudste nederzetting van de Duitse emigranten en volgens de folder heeft de tijd stil gestaan......
Hordes Japanners lopen over straat, de geur van braadworst en zuurkool hangt rond bij de restaurants, de etalages hangen vol met Duitse souvenirs, koekoeksklokken etc....het is wel grappig om te zien...er zijn trouwens ook Chinese restaurants, een Hollands pannenkoekenhuis, een Indiaas restaurant en een Himalaya restaurant! Veel eterij dus en een degelijke Birkenstockwinkel! Etienne heeft het al dagen over braadworst:) dus een broodje braadworst met zuurkool, gesmolten kaas en heerlijke mosterd! Garnituur van aardbeien erbij:)
Het restaurantje is klein en helemaal roze geschilderd met leuke dingetjes te koop, zoals van die glazen sneeuwschud dingetjes, met een koala of kangoeroe met kerstmutsje op.....hahaha leuk toch?
Daarna hebben we het wel gezien, ik was ook koud, was zowat de enige mens in korte broek in Hahndorf....het was er maar koud vandaag!
We rijden de laatste 30 km naar Adelaide, het is een rustige stad qua verkeer en we hebben een camping dicht bij het centrum en botanische tuin. Adelaide is ook een laagbouw stad met brede wegen! De eigenaar van de camping brengt hier trouwens iedereen naar zijn plekje! Hij rijdt voorop in zijn golfkarretje en begeleidt je helemaal bij het achteruit rijden! En geeft uitleg waar wat allemaal is op de camping, campkitchen is onder construction op dit moment.
We hebben wel eens mooier uitzicht gehad maar we staan dus dichtbij het centrum!
We gaan nog een stuk lopen, gaan de botanische tuin bekijken, die zit vlakbij, net als de Zoo!
Het is druk in de botanische tuin.....het is trouwerijdag...we zien wel 8 bruidsparen lopen met aanhang, ze maken in de tuin de foto's en ze trouwen zelfs officieel in de tuin! Leuk om te zien! Er is ook een stel met doedelzakken en mannen in kilt! Bij één stel krijgen we medelijden met de bruidsmeisjes...die hebben zulke korte rokjes aan...het blijkt hier ook abnormaal koud te zijn voor de tijd van het jaar...we kletsen later met onze hele jonge buren in oud blauw Nissan busje (wil niet harder dan 90 vertellen ze) op de camping, zij komen uit Melbourne en zeggen dat het weer helemaal in de war is. In de botanische tuin spreken we nog een engels stel die vertellen dat overal waar zij 1 dag zijn geweest het gaat regenen en stormen...,zelfs bij Uluru...ze gaan gelukkig morgen weg uit Adelaide, ze kwamen aan met prachtig weer, de dag erna dus koud en als ze weggaan wordt het weer mooi! Ze gingen nu naar Sydney..gelukkig duurt het nog even voor wij daar zijn.
Morgen proberen we de blog bij te werken, als we wifi vinden of kopen..en daarna willen we gaan fietsen in Adelaide, ze hebben hier een systeem met gratis fietsen, we moeten ze alleen nog vinden, is vanmiddag niet gelukt! Hopelijk is het ook zonnig, want het is ook alweer wasdag:) maar daar kunnen we ook zo maandag of dinsdag van maken natuurlijk:)
We krijgen het hier nog druk, Etienne heeft adres gevonden waar ze Nikon camera's kunnen repareren, ik moet echt naar de kapper (best eng hoor Hetty...kun jij niet even komen?) en we moeten Sinterklaaskadootjes kopen, dat gaan we vieren hier...met gedichten en als het zo koud blijft ook warme chocolademelk!

1. Cees en Dettie:
    24 november 2013
    zondagmiddag 24 november
    Deze keer een raadseltje: Wat is het grootste verschil tussen Tina en haar heit? Antwoord: De lengte van hun mails!!!!
    Succes bij de kapper, mislukt e.e.a, dan een tip van Dettie: Muts op!
    Groet, C&D.
  2. Mischa:
    25 november 2013
    Mooi verhaal weer!

Jullie gaan toch nog wel de great ocean road over om terug naar Melbourne te gaan he! Die mag je echt niet missen. En daar heb je ook heaps of Koalas bij Otway and Apollo Bay!

Groetjes en have fun. Dat mooie weer komt nog wel!

Mischa (vanuit een koud en werkverplichtend Nederland :-()