28 oktober t/m 2 november

3 november 2013 - Cairns, Australië

Maandag 28 oktober,

Gisteren op de namiddag gevlogen naar Cairns.
Het vliegveld van Alice Springs was een oase van rust, net Eelde maar dan anders...als je gaat boarden loop je mooi over het vliegveld naar je vliegtuig, er gaat ook nog een vliegtuig naar Darwin, meer mensen zijn er niet op dat moment. We hoeven echt niet eerder dan een uur van te voren aanwezig te zijn voor zo'n binnenlandse vlucht bedenken we. Ik moet nog wel een keer extra door de controle omdat ze m'n kleine flesje deo zien en Etienne wordt onderzocht of hij ook drugs bij zich heeft.....komt vast door zijn hoed:)
Ze hebben 2 leuke winkels en heerlijke koffie, de vogels vliegen binnen langs je heen en niemand maakt zich er druk om..
We komen de Duitse vriendinnen ook nog tegen, die vliegen ook naar Cairns, zehadden geen tijd gehad voor het afscheidsdiner, ze moesten de was doen.
In het vliegtuig zitten we naast een meisje van 23 uit Weesp, ze heeft haar baan opgezegd en is op reis gegaan, ze gaat ook nog naar Nieuw Zeeland en daarna naar Azië, ze komt in april in Nederland terug!
Het is erg gezellig kletsen met haar en we krijgen ook nog een maaltijd, dus de vlucht is zo voorbij! De klok moet nu een half uur vooruit, we zijn in Cairns, het is nu 20.00 uur. De bagage is er snel, er zijn geen controle's, ik boek een shuttlebusje en even later staan we al voor ons motel. Het is er alleen erg donker bij de receptie, de deur is op slot! Er hangt een papier op het raam met telefoonnummers die je dan kunt bellen....als we dat doen horen we de telefoon achter het raam overgaan....ze hebben de telefoon niet doorgeschakeld.....verdorie...wij het andere nummer proberen en krijgen een man aan de telefoon die zegt dat hij niks meer met het motel te maken heeft...we vragen of hij wel hun 06 nummer ofzo weet....hij gaat ook proberen te bellen en wij horen weer de telefoon achter het raam overgaan.....hij weet het dan ook niet meer...we bedenken van alles om te doen, zoals ons reisbureau proberen te bereiken, maar het is natuurlijk zondag..net als we na een uur ofzo bedenken dat we maar ander hotel moeten zoeken komt eerst de meneer die we aan de telefoon hadden aangerend...hij heeft ook een hotel en heeft een kamer vrij voor ons! Maar net op dat moment komt ook de eigenaresse van ons motel er aan rijden! Ze heeft allemaal flauwe smoesjes over dat ze als hotel en motel net uit elkaar zijn, zij hebben het motel overgenomen en er daardoor problemen zijn met de telefoonlijn.....onze reisagent had moeten zeggen dat ze er niet zou zijn ...en meer rotsmoesjes.
Wij zijn allang blij dat we een kamer hebben, gelukkig ook nog beneden, geen zware tassen de trappen op!
Het is een mooie kamer en we hebben heerlijk geslapen! Er zit deze keer ook ontbijt bij, dat doen ze hier eigenlijk nooit. We zijn er voor 8 uur (je kan ontbijten tot 10.00) en er was bijna nog minder over dan op onze outbacktour na de Duitsers:) maar wel sinaasappelsap hoor!
Daarna gaan we langs de receptie, er zit een jongeman, de eigenaresse zagen we wegduiken in een kamer toen we naar het ontbijt liepen...we moeten nog inchecken, formulier invullen etc en checken dan meteen ook weer uit..we vragen of we de tassen mogen laten staan en later ophalen met de camper. Nou dat is allemaal zo moeilijk, ze gaan nl. zo weer dicht.....nou laat maar hoor, als we vragen of hij taxi wil bellen doet ie dat wel meteen:)
Dus in de taxi naar het Apollo depot, het is erg druk hier op de weg, dat zijn we niet gewend, we hebben nog niet eerder zoveel auto's op de weg gehad:)
We krijgen de versnelde uitleg omdat we al ervaren hitop camper rijders zijn:) dus om half 11 staan wij al op de boulevard aan de Esplanade in Cairns over de oceaan te kijken!
We kunnen om 11.00 uur inchecken op de camping waar we naartoe willen, Etienne ontdekt dat er een raampje stuk is van de camper, we gaan dus weer naar Apollo, daar repareren ze het meteen! Dan naar de camping, meteen de wasmachine aan! 2 zakjes waspoeder erin raadt de aardige mevrouw achter de receptie ons aan...als je uit de Outback komt moet het even wat krachtiger! De was is redelijk schoon geworden..alleen Etienne zijn lichte overhemd is nog steeds beetje rood en zwart...

Intussen richten we de camper ook even goed in, we hebben deze nu voor 49 dagen dus het is wel even de moeite waard om alles goede plek te geven. Daarna naar de Mall, Coles supermarkt deze keer, het is hier inderdaad een stuk goedkoper (gelukkig) we hebben nu een lekker brood voor 2 dollar ipv 6 dollar. Heel veel dingen zijn nog steeds veel duurder dan in Nederland maar ook veel hetzelfde!
Er zijn ook heel veel kleding/schoenenwinkels, het is een outlet...veel korting dus, de kleding hier is zeker niet duur en leuk spul, maar geen leuk overhemd voor Etienne....dus terug op de camping het overhemd nog maar eens in een emmer sop..
We koken samen in de buitenkeuken, erg gezellig hier, er zijn veel jonge mensen hier ook op de camping, we treffen weer nederlanders natuurlijk en ondertussen is de pasta klaar! Nu een kopje thee en vanavond maar weer vroeg naar bed:) morgen kunnen we vanaf de camping lopend Cairns gaan bekijken, ik zag al hele mooie oude houten huizen, het is hier tropisch natuurlijk met strand, palmbomen en pelikanen.

Dinsdag 29 oktober,
Kwart over 6 wakker, goed geslapen, lekkere temperatuur hier 's nachts.
Ontbijten op ons gemakje met een gekookt eitje erbij.
De nieuwe kaasschaaf wil voor geen meter snijden vind ik....maar na onderzoek van Etienne blijkt er nog een plastic dingetje over het schaafding te zitten:) we hebben 'm ook nog afgewassen....
We hadden al besloten om nog een nachtje te blijven hier.
Als we dat geregeld hebben bij de receptie, de receptioniste was trouwens jarig, lopen we richting Esplanade en gaan een heel eind langs de oceaan lopen, verderop in de oceaan ligt dus het Great Barrier Reef....het is een mooi stukje strand maar je kunt er niks mee want er zijn zoutwaterkrokodillen.....niet eens even pootjebaden dus....
We willen helemaal naar de punt lopen, naar het mangrovebos maar komen er achter dat het toch wel erg ver lopen is....we zijn al bijna lopend bij het vliegveld ondertussen, wel mooi, de grote vliegtuigen hangen in de stijging precies boven ons!
We zijn nu ook ter hoogte van de Botanische tuin gekomen en gaan daar heen, het is een groot gebied met een Botanische tuin maar ook een zoet en zoutwatermeer, een stuk regenwoud, swamp, mangrove, bamboe etc. Heel mooi aangelegd en we maken mooie foto's van vogels, prachtige bloemen en spinnen...we zien ook een kleine krokodil de wal opkruipen.
In het café een cappuccino, ze zijn hier erg goed in koffie en koffie zetten, iemand uit de camptour vertelde van de week dat haar neefje in Australië had gewerkt in de horeca en een cursus van 2 dagen had moeten volgen over koffiezetten....
Op het terrein staan ook grote oude watertanks daar hebben ze nu een kunstexpositie, we doen nog mee om een kunstwerk te nomineren voor een prijs en kletsen even met de mensen van de expositie, er is ook nog zo'n watertank ingericht als theater...erg leuk om te zien.
Dan weer richting centrum, onderweg een broodje bij een leuke bakkerij, even neuzen in een seafood markthal,     we gaan zeker eens een paar flinke garnalen of lekker visje op de bakplaat gooien!
We gaan terug naar de oceaan en lopen nu richting pier en jachthaven, ze hebben het echt goed voor elkaar hier, overal toiletten, kranen om je waterfles bij te vullen, fitnessapparatuur, speeltuintjes voor de kids, echt hele leuke! Een skatebaan, op bepaalde tijden gratis sportlessen en dichtbij de pier is zelfs een groot (ook gratis) zwembad! We balen dat we de zwemkleding niet mee hebben... Overal zijn ook picknick plaatsen met bbq en bakplaten, gootsteen etc. Voor de ouderen is er een jeu de boule baan, gisteren landde de traumahelicopter in het gras voor het ziekenhuis, de bouwvakkers die bezig zijn met aanbouw ziekenhuis, liggen in de pauzes allemaal lekker onder een brede boom met uitzicht op de oceaan. Het is hier weer vochtig warm maar door het zeewindje heb je er minder erg in.
Op de pier trakteren we onszelf op een ijsje, ik heb ook alweer blaren onder de voeten van het lopen...daarna bootjes en watervliegtuigje kijken! Je kan vanaf hier ook met boten naar het Great Barrier Reef maar de meeste mensen gaan vanuit Port Douglas.
Via het oude centrum lopen we terug naar de camping. Er staan prachtige oude huizen hier, alles doet een beetje denken aan de zuidelijke staten in Amerika bedenken we. We scoren nog Australische teenslippers (made in China) voor een koopje en maken praatje met de Belgische jongen die in de winkel werkt.
Terug op de camping even lekker zitten met een biertje, koken doen we vandaag niet, een kopje soep en lekker broodje! Etienne zit al te gapen en bedenkt dat dit niet zo raar is...het is alweer 20.00 uur...we moeten zo alweer naar bed....

Woensdag 30 oktober,
Half 7 in actie, na het ontbijt alles rijklaar en we gaan via de Captain Cook Highway omhoog richting Cape Tribulation. Het eerste stuk vanuit Cairns is rotonde rijden voor gevorderden....onze "Truus" blijft maar zeggen dat we een "roundabout" krijgen...Etienne is er na een poosje flink zat van:) maar rijdt inmiddels als gevorderde! Daarna wordt de weg echt schitterend, steeds uitzicht op de Oceaan (Coral Sea eigenlijk) en mooie bochtjes, klimmen, dalen, het Atherton Tablelands op de achtergrond. We stoppen paar keer bij uitzichtpunten. We waren even bang heimwee te krijgen naar de Outback maar dit is ook fantastisch!
Onderweg zien we ook nog grote rookwolken, er staat iets in de brand, het zal wel weer een gecontroleerde brand zijn, dat doen ze hier veel, bewust de grond afbranden.
In Port Douglas aangekomen maken we een wandeling over het strand en je mag hier zowaar in de zee! Tussen de vlaggen van de lifeguard mag je zwemmen! Het water is vandaag 27 graden! Wij gaan pootje baden en klimmen nog omhoog, we zien een stuk verder de zee in waar het Great Barrier Reef is. We drinken een capu op een terrasje en laten ons alvast inlichten over waar en met wie je het beste kunt gaan snorkelen. Daarna verder omhoog over de Captain Cook, we zien onderweg veel suikerrietvelden maar ook koeien en zelfs een theeplantage! Er loopt ook een oud spoorlijntje voor het vervoer van het suikerriet. Het is hier ontzettend groen allemaal en veel agrarische bedrijven en dan ineens heb je weer een prachtig uitzicht over de blauwe oceaan.
Om naar Cape Tribulation moet je de Daintree River oversteken, dit kan met de pont (à 23,00 dollar), het is maar een heel klein stukje en we kunnen er meteen oprijden. Aan de overkant zit je dan al meteen in het Daintree NP en middenin het mangrovebos en regenwoud. Het is een prachtige route door de bossen met ook een paar mooie uitzichtpunten over de Coral Sea. We maken nog een uitstapje naar het Discovery Centre, hier kun je een canopywalk doen hoog door de bomen met een nog hogere uitzichttoren, veel trappen omhoog natuurlijk erg mooi! Er is een heleboel informatie over het planten/bomen/dieren leven in het regenwoud, er zijn natuurlijk weer prachtige vogels ook! We mogen komende week nog een keer komen op hetzelfde entreebewijs en dat gaan we zeker doen, dan 's ochtends vroeg, wie weet zien we dan nog de Cassowarie, dat is een hele bijzondere grote vogel (ik had er nog nooit van gehoord....)
Op de weg staan er ook steeds waarschuwingsborden dat je moet opletten omdat ze hier oversteken....maar nog niet gezien dus.
Daarna verder richting uiterste puntje wat we mogen rijden met het busje, met een 4WD kun je nog verder tot het noordelijkste puntje van Australië.
Wij eindigen op een camping net onder het verste puntje voor ons....de Cape Trib Camping, gelegen pal aan het strand!
We besluiten meteen om 2 nachten te blijven! Bij onze camper horen we de branding en we hoeven maar 10 meter ofzo te lopen en we staan aan het water! En.....schrik niet....je kan en mag hier zomaar erin springen...het meisje bij de receptie vertelt dat er geen krokodillen zijn en het stinger seizoen is nog niet begonnen! Dus meteen in zwemkleding en hup in de Coral Sea! Het is heerlijk, het water is echt warm....27 graden ook waarschijnlijk....het is niet echt diep dus blijft het ook warm, we blijven een uur in het water liggen, ik vertrouw het soms nog niet helemaal.....kan en mag dit echt zomaar? Ik denk zelfs een haai te zien aankomen, maar dat is een paaltje volgens Etienne....
Het is echt fantastisch, een soort Blue Lagoon....de mangrovebomen staan in de zee en groene heuvels op de achtergrond en helder blauw warm water!
Als we uit water komen krijgen we het zelfs koud....het water was zo warm...dus snel een warme douche en omdat het woensdag is en we helemaal in de tropische sferen zijn krijgen we een wijntje:)
De camping maakt reclame voor hun heerlijke steenoven pizza's...het gaat toch in de tropische stand vandaag dus besluiten we ook nog maar een pizza te gaan eten! We zitten mooi op de veranda, ook goed voor de rug...even een normale stoel, die campingstoeltjes krijg je het erg van in je rug...Etienne zit nu ook vaak op de treeplank van het busje...
De pizza smaakt heerlijk. Na het eten nog even in de schemer op het strand kijken, dan een kop thee en dan vallen we ook alweer om van de slaap....we liggen weer voor 9..dat gaat lekker slapen worden met de branding op de achtergrond! We spreken trouwens ook nog Nederlanders (die zien dat wij de Friese Vlag aan het busje hebben...) ze vertellen over de branden bij Sydney, ze roken zelfs brandlucht in het vliegtuig toen ze vanaf daar vlogen....hij laat foto's zien van grote rookwolken vanaf het vliegveld gemaakt, wij moeten vast ons plan B gaan inzetten en de Blue Mountains maar voorbij rijden....maar dat duurt nog even.

Donderdag 31 oktober,
Lekker geslapen, het is 's nachts zelfs beetje fris en dat slaapt lekker!
Na het ontbijt lopen we over het strand naar het einde van ons strand, Myall Beach, naar het pad door het regenwoud naar de andere kant van de kaap, Cape Tribulation Beach. Het is een prachtige wandeling, lekker langs het water, de zon schijnt weer volop natuurlijk. Op de Cape Tribulation Beach staan wel weer de waarschuwingsborden voor krokodillen! We lopen nog een pad naar een mooi uitzichtpunt en daarna weer terug over het strand naar de camping. Het is met elkaar wel zo'n 10 kilometer, echt heerlijk lopen op blote voetjes, het was eb en je ziet allemaal leuke steltlopervogeltjes, krabjes etc.
Bij de camper even uitrusten en dan lopen we nog naar de verharde weg richting Masons Café, die hebben ook een kleine shop, ons brood is op...en ze verkopen allerlei soorten burgers: krokodil, struisvogel, emu en buffelo.
Ze hebben ook een natuurlijke bron op het terrein waar je in mag zwemmen, we lopen er door het bos heen en zien dan op de rotsen voor het, best heldere, water een slang liggen.....een best grote, beetje geelgroenige kleur. Gelukkig heb ik het fototoestel mee, ik vraag me nog even af of ie dood is....hij ligt zo stil maar dan ineens is ie razendsnel verdwenen onder een rots!
We drinken daarna een ginger beer (nieuw ontdekt, erg lekker, soort rivella maar toch heel anders) en gaan dan via een bospad, naast de rivier, weer richting strand. We komen uit op de plek waar de rivier uitkomt in zee en waar de mangroves in een mooi bos in het water staan. Eerder durfden we daar niet naartoe te lopen vanwege de krokodillen maar nu moeten we er wel heel dicht langs:)
Daarna halen we onze campingstoeltjes en gaan heel degelijk op onze stoeltjes over de zee zitten kijken, de thermosfles en broodjes ontbraken er nog aan....
Je raakt niet uitgekeken...wat een paradijsje is dit hier en zo rustig, we zijn steeds bijna de enige mensen op het strand.
Natuurlijk gaan we ook weer in het lekkere warme water liggen dobberen! Net zo warm als in Nieuweschans, het is alleen wat groter:)
We eten rijst met een lemon kruidensausje en kip. Dan nog even lekker zitten met een kop thee, we zijn helemaal ontstresst in dit tropische paradijsje! Dan komt er ineens een moeder met een verkleed kind langs....tric or treat....het is Halloween! Toch nog stress want we hebben niks te snoepen, moeders zegt dat niemand wat heeft...de stumper heeft alleen nog maar een sinaasappel....later bedenken we dat we nog Katjes drop hadden gehad...

Vrijdag 1 november,
Slecht geslapen, Etienne had hoestbuien en ik had geen tweede kop thee moeten nemen. Al sta je dichtbij het toiletgebouw het is toch een heel gedoe om er 's nachts uit, autosleutel vinden, op juiste knopje drukken, deurklink zien te vinden, voorkomen dat iedereen wakker wordt van het geluid van die schuifdeur....laat maar dus...
Na het ontbijt alles opruimen en richting Port Douglas. Eerst genieten we nog van de mooie route door het regenwoud, kijken weer uit naar cassawaries en gaan nog een keer naar het Discovery Centre, dit is 's ochtends vroeg heel anders, veel meer lawaai van vogels en natuurlijk bijna geen bezoekers! Maar helaas ook nu geen cassawaries....
Daarna gaan we weer over de Daintree River met de pont, we kunnen weer meteen mee en we hadden al betaald, het was een retour.
We rijden weer langs de suikerrietvelden, zo nu en dan weer de kust en besluiten in Mossman naar de Woolworths te gaan voor de boodschappen! Dit is niet zo'n gigantisch grote Woolworth en dat winkelt een stuk sneller en makkelijker! We kunnen weer een aantal dagen vooruit! Voor bier en wijn moet je altijd nog naar een aparte bottleshop, maar die zit meestal naast de supermarkt. We halen ook nog een hoestdrankje voor Etienne, de aardige mevrouw stelt allemaal vragen alsof je bij de dokter bent....het drankje smaakt heel vies zegt Etienne dus dan helpt het vast heel goed:)
Na de koelkast gevuld te hebben gaan we naar de Mossman Gorge, de plaatselijke puur natuur attractie...het begint bij een bezoekerscentrum en vanaf daar kun je met een milieu verantwoord treintje (daar zijn ze hier heel goed in, alles is eco en milieubewust, op de campings zijn steeds verschillende recyclebakken en op alle producten in de supermarkt staat of het een ozzie product is etc) naar de Gorge gereden worden, dit doen wij ook...het is erg vochtig warm. Ze hebben een mooie wandelroute gemaakt vanaf waar de trein stopt. Je kunt ook zwemmen in de beek bij de Gorge, het water is heel helder en allemaal visjes, het geluid van het stromende water over de grote stenen is mooi! Wij lopen ook de route van 2 uren door het regenwoud, je blijft je verbazen over de mooie en vooral hoge bomen! Bomen die in andere bomen groeien, de varens, palmen, lianen, het blijft mooi en we hebben de laatste dagen veel regenwoud gezien, aan zee en nu ook hier waar het veel beter ruikt trouwens....aan zee roken de bomen zo fris niet...
Daarna met het treintje terug en het laatste stukje rijden naar Port Douglas, onderweg bel ik met de Poseidon rederij en reserveer 2 plaatsen voor morgen, snorkelen bij het Great Barrier Reef! Hopelijk blijft het weer goed, er komen rare donkere wolken aan....
We komen op een leuke camping in het centrum terecht, duiken daar nog even in het zwembad en eten vroeg, aardappeltjes en stukje beef op de bakplaat en een bakje Danone na! De vogels gaan gigantisch tekeer....het moet wel gaan regenen zou je denken....maar het is nog steeds droog! Hopelijk morgen ook! Het is erg donker op deze camping, geen enkel lampje...de buren hebben de tv wel erg hard aan staan maar de blonde oudere mevrouw vooraan op het terrein heeft iedereen goed in de gaten en heeft er al voor gezorgd dat het zachter gezet wordt....

Zaterdag 2 november,
's Nachts worden we wakker van de regen, een paar beste buien.
Om 6 uur wakker en zo nu en dan is er nog een buitje, maar het is niks koud.
We ontbijten met rozijnenbrood en koffie op schoot in het busje, de stoeltjes zijn natuurlijk kletsnat.
Om 8 uur worden we opgehaald door het busje van Poseidon en langs een paar (hele mooie) hotels en dan naar de Marina.
Aan boord moeten meteen de schoenen uit en is er koffie met lekkere muffins.
We kunnen nog een zeeziektepil krijgen maar wij wagen het er op...we moeten eerst 1,5 uur richting Great Barrier Reef varen, het gaat best tekeer, fijne golven maar gelukkig moeten we na de koffie mee naar het bovendek waar we onze snorkel uitrusting krijgen. De jongeman die dat regelt is goed in het schatten van schoenmaten bijna iedereen krijgt meteen de juiste maat. We krijgen uitleg over hoe het allemaal werkt en dan zijn we bij de eerste plek aangekomen. Je ziet het ook al van ver in het water, een hele andere kleur en sommige stukken Reef steken boven het water uit.
De boot heeft een mooi achterdek waar je via een trapje de oceaan in kunt glijden, eerst de flippers aan natuurlijk en het masker op, ik voel dat iemand die van mij achter op mijn hoofd anders plaatst, ze letten allemaal heel goed op je, we worden ook steeds door alle bemanningsleden geteld, je moeten dan blijven zitten/staan waar je bent.
Het water is best frisjes, al is het 27 graden, we hadden bij Cape Tribulation dus echt wel boven de 30 denk ik...maar daar was het ook ondieper.
Het is eerst even wennen met de flippers maar als je één keer je hoofd onder water hebt denk je nergens meer aan......wat mooi!!! Het is alsof je in een aquarium zwemt, vissen in alle soorten, maten en kleuren en natuurlijk het koraalrif, je weet niet waar je eerst of laatst moet kijken....de golven zijn trouwens wel best hoog, er komt ook een flinke bui aan, de hele lucht is zwart, en daardoor meer wind natuurlijk. Onder water heb ik nergens last van maar boven de golven word ik beetje wee op de maag. Als het begint te stortregenen gaat iedereen terug naar de boot. Daar staan de koffie en koekjes klaar! Je krijgt echt trek van snorkelen! Etienne heeft zelfs even een duik naar de bodem gemaakt! Een freedive noemen ze dat.
Dan varen we een stukje naar het volgende punt van het Reef, hier is de zee erg wild en de kapitein waarschuwt dat dit alleen geschikt is voor erg geoefende zwemmers.....Etienne durft het aan, maar ik besluit dat er ook iemand moet zijn die hier foto's van maakt:)
(Helaas was foto maken met de telefoon vandaag niet echt mogelijk, dus geen foto's voor de blog)
Na 25 minuten is iedereen weer terug en dan is er lunch! Dat valt er ook weer goed in...wat een trek krijg je van het Great Barrier Reef....er zijn heerlijke salades en garnalen!
Daarna gaan we weer een stuk verder varen en gaan hier weer snorkelen, de zee is nu een stuk kalmer en het zonnetje komt erdoor, dat merk je meteen in het water. De gids/zeebioloog gaat voorop en vertelt dingen en neemt je mee naar de Nemo visjes, we zien ook nog een hele grote schildpad, echt prachtig! Je bent echt heel dichtbij het koraal, soms moet je er echt even om denken dat je er niet per ongeluk tegenaan zwemt/flippert.
Etienne en ik zwemmen ook een poosje samen en voor we het weten is er iemand van de bemanning in een motorbootje die ons terug stuurt naar de grote boot.....het is alweer voorbij...en gelukkig is er weer koffie en lekkere cake en crackers met kaas. We trekken droge kleren aan en gaan heerlijk op het bovendek in het zonnetje zitten voor de terugreis, hoe dichter bij de kust hoe meer golfslag. Als we in de haven aankomen staan onze schoenen/slippers keurig gesorteerd op de wal en de hele bemanning op een rijtje! We nemen afscheid en worden door het busje teruggebracht naar de camping. Daar is iedereen weer in zonnige sferen, het zwembad ligt vol, onze stoeltjes zijn alweer droog! We douchen en bedenken dat we vanavond vast nog eerder dan 20.00 uur al om gaan vallen van de slaap....het was een hele ervaring vandaag!

Zondag 3 november,
Gisteravond nog even door Port Douglas gelopen, gezellig veel restaurantjes, maar wij hadden net tosti's op!
Gezocht naar een wifi plek, maar niet te vinden. Nu zijn we net, op weg naar Kuranda, in Palm Cove beland om te tanken en hier zowaar ook een plek met wifi en capu!