10 t/m 12 oktober

12 oktober 2013 - Point Stuart, Australië

10 oktober, we zijn aangekomen in Darwin om 05.20, we wisten dat het een lange reis zou worden...en dat was het ook!
Het laatste stukje van Singapore naar Darwin hadden we het echt wel gehad. Naar Dubai en naar Singapore ging het eigenlijk best snel, films kijken etc.
Bij de douane duurde het best lang maar we kwamen voorspoedig door alles heen, geen tassen die open moesten etc. We zien er natuurlijk ook erg betrouwbaar uit...
De shuttlebus stond ook al in de startblokken al had hij ons een vlucht eerder verwacht...no worries, alles komt goed hier!
We kunnen inchecken bij ons buurhotel en er is ook nog eens een lift naar boven. Het is hier wel erg drukkend warm, dat is wel even wennen. Een douche maakt weer mensen van ons en we gaan op pad om dingen te regelen, zoals een Australische simkaart, zonnebrand en een TomTom. We zijn ook nog bij de plaatselijke VVV geweest, hebben aan het water gewandeld, zijn met de bus naar East Point geweest, daar de laatste 3,5 km gelopen naar het militaire museum (prachtig museum met levensechte film over de bombardementen in februari 1942 door de Japanners) dat was eigenlijk wel een beetje dom in die warmte, maar wel mooi lopen door het park aan het strand, prachtige vogels en er zouden wallaby's zijn maar die lagen waarschijnlijk voor pampus onder de bomen ..terug zagen we dat dus ook niet meer zitten dat lopen en hebben gelift..we waren nog maar klein stukje op pad toen een Engels echtpaar stopte en ons mee nam! Al met al veel gedaan maar duizelig, hoofdpijn en de ogen vielen steeds dicht dus vroeg naar bed en hopelijk de hele nacht doorslapen!

11oktober: Na een hele goede nacht slapen, meer dan 10 uren geslapen, voelen we ons al een stuk fitter!
In onze kamer kunnen we koffie zetten dus ook nog ontbijt op bed! Alleen waren de daarvoor aangeschafte broodjes bevroren...de koelkast iets lager zetten dus.
Daarna op naar een bijzonder gebeuren in Darwin, elke dag met hoog tij komen er een heleboel vissen naar land om gevoerd te worden! We lopen langs de oceaan naar Doctor's Gully, Aquascene fish feeding. Vanuit het park zagen we al scholen vissen die kant op zwemmen, heel bijzonder! We mogen zelf de vissen ook brood voeren, ze aaien, je mocht ook met je voeten in het water, maar kleine kinderen mochten dit niet ivm de start van het jelleyvis seizoen, deze kwallen kunnen voor kleintjes dodelijk zijn. Ook moesten we oppassen voor de grote blauwe vis roept de meneer van de Aquascene, die bijt zo je vinger eraf....
Het zat heerlijk aan de waterkant, dus nog een poging tot ontbijt, maar de broodjes waren nog steeds bevroren.
Het is een heel bijzonder iets al die vissen die elke dag komen eten, daarnaast is het een historische plek, van Chinezen tot captain Cook alles en iedereen is er geweest en ook hier bombardementen van de Japanners in WO 2.
Daarna bij een kanon van een Amerikaans schip, opgevist na de WO 2 in het park op een bankje, dan eindelijk ons broodje eten met uitzicht op de oceaan, bijzonder hoe de bomen in het water ook staan en groeien. Er zijn heel veel vogels, je hoort allerlei geluiden en de kleuren schieten door de bomen...
Dan op naar Crocosauruscove, het krokodillenpark! We komen bij binnenkomst al meteen een Royal croc tegen, ter ere van kleine George van Kate en William! De krokodillen zijn te zien van onder water en op de volgende verdieping van boven. Eerst worden de vissen gevoerd, leuk om te zien, grote zaagvissen, roggen etc. Daarna het grote spektakel van de grote crocs voeren, wat een klap als er een stuk vlees in die grote bek met tanden verdwijnt! Je kunt ook met een glazen bak in het water en naast de krokodil met hem "spelen" ...maar daar betaal je wel 128,00 dollar voor....het is wel leuk om te zien hoe andere mensen dat doen! Wij mogen de kleine crocs voeren, ook erg leuk, met een werphengel met een stuk vlees eraan, je moet niet je vingers buiten de rand doen, want ze springen ook zo een meter omhoog!
Het is een erg leuk park en het personeel vertelde van alles en je voelt hoe betrokken ze zijn bij hun dieren.
Tijdens de reptielenshow zien we eerst hoe een slang een rat naar binnen werkt.....ook erg bijzonder om te zien en ze laten zien hoe zo'n beest dat doet, een slang heeft 100 tot 200 tanden en kan zijn kaken echt heel ver open krijgen. We zien de staart van de rat verdwijnen en de bobbel gaat steeds lager, naar de maag, een slang gebruikt 97% van wat hij eet en kan er een hele poos op teren. We krijgen nog foto's te zien van een slang die een hondje had opgegeten en eentje stak een paar poten van een wallaby uit....die slangen hoefden daarna maanden geen eten weer!
Daarna mogen we kennismaken met een baby slang en nog 2 leuke reptielen, waarvan we nu al de namen kwijt zijn, maar veel voorkomende reptielen hier...We hebben ze geaaid:) en vastgehouden, de slang voelde heel zacht en niet glibberig ofzo.
Het was een leuke leerzame dierendag vandaag:) dus mochten we ook wel een ijsje van de McDonalds, helaas zonder wifi, zelfs daar lukte het niet..
De wifi is hier niet zo makkelijk. Je moet wel slapen met de airco aan, voor mij echt heel gevaarlijk..maar nog niet ziek vanochtend...het is hier allemaal best veel duurder dan in Holland, je moet echt een beetje opletten in de supermarkt, gelukkig hebben ze wel heerlijk brood...een brooddag zo nu en dan is ook wel goed voor ons!
Etienne heeft inmiddels ook al zijn verjaardagskadootje gescoord en loopt nu rond als een echte Crocodile Dundee met een echte Australische Barmah bush hat!! Geen overbodige luxe hier met de wel heel felle zon!
Vannacht de laatste nacht Darwin, morgenvroeg de camper halen en dan richting Kakadu NP. (eerst rondjes rijden op een stille plek om te oefenen met schakelen en links rijden:))

Zaterdag, 12 oktober.
Met de taxi naar het camperdepot, de chauffeur kwam uit India en moest een beetje op weg geholpen, maar we komen mooi op tijd aan bij het depot. Eerst een hele papierwinkel, toen uitleg over hoe alles werkt en een rondje om het busje, er was weinig te melden op dat papier want de camper is nog vrij nieuw, er staat 14.122 km op de teller!
Dan op weg, dat is eerst erg onwennig natuurlijk, schakelen gaat Etienne goed af, maar natuurlijk gaan wel de ruitenwissers aan ipv de richtingaanwijzer:)
We hoeven niet ver eerst want we willen langs het vliegtuigmuseum waar een B52 bommenwerper, geschonken door Amerika, staat! Het is echt een gigantisch ding, de vleugels bestrijken de hele breedte van de hangar....er staat van alles, maar die B52 is wel het indrukwekkendst, natuurlijk hier ook weer veel foto's, film etc. van het bombardement in 1942, er staat ook een wrak van een Japans vliegtuig van toen, deze had ook al meegedaan aan het bombardement van Pearl Harbor.
We gaan nog langs supermarkt en slijterij en dan rijden we the Wetlands in richting Kakadu NP.
We besluiten bij de Mary River te gaan kamperen, niet zo heel ver gereden dus. Daar de camper inrichten, het is niet echt groot, dus enige logica in opbergen is wel nodig. Ondertussen ontdekken we de wallaby's die rondlopen, leuk!
Dan op naar het zwembad, dat hebben we wel verdient, het was erg warm vandaag!
Ik besluit me in het douchegebouw om te kleden, ben halverwege met de tankini en zie ineens een echt hele grote spin op de deur zitten, ter grote van vogelspin, alleen is deze bruin. Ik heb niet eens gegild maar ben snel uit die douche vertrokken en stond wel even na te trillen, nu ik dit schrijf nog niet weer in dat gebouw geweest...zal straks toch echt eens naar de wc moeten....
Het zwembad was eerder warm dan koel, maar wel heel lekker! We kwamen aan de praat met 2 brandweermannen uit Darwin en hun vrouwen, die kwamen vissen en kijken op de rivier of ze nog wat dieren konden spotten. Ze vertellen dat 2 weken geleden een jongeman is opgegeten door een krokodil hier in het water op het terrein. De dame van de receptie had ons ook al verteld dat we hier mooie wandelingen kunnen maken bij billabongs langs, maar wel altijd 5 meter van de waterkant moeten blijven!
De Darwinners hebben goede tips voor ons en blijven maar waarschuwen voor the roadtrains (daar hebben we vandaag al veel van gezien, de meeste hebben 3, soms wel 4 aanhangers en rijden als gekken)
Al met al heel lang in het zwembad gedobberd en dus geen tijd meer voor wandelen. In de buitenkeuken heeft kok Etienne worstjes gebakken en met brood gegeten, brooddag vandaag. Om 19.00 uur is het al donker, dus ik met de koplamp op aan de afwas. Nu naar de receptie, daar is wifi, dus proberen om dit op de blog te krijgen.

1. Tina:
    12 oktober 2013
    Helaas..wilde er nog foto's opzetten, maar dat lukt niet! Internet is erg traag en je mag beperkt uploaden. Wie weet later komende week!
  2. Durk Ypma:
    12 oktober 2013
    Jongens wat n verhaal ;-)! Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan.Krijgen we ook n foto te zien van crocodile dundee de 2e ?? We hebben jullie tot Dubai gevolgd op flight radar 24 en wat screenshots gemaakt. We waren vergeten de andere vluchtnummers en tijden te vragen jammer genoeg. Doe idd voorzichtig met rijden, lijkt me spannend met die lange, snelle trucks. Kus & knuffel, Durk & Er
  3. Ma en Aale:
    12 oktober 2013
    Wat fijn om dit verhaal van jullie te krijgen.
    Ja, het is een lange reis om er te komen, maar het is het waard.
    Het leuke voor ons is, dat er tijdens het lezen weer allerlei herinneringen naar boven komen van onze Australiëreis.
    Hoe vaak hebben jullie al gehoord: "don't worry mate " ?
    Volgens mij is dat hun stopwoord. Liefs en groeten Aale en Ma
  4. Sjoerd en Ineke:
    12 oktober 2013
    Wat leuk te lezen allemaal en we verheugen ons op jullie vervolg verslag.
    Wat betreft de ruitenwissers i.p.v. de richtingaanwijzers heel herkenbaar!
    Take care Sjoerd & Ineke
  5. Jan en Ina:
    13 oktober 2013
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben en nu lekker kunnen toeren met de camper. Heel veel plezier en geniet ze.

Jan & Ina
  6. Baukje út Drachten,:
    17 oktober 2013
    Wat geweldig mooi zal dat zijn om zo in de camper deze reis te maken. Heel veel plezier, en ik wacht nieuwsgierig op jullie volgende belevenissen.

Liefs,
  7. Nicole en Christian:
    20 oktober 2013
    hallo Tina en Etienne
    Wat een geweldige reis gaat dit worden, enige gezonde jaloerse blikken op het reisschema doet ons watertanden haha.
    Lekker genieten en dat doen wij door jullie verhalen te volgen en fotootjes zijn zeer welkom.

Liefs Christian en Nicole
  8. Durk Ypma:
    22 oktober 2013
    Hallo Etienne

Heel ver weg maar we denken aan jullie.
    Vooral op zo'n speciale dag als vandaag van harte gefeliciteerd Etienne.

groeten Durk & Erica